Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Betere ontvangst in uw bedrijfsgebouw? Het kan!

Gepubliceerd op 23/05/2019 in Oplossingen & diensten

Betere ontvangst in uw bedrijfsgebouw? Het kan!

Mobiele communicatie groeit, ook binnen uw bedrijfsgebouw. Ondanks een almaar sterkere dekking in de buitenlucht (99,85% voor Proximus!), hebben bedrijfsgebouwen vaker last van signaalverlies. Hoe komt dat en wat kunt u hieraan doen?

Gsm’s vervangen steeds vaker de vaste lijn. Maar liefst 80% van het mobiele bellen gebeurt vandaag binnen de muren van een bedrijf. Tegelijkertijd treden vooral binnen nieuwere bedrijfsgebouwen problemen op met de mobiele dekking. Dat heeft te maken met hun samenstelling.

Nieuwe gebouwen bevatten meer staal dan vroeger. Maar ze zijn ook veel beter geïsoleerd. Vooral dat laatste is problematisch. Over het recente isolatiemateriaal wordt namelijk een filmlaagje gelegd om het isolerende gas in het materiaal te houden. Dat filmlaagje bestaat meestal uit een soort aluminiumfolie, omdat dat het gas en de stralingswarmte het best tegenhoudt. Maar nu blijkt dat dit filmlaagje ook erg goed is in het tegenhouden van mobiele signalen.

Overal dekking

Uiteraard is het weghalen van isolatie geen optie. Dus heeft Proximus andere oplossingen uitgewerkt. Davy Van Buggenhout, Marketing Manager Enterprises: “We plaatsen bijvoorbeeld een antenne op het dak. Die zal het sterke signaal buiten opvangen en via een kabel door de muren en de isolatie naar binnen brengen. Eens binnen wordt het signaal via een netwerk van kleinere antennes verspreid.”

“Voor grotere gebouwen met veel medewerkers volstaat die aanpak echter niet, want dan heeft die ene antenne op het dak onvoldoende capaciteit om alle gebruikers te bedienen. In dat geval raden we fiber aan. Fiber heeft immers een enorme capaciteit. Eens het mobiele signaal via fiber is binnengebracht, verspreiden we het opnieuw via kleine antennes. Voor kleine gebouwen of voor thuis hebben we eenvoudige plug&play oplossingen.”

Alles begint bij de analyse

“Elke klant heeft andere behoeftes”, legt Davy Van Buggenhout uit. “De ene wil dekking in de ondergrondse parking, de andere in de liften, en nog anderen willen er zeker van zijn dat hulpdiensten dekking hebben in het gebouw. De hulpdiensten gebruiken immers overal een apart netwerk, Astrid. Alles begint bij de analyse van de behoeftes en de technische opmetingen in het gebouw. Op basis daarvan en met de hulp van onze ingenieursbureaus, werken we onze plannen altijd volledig op maat van het bedrijf uit. Dat garandeert de beste resultaten.”

Wilt u het volledige artikel lezen?

Lees verder

Graag een vrijblijvende analyse van uw situatie?

Contacteer ons

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Andere artikels van Perspectief

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!