×
×

Hoe overtuigt u Generatie Z van uw kwaliteiten als werkgever?

Gepubliceerd op 24/06/2017 in Oplossingen & diensten

Hoe overtuigt u Generatie Z van uw kwaliteiten als werkgever?

Generatie Z, geboren in 1993 en later, betreedt de arbeidsmarkt met haar eigen uitgesproken werkvoorkeuren. Deze digital natives beseffen goed dat elke onderneming vandaag een hevige strijd voert om de beste medewerkers aan zich te kunnen binden. Met welke wapens gaat u in tijden van wettelijke loonmatiging dit gevecht aan? En is uw bedrijf al klaar om deze nieuwe generatie te ontvangen?

Prikkels en verwachtingen
  • Voor deze jongeren is digitaal een evidentie. Zij zoeken een smart office met een technologische topinfrastructuur waarbij permanent in contact staan met hun netwerk zeer belangrijk is. 
    Geeft u uw medewerkers hier de vrijheid in of remt u dit proces nog steeds (on)bewust af?
  • De nieuwe Wet van 3 maart 2017 over ‘Werkbaar en wendbaar werk’ komt zeker niet te vroeg. Deze jongeren willen immers veel meer wederzijdse flexibiliteit.
    Focust u ook al op harmonie tussen privé en werk met glijdende werkuren? Bestaan er al goede afspraken en procedures voor thuiswerk?
  • Hooggeschoolde jongeren kennen hun eigen capaciteiten. Ze weten welke stappen ze nog willen zetten in hun talentontwikkeling.
    Maar begrijpen de leidinggevenden binnen uw onderneming wat deze Generatie Z precies verwacht qua opleiding, flexibiliteit en andere arbeidsvoorwaarden?
  • Jongeren hebben een afkeer van autoritaire top-down communicatie. Zij willen een aangename werkplek met een open bedrijfscultuur. Ze houden van innovatief teamwork en creatieve verandering.
    Biedt u voldoende tools aan om zowel gezellig te brainstormen als om virtueel te kunnen samenwerken? En hoe zit het met de sfeer en ontspanningsmogelijkheden?
Hoe flexibel verloont u?

Al meer dan 20 jaar zet de wettelijke loonnorm de bedrijven aan tot matigheid. HR-directies moeten daarom op zoek naar alternatieve verloningsmogelijkheden. Jongeren staan daar zeker voor open en zullen zich meer betrokken voelen als ze daarin mogen meebeslissen.

Een groeiend aantal bedrijven gebruikt daarom de zogenaamde ‘cafetariaplannen’ voor variabele vergoedingen naast het vaste loon. De medewerkers waarderen dit omdat ze dan elk jaar kunnen kiezen uit een mix van bedrijfswagens of andere mobiliteitsvergoedingen, maaltijd- en cadeaucheques, opleidingsbudgetten, hospitalisatie- en andere verzekeringen, extra vakantiedagen, pensioensparen, smartphones en/of tablets … Denk hier toch eens over na, vraag advies omtrent de fiscale behandelingen en pak het grondig aan.
Speelt u al in op de groeiende belangstelling voor meer individualisering en variabilisering in de loonpakketten?

Hoe uw positie als ideale werkgever versterken?
  1. Streef naar een maximale wederzijdse flexibiliteit qua tijd- en plaatsonafhankelijk werken
  2. Verklein de technische kloof tussen werkomgeving en privésfeer
  3. Streef naar een open en participatieve leiderschapsstijl
  4. Stel een variabel loonpakket op maat samen
  5. Houd rekening met de voorkeuren en behoeften van werknemers
Bent u voorbereid?

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!