NMBS: het nieuwe normaal brengt opportuniteiten

Gepubliceerd op 22/07/2020 in Klantenverhalen

Als gevolg van de gezondheidscrisis ziet de NMBS opportuniteiten op het gebied van werkorganisatie, digitale technologie en flexibiliteit van het aanbod.

NMBS: het nieuwe normaal brengt opportuniteiten

Snel reageren in ongekende situaties

“Snel reageren conform de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad, dat was de absolute prioriteit. Een tweede uitdaging bestond erin om duidelijk te communiceren met onze reizigers en onze 18.000 medewerkers, rekening houdend met het feit dat die laatste voor een groot deel verspreid werkten.” Jihane Annane, directrice Corporate Communication & Public Affairs van de NMBS had dan ook een duidelijke doelstelling voor ogen: de verschillende stakeholders geruststellen en continu informeren over de dienstverlening en de veiligheid.

Wat wordt voor de bedrijfswereld het nieuwe normaal?

Lees hoe bedrijven verderwerken

De impact van de pandemie op de gezondheidszorg is enorm. Hoe zal dit in de toekomst georganiseerd worden? Directieleden van AZ Groeninge delen hun ervaringen.

Lees over AZ Groeninge

Een aanbod in beweging

Als essentiële sector heeft de NMBS zijn dienstverlening nooit stilgelegd. Wel werd het aanbod herzien: “Ons aanbod heeft zich aangepast aan de verschillende fasen van de lockdown en de versoepelingen. Op enkele uitzonderingen na is het aanbod intussen weer helemaal normaal. Maar nu is het kwestie om de beslissingen te analyseren, feedback te verzamelen en te anticiperen op een eventuele nieuwe golf,” benadrukt Jihane.

Nieuwe werkorganisatie

Zoals heel wat organisaties deed ook de NMBS waar mogelijk een beroep op telewerk. In het geval van de NMBS kon slechts een minderheid van het personeel thuiswerken, maar toch kondigt Jihane Annane een nieuw werkbeleid aan. “De veranderingen creëren opportuniteiten op het gebied van werkorganisatie. Ik verwacht dat de uitzondering de regel wordt en een eerste interne peiling bevestigt dat vermoeden: 92 procent van de werknemers staat gunstig tegenover telewerk, tegenover 70 procent voor de coronacrisis!”

Een digitale werkomgeving die medewerkers ondersteunt om van thuis te werken, kan een groot verschil maken voor uw bedrijf en de economie.

Hoe digitaal samenwerken ondersteunen?
Flexibelere werkuren zullen wellicht ook impact hebben op de piekuren, waardoor het aanbod nog flexibeler moet worden.

Jihane Annane

author

Een flexibel aanbod

Hoewel de NMBS heeft bevestigd haar treinaanbod tegen 2023 met 4,7 procent te willen verhogen, legt Jihane uit dat de toekomst ook zal worden bepaald door de nieuwe werkorganisatie in de ondernemingen van ons economische weefsel. “Zowel het volume als de reizigersstroom zal worden beïnvloed en zullen evolueren. Flexibelere werkuren zullen wellicht ook impact hebben op de piekuren, waardoor het aanbod nog flexibeler moet worden.”

Technologie ten dienste van de beveiliging

Het NMBS-initiatief dat het meest op het nieuwe normaal is gericht, is het ‘Innovation Lab’: “We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheid om een app te creëren die de bezetting van onze treinen visualiseert om onze reizigers een idee te geven van het aantal reizigers op de trein – zodat ze kunnen beslissen om al dan niet op te stappen – en om tijdens deze gezondheidscrisis aan hun gerechtvaardigde bekommernis omtrent de veiligheidsafstand te beantwoorden,” aldus Jihane.

Naar een (nog) intelligentere mobiliteit

“Ik wil er vooral voor zorgen dat onze organisatie volledig in lijn is met de nieuwe normen en nieuwe mobiliteitsvormen. De trein is en blijft een duurzaam en veilig openbaar vervoersmiddel. Het was relevant voor de crisis, is dat ook gebleven tijdens de crisis en zal dan ook in de toekomst blijven. We moeten de reizigers opnieuw vertrouwen geven. Ik heb het over een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de trein de ruggengraat van de mobiliteit blijft.”

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One