×
×

Blik op de toekomst: nieuwe technologieën, nieuwe vaardigheden

Gepubliceerd op 23/12/2016 in Inspireren

Blik op de toekomst: nieuwe technologieën, nieuwe vaardigheden

Een rapport uit het laatste World Economic Forum stelt dat een derde van de vaardigheden die binnen vijf jaar cruciaal zullen zijn, vandaag nog onbelangrijk of zelfs onbestaande zijn. Dit heeft impact op alle bedrijven, in alle sectoren.

Volgens het rapport ‘The Future of Jobs’ zullen tegen 2020 tot 5 miljoen banen sneuvelen door automatisering. Voor het eerst komen ook functies die tot nu toe door velen als ‘veilig’ werden beschouwd in het gedrang: kantoorjobs en administratieve functies, fabrikanten en zelfs juristen. De oorzaak moet gezocht worden in de vierde industriële revolutie - ook wel de digitale revolutie - waar we nu in zitten. 

Het topje van de ijsberg

Veel nieuwigheden zijn trouwens vandaag al zichtbaar. Denk maar aan 3D-printing of zelfrijdende auto’s en andere vormen van artificiële intelligentie. Mobiele data en cloudtoepassingen beïnvloeden nu al de manier waarop we werken. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Experts verwachten de komende jaren een gigantische sprong voorwaarts. Creativiteit en emotionele intelligentie bijvoorbeeld zullen daarbij veel belangrijker worden dan vaardigheden omdat robots dat niet van ons kunnen overnemen. 

En uw bedrijf?

De kans is reëel dat ook uw bedrijf weldra gespecialiseerde werknemers zal nodig hebben, misschien zelfs voor functies die vandaag nog niet bestaan. Gelukkig hoeft u hiervoor niet voortdurend op zoek naar nieuwe, hoogopgeleide en vaak dure kandidaten. Breng eerst in kaart welke competenties en talenten u al in dienst hebt in uw organisatie. Waar wilt u met hen de komende 5 jaar naartoe? 

Denk hierbij ook aan jobmobiliteit en –rotatie. Vaak loont het om nu al mogelijkheden voor levenslang leren op te starten. In veel bedrijven worden vaak onmiddellijke tekorten in kennis en kwalificaties weggewerkt door bedrijfsopleidingen, terwijl u beter een stapje verder kijkt. Zo bent u immers altijd zeker van werknemers met de juiste competenties én het maakt u aantrekkelijker als werkgever.

Zodra de digitale revolutie zich in uw sector doorzet, zullen opleidingsinvesteringen zichzelf terugverdienen door de positieve impact op de bedrijfsprestaties. Daarnaast is het goed om bij de aanwerving van nieuwe medewerkers niet alleen na te denken over de functie waarvoor zij nu solliciteren en welke competenties ze daarvoor moeten hebben, maar ook wat zij binnen 5 jaar voor uw bedrijf kunnen betekenen. De ideale kandidaat is een ‘flexibele levenslange lerende’.

Top 6 van kerncompetenties voor 2020 
  1. Cognitieve flexibiliteit: verschillende concepten kunnen linken
  2. Succesvol onderhandelen: sociale vaardigheden, uniek aan de mens
  3. Dienstverlenend werken: oog voor optimalisatie van service
  4. Oordeel- en besluitvorming: data analyseren en interpreteren
  5. Emotionele intelligentie: reacties begrijpen en gepast reageren
  6. (Digitaal) samenwerken: virtueel en toch resultaatgericht presteren

Bron: ‘The Future of Jobs’ rapport

Meer info? 

Surf naar www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs/ om het rapport van het ‘World Economic Forum’ te downloaden.

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!