×
×

Digitaal aanwervingslokaal in Antwerpse haven

door One magazineKlanten aan het woord07/04/2017

Digitaal aanwervingslokaal in Antwerpse haven
In de haven van Antwerpen hoeven de havenarbeiders niet langer naar het aanwervingskantoor te komen om hun job voor de dag aan te nemen. Via het MyCepa platform kunnen ze zich vanop afstand aanmelden en krijgen ze toegang tot diverse HR-applicaties.

In de haven van Antwerpen zijn lang niet alle havenarbeiders in vast dienstverband bij een van de havenbedrijven. Een aantal havenarbeiders krijgt op dagelijkse basis een job toegewezen via het aanwervingskantoor – in de haven bekend als ‘het kot’. Dat aanwervingsproces heeft Cepa gedigitaliseerd. 

“Vroeger moesten de havenarbeiders zich iedere dag fysiek aanmelden in het kot”, zegt Filip Matton, organisatieadviseur en ICT Directeur bij Cepa. “Via het platform MyCepa hoeft dat niet meer. De havenarbeider stelt zich via de applicatie Digikot (die draait op het MyCepa platform) beschikbaar en kan daar zijn voorkeur voor bepaalde jobs aanduiden. Via Digikot ontvangt hij een antwoord van het aanwervende bedrijf.” Het voordeel van de digitale aanpak is dat de havenarbeider niet meer langs hoeft te gaan bij het aanwervingslokaal en dat de verdeling van de jobs vlotter en efficiënter verloopt. 

Eenvoud voorop

Digikot is een ontwikkeling van Cepa, in samenwerking met Proximus-partner ACA, en fungeert als portaal. Via het platform MyCepa vragen de havenarbeiders niet alleen werkinstructies op, maar registreren ze onder meer ook hun vakantiedagen. Samen met de introductie van de Digikot-applicatie stelde Cepa 4.800 tablets ter beschikking. “Iedere havenarbeider die via het aanwervingslokaal werkt, heeft een iPad mini gekregen”, legt Filip Matton uit. “Het gaat om een heel uiteenlopende gebruikersgroep, van jong tot oud, van laag- tot hooggeschoold.” 

Net daarom maakte Cepa het gebruik van de tablet en de toepassing bijzonder eenvoudig. “We hebben alles gepreconfigureerd. De gebruiker hoeft zich enkel aan te melden met zijn gebruikersnaam en wachtwoord en kan meteen aan de slag.” Wie dat wil, kan bij Cepa terecht voor een korte training. Een goede vijfhonderd havenarbeiders meldden zich daarvoor reeds aan. Daarnaast biedt Cepa online informatie aan, alsook e-learning.

Echte partner

Om de juiste ondersteuning te bieden, had Cepa nood aan een oplossing voor Mobile Device Management (MDM). “We hebben daarvoor bij Proximus aangeklopt”, zegt Filip Matton, “dat op zijn beurt Mobile Iron als best passende oplossing naar voren schoof.” Proximus stelde zich daarbij op als een echte partner, die voor Cepa met Mobile Iron de onderhandelingen over de licenties voerde.

“Aansluitend zorgde Proximus voor de begeleiding van de hele set-up op het vlak van security en de preconfiguratie van de toestellen”, vervolgt Filip Matton. “We konden daarbij onze eigen kennis aanvullen met de expertise van Proximus. Het zorgde ervoor dat de implementatie heel snel is verlopen.”

Netwerkversterking

In oktober 2016 ging de uitrol van de tablets van start, a rato van 120 stuks per dag. “Connecteren met wifi is in de haven niet altijd evident. Wanneer er iets haperde, zorgde Proximus met een analyse vanop afstand meteen voor een oplossing.” Via de combinatie van Mobile Iron en iPad mini houdt Cepa de zaken eenvoudig. “Eén toesteltype, veilig en transparant beheerd”, vat Filip Matton samen. 

Tijdens een overgangsfase komen de havenarbeiders met hun tablet naar het kot, waar medewerkers van Cepa aanwezig zijn om eventuele vragen te beantwoorden. “We verwachten dat tegen de zomer almaar meer havenarbeiders zich thuis via Digikot zullen aanmelden”, besluit Filip Matton.

Pluspunten
  • Minder verplaatsingen en tijdwinst voor de havenarbeiders
  • Online toegang tot diverse HR-applicaties
  • Eenvoudig en veilig beheer van de vloot toestellen
  • Efficiënte uitrol van gepreconfigureerde tablets

Filip Matton is een voormalige F16-piloot die naar eigen zeggen per toeval in ICT terechtkwam. Hij werkte bij verschillende integratoren en is vandaag als organisatieadviseur en ICT-verantwoordelijke aan de slag bij Cepa.

Cepa organiseert het sociale beleid van de goederenbehandelaars in de haven van Antwerpen. De organisatie verzorgt het personeelsbeheer van 8.200 havenarbeiders en het sociale overleg met 120 havenbedrijven.

Meer nieuws over:

  • Mobile Device Management
  • Mobile Iron

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons