×
×

Millennials: de brave generatie

door OneVisie07/12/2017

Millennials: de brave generatie
Over de millennials doen veel verhalen de ronde. Dat ze ongeduldig zijn, onder andere, maar ook oppervlakkig en weinig ambitieus. One magazine schotelde Clo Willaerts enkele statements van Simon Sinek voor.

Clo Willaerts is een digitale-marketingspecialiste, blogster en Managing Director bij Dentsu Consulting. Het internet is haar tweede thuis. Met meer dan 30.000 volgers op Twitter, duizenden Facebookvrienden en een blog over digitale technologie, is Clo – en haar alter ego @bnox – wel bekend binnen de digitale wereld. Internettechnologie vindt zichzelf om de zes maanden opnieuw uit. Sommige mensen worden daar zenuwachtig van. Maar voor Clo blijft het daarom juist zo fascinerend.

Digitaal en analoog zijn voor Clo allang met elkaar vervlochten. Ze laat de hypes en buzzwords van de dag voor wat ze zijn en durft ongemakkelijke vragen stellen (en beantwoorden) over online veiligheid, privacy en identiteit.

Simon Sinek is een visionair en auteur van o.a. de bestseller ‘Start With Why: How Great LeadersInspire Everyone to Take Action’. Hij deelt zijn onconventionele blik op business en leiderschap via keynotes en via zijn pen in The New York Times, Forbes, Inc. Magazine enz. of op startwithwhy.com.

Clo Willaerts: “Over de millennials zijn er nogal wat uiteenlopende definities in omloop, vaak gebaseerd op het geboortejaar. Millennials zijn dan geboren tussen pakweg 1984 en 2000. Alleen zien we dat dat gedrag niet altijd te koppelen is aan een bepaalde leeftijd. Algemeen kunnen we de millennials als een verontrustend brave generatie omschrijven. Van een nieuwe generatie verwacht je dat ze zich afzet tegen de vorige.

Bij de millennials is dat niet het geval. Ze rebelleren niet. Ze blijven lang thuis wonen, nemen de dingen zoals ze komen. Go with the flow is het motto. Tegelijk hechten ze veel waarde aan authenticiteit. Ze liggen niet wakker van een prestigieuze job en een grote bedrijfswagen. Ze zijn wel heel erg gekant tegen alles wat ze als fake ervaren.”

Simon Sinek: Millennials hebben een gebrek aan diepgaande vriendschappen. Hun contacten zijn eerder oppervlakkig. Ze hebben onvoldoende geleerd om te gaan met emoties, stress, liefde. In plaats van daarbij terug te vallen op vrienden, grijpen ze naar de smartphone.
Clo:
“Als je aan een millennial zegt dat virtueel contact minderwaardig is, mag je je aan een heftige reactie verwachten. Het klopt dat ze voortdurend berichtjes uitwisselen via Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat en andere sociale media. Voor de oudere generaties lijkt dat heel oppervlakkig, maar voor de millennials zelf gaat het om heel waardevolle, sociale signalen. Via die weg houden ze immers contact met een heleboel mensen.”

Simon Sinek: Millennials zijn ongeduldig. De vorige generaties hebben net vaak geduld moeten oefenen, om een relatie op te bouwen, om promotie te maken op het werk, enzovoort. Het lijkt erop dat millennials daar niet de tijd voor willen nemen. 
Clo:
“Millennials zijn niet zozeer ongeduldig, ze zijn uit op instant gratification: de onmiddellijke bevrediging van een behoefte. Als ze iets online bestellen, willen ze het meteen, liefst nog de dag zelf.

Millennials stellen een aankoop niet uit tot het weekend, om dan – fysiek – naar de winkel te gaan. Na verloop van tijd krijgt die hele online-wereld zo wel iets magisch. Een klik levert onmiddellijk resultaat op, maar tegelijk hebben de millennials geen idee van de hele logistieke machine die achter een online-aankoop schuilt.”

Simon Sinek: Millennials hebben nooit hard moeten werken om iets te bereiken. Meer nog, vandaag zijn het de bedrijven die zich aan de millennials aanpassen, in plaats van omgekeerd.
Clo:
“Bedrijven zijn heel vaak in klassieke pijlers georganiseerd: boekhouding, marketing, IT, enzovoort. Dat staat de flexibiliteit in de weg die de millennials net zoeken. Millennials zijn inderdaad niet zo hard bezig met hun carrière als de vorige generatie. Maar wanneer ze geld nodig hebben, dan zijn ze heus wel bereid om hard te werken. Desnoods gaan ze ergens een tijdje als barista aan de slag, tot de ergste financiële nood gelenigd is.

Millennials beschouwen hun job als een relatie: het gaat om een sterk engagement, maar blijft ze eeuwig duren? Dat kun je vooraf niet weten. En wanneer de relatie niet meer goed aanvoelt, dan is dat geen drama. Go with the flow. Millennials kunnen zich die houding veroorloven omdat ze een vangnet hebben. In het slechtste geval kunnen ze altijd weer een tijdje bij ma en pa gaan wonen.”

Meer nieuws over:

  • Millennials
  • digitale transformatie

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons