Advanced Workplace met vaste telefonie op Microsoft Teams

Gepubliceerd op 11/06/2019 in Oplossingen & diensten

Advanced Workplace met vaste telefonie op Microsoft Teams

Het is belangrijk om medewerkers efficiënt te laten samenwerken en communiceren, over verschillende vestigingen en zelfs landsgrenzen heen. Met een oplossing voor samenwerking en communicatie kan je de voordelen van teamwork volledig omarmen.

Oplossingen om mensen te laten samenwerken en communiceren bestaan natuurlijk al, denk maar aan alle unified communication and collaboration tools die er al op de markt zijn. Dit concept is stilaan naar een echte, centrale digitale werkplek aan het evolueren, een soort hub die samenwerking binnen teams bevordert en relevante informatie samenbrengt.

Verhoog de productiviteit op uw werkvloer en ontdek alles over digitale samenwerkingstools als Unified Communications en videoconferencing of download de gratis white paper.

“Microsoft Teams is een oplossing gefocust op samenwerken die mensen, documenten, bestanden en applicaties samenbrengt in één omgeving”, zegt Yashfeen Saiyid, Advanced Workplace Lead bij Proximus. Je kan bijvoorbeeld werken met ‘channels’ invoeren, waarbij verschillende mensen samengebracht worden rond een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld een belangrijke presentatie die de week daarop plaatsvindt.

“Iedereen die bij die presentatie betrokken is, kan in dit channel chatten, bestanden uitwisselen, aan videoconferencing doen, noem maar op. Het zorgt er ook voor dat heel veel informatie die nu nog over verschillende tools, systemen en plaatsen verspreid zit, mooi samenkomt.”

Een digitale werkplek op maat

“Wij hebben een breed gamma aan oplossingen in ons portfolio om de ideale digitale werkplek voor onze klanten te bepalen. Hierdoor dwingen wij onze klanten niet om voor een bepaalde oplossing te kiezen. De klant staat centraal en startend van de bedrijfsbehoeften, bekijken we voor onze klanten het meest optimale traject naar de digitale werkplek. Met welke onderdelen, aan welke snelheid, met welke extra diensten, … Dat verschilt heel sterk van bedrijf tot bedrijf. We geloven niet in one size fits all.”, zegt Yashfeen

“Hoewel we bedrijven kunnen helpen het volledige potentieel van Microsoft Teams te realiseren, willen ze soms geen volledige cloudomgeving, in welk geval we hen een andere oplossing bieden of hen adviseren om voor hybride configuratie te kiezen, zodat bepaalde groepen gebruikers toch al met Teams aan de slag kunnen gaan. Ongeacht hun situatie, adviseren wij onze klanten om ervoor te zorgen dat zij de juiste oplossing kiezen.”

Integratie extra telefoniediensten

Proximus heeft zijn vaste telefonie portfolio nu ook compatibel gemaakt met Microsoft Teams. “Oplossingen zoals Microsoft Teams verbeteren aanzienlijk de samenwerking op de werkvloer. Wij verrijken nu Microsoft Teams door ook ons vaste telefonieaanbod beschikbaar te maken voor deze cloudoplossing”, zegt Antoine Van Brussel, Head of Fixed Voice bij Proximus. “Je kon in Teams al wel bellen, maar dat was enkel tussen Teams-gebruikers onderling. Nu is het ook mogelijk om te bellen en gebeld te worden door externe medewerkers of partners, rechtstreeks binnen de interface van Teams, op een vast nummer van Proximus.”

“We bieden ook extra telefoniediensten aan voor onze Enterprise-klanten, zoals geavanceerde oproep routering of disaster recovery waarbij je altijd alle oproepen ontvangt, zelfs in geval van een technische downtime. Net als andere Proximus-oplossingen is ook het internationale telefonieaanbod van Proximus is ook beschikbaar in Teams, waarbij we momenteel telefonie in 10 landen aanbieden. Dankzij dit internationale aanbod hebben klanten één aanspreekpunt voor al hun telefoniebehoeften in België en het buitenland. Door de integratie van vaste telefonie is Teams, als centrale hub voor samenwerking, uitgegroeid tot een complete oplossing voor bedrijven, die zich ook kunnen aanpassen aan hun specifieke behoeften.”

Nu is het ook mogelijk om te bellen en gebeld te worden door externe medewerkers of partners, rechtstreeks binnen de interface van Teams, op een vast nummer van Proximus.

Antoine Van Brussel, Head of Fixed Voice bij Proximus.

1 spoc voor end-to-end oplossing

“Nog een groot voordeel van die aanpak is dat Proximus voor klanten het enige aanspreekpunt is”, pikt Yashfeen in. “Wij lossen alle problemen op, ongeacht of het netwerk, de IT-infrastructuur of Teams zelf aan de basis ligt. Vroeger ontstond er soms een pingpongspelletje tussen je verschillende leveranciers. Dat is dus verleden tijd. Naast Office 365, waar Teams deel van uitmaakt, bieden wij trouwens ook het hele gamma rond Windows 10 en cybersecurity aan. Als klanten richting cloud gaan, is security een zeer belangrijk aspect. We helpen onze klanten hier ook oplossingen rond te vinden.”

Yashfeen: “Als gecertificeerd Microsoft Gold-partner bieden wij het volledige Microsoft365-pakket aan: Office 365, Windows 10 en security. Het is belangrijk deze componenten holistisch te benaderen. We leveren aan onze klanten een end-to-end dienstverlening waarbij wij hen kunnen helpen van A tot Z: het geven van strategisch advies over de digitale werkplek, het uitvoeren van readiness assesments, het aanleveren van de licenties, migratie en configuratiediensten tot en met complete support van de hele omgeving. Eindgebruikers kunnen bijvoorbeeld onze helpdesk niet enkel bereiken voor technische ondersteuning, maar ook om functionele vragen te stellen.”

“Voor sommige klanten gaan we zelfs ‘all the way’ in onze dienstverlening, waarbij we het volledige management van de digitale werkplek overnemen: van het fysieke toestel van de eindgebruiker tot en met de applicaties die hij gebruikt.”

Change management

Antoine raakt nog een ander belangrijk aspect aan in heel het Teams- en collaboratieverhaal. “Natuurlijk gaat dit over IT en over digitale mogelijkheden, over het verhogen van het engagement bij je personeel en zelfs over goede munitie in de war for talent. Maar je mag ook het change management dat hier vaak mee gepaard gaat, niet onderschatten. Je installeert een nieuwe werkcultuur, met nieuwe processen en workflows. Dat gaat een impact hebben op je mensen.”

Antoine: “Samen met de klant bepalen we het changemanagementtraject dat nodig is om deze nieuwe tools te initiëren in je bedrijf. Hoe communiceer je over deze tools naar je werknemers? Hoe verzeker je dat deze tools ook op de juiste manier gebruikt zullen worden door je werknemers? Welke trainingen bied je hiervoor het beste aan? Kies je voor digitale handleidingen, video’s, of ga je voor klassikale trainingen? Wij kunnen voor onze klanten hier een adoptie, communicatie en trainingsplan op maat voor uitwerken.

Een van de redenen waarom Proximus goed geplaatst is om hier dit soort transformatieadvies te geven, is omdat het bedrijf zelf zo’n digitale werkplektransformatie achter de rug heeft, zegt Antoine. “We zijn hier zelf al door gegaan en weten vrij goed wat werkt en wat niet. Dus afhankelijk van zijn grootte en zijn noden kunnen wij de juiste zaken voorstellen.”

Wens je meer informatie over ons vaste telefonieaanbod in Microsoft Teams of wil je meer informatie over hoe je zelf naar een digitale werkplek kan evolueren? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.

Antoine Van Brussel is bij de Enterprise Business Unit van Proximus verantwoordelijk voor alles wat met vaste telefonie te maken heeft. Hij is al sinds 1999 aan de slag bij Proximus.

Yashfeen Saiyid houdt zich bij de Enterprise Business Unit bezig met alle ontwikkelingen rond de digitale werkplek. Hij werkt al bijna tien jaar bij Proximus.

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts

Blog topics