×
×

Tickets Popcorn & cola in een digitaal verhaal

Gepubliceerd op 23/04/2018 in Inspireren

Tickets Popcorn & cola in een digitaal verhaal

Kinepolis heeft de komst van televisie en videotheek overleefd. Vandaag concurreert hij niet zozeer met nieuwe streamingdiensten, maar met andere, weinig voorspelbare factoren zoals mooi weer of vastlopend verkeer.

Eddy Duquenne, CEO: “Digitalisering is in de bioscoopsector een relatief jong fenomeen. Tien jaar geleden werkten we nog analoog, met films op spoelen die we manueel aan elkaar zetten en fysiek afleverden bij de bioscopen. Vandaag gebeurt de projectie van films met digitale systemen. Tegelijk zijn ook verkoop en marketing getransformeerd in een digitaal verhaal. De verkoop van tickets verloopt voor een groot stuk online. Ons systeem voor zetelreservatie bleek daarbij een belangrijke drijfveer voor de klant. Dankzij de online verkoop hebben we onze klanten leren kennen. We weten welke voorkeur ze hebben, voor film en genre. Het laat ons toe heel gerichte marketingacties te voeren. Los van die specifieke voorbeelden is IT overal in het bedrijf doorgedrongen, ook bij ondersteunende diensten als finance of HR.”

Verandert die digitale transformatie de relatie tussen CEO en CIO?

Eddy: “Toch wel. De CEO leert van de CIO wat er met de nieuwe technologie mogelijk is. Andersom zoekt de CIO naar oplossingen die de strategische keuzes van de onderneming ondersteunen.” Bjorn Van Reet, CIO: “De CIO moet perfect begrijpen hoe de bedrijfsprocessen werken: de verkoop van tickets, de personeelsbezetting in de complexen, de afspraken met de filmdistributeurs, enzovoort. De digitale strategie die je daar als CIO op ent, moet je daarna uiteraard verder bespreken met onder meer de CEO en de CFO. Het gaat best om een grote uitdaging. We werken aan het vliegtuig terwijl we op volle snelheid aan het vliegen zijn.”

Eddy: “We zitten in een behoorlijk moeilijk metier. Het ziet er nochtans eenvoudig uit: we verkopen tickets, popcorn en cola. Maar elke film heeft een ander publiek. Er is de invloed van het weer, het verkeer, van evenementen, zelfs van andere films. Twee films die hetzelfde publiek aanspreken, kunnen elkaar beconcurreren. We tonen gemiddeld vierhonderd films per jaar. Twintig procent daarvan – de blockbusters – is goed voor tachtig procent van de omzet. Content en mond-totmondreclame blijven dus heel belangrijk.”

De digitale strategie is best een grote uitdaging. We werken aan het vliegtuig terwijl we op volle snelheid aan het vliegen zijn.

Bjorn Van Reet, CIO bij Kinepolis

On- & offline beleving 

Hoe speelt Kinepolis daar concreet op in?

Bjorn: “Ken je klant, dat blijft de grootste uitdaging. Schermreclame en trailers, bijvoorbeeld, kiezen we in functie van het publiek dat naar een specifieke film komt kijken. We vinden het heel belangrijk om de beleving van de klant optimaal te ondersteunen. Die beleving begint al bij de online aankoop van een ticket, lang voor de klant naar de bioscoop komt. We zoeken manieren om de beleving vanaf dat moment ook offline te ondersteunen.”

Eddy: “De klant vindt dat ook tof en wil daar graag in meegaan. Stel dat er file is in de buurt van de bioscoop, dan kun je de klant een sms’ je sturen: ‘Vertrek op tijd naar de film!’. Dat is een eenvoudig initiatief, maar tegelijk versterkt het de beleving op een heel persoonlijke manier.”

Wie lanceert dat soort ideeën? Business of IT?

Eddy: “Historisch gezien had IT binnen het bedrijf altijd een eerder ondersteunende rol. Oorspronkelijk kwamen die nieuwe ideeën meestal van bij de business. Intussen zijn business en IT sterk naar elkaar toegegroeid. We gaan vandaag door een proces van digitale transformatie, waar de CIO uiteraard nauw bij betrokken is. Zijn rol overstijgt de klassieke IT daarbij duidelijk. In de context van digitale transformatie gaat het lang niet alleen om IT, maar onder meer ook om leiderschap.”

Bjorn: “Digitale transformatie maakt IT tegelijk technischer én eenvoudiger. Er komen nieuwe technologieën bij kijken, die nieuwe expertise vragen. De kunst bestaat erin het geheel beheersbaar te houden, met minder leveranciers en minder complexiteit. Dat kun je uiteraard alleen maar wanneer je over stevige fundamenten beschikt en op elk moment – en overal tegelijk – de vinger aan de pols houdt. Daarom besteden we veel aandacht aan de monitoring van processen en systemen, inclusief de terugkoppeling terugkoppeling naar het management. Zo hechten we veel belang aan de evolutie van de prestaties van de operationele IT. Voor ons bedrijf is het onder meer essentieel dat we de responstijden van de website in de gaten houden. Stel dat daar ergens iets hapert, dan heeft dat een onmiddellijke impact – niet alleen op de beleving van de klanten, maar mogelijk ook op de omzet.” 

Medewerkers met ideeën

Mogen we stellen dat Kinepolis zich doorheen de jaren heeft ontwikkeld tot een zelflerende organisatie? 

Eddy: “Jazeker. We zijn zowel retailer, vastgoedbedrijf als mediaspeler. Om op die drie fronten tegelijk succesvol te zijn, moeten we het bedrijf heel goed weten aan te sturen. Vandaag gebeurt dat voor een deel ook op basis van de ideeën van de medewerkers. Ik geef een eenvoudig voorbeeld. We poffen onze popcorn zelf. De gebruikte verpakking heeft daarbij een grote invloed op de houdbaarheid. Het waren onze mensen die voorstelden om naar een ander type verpakking over te stappen, waardoor we de popcorn langer kunnen bewaren – en dus minder voorraad moeten weggooien. Dat soort ideeën kunnen heel waardevol zijn, niet alleen als zelfsturend element binnen de onderneming, maar ook als motivator voor de medewerkers. Het is immers hun idee dat zo bijdraagt aan het succes van de onderneming.” 

We zijn zowel retailer, vastgoedbedrijf als mediaspeler. Om op die drie fronten tegelijk succesvol te zijn, moeten we het bedrijf heel goed aansturen.

Eddy Duquenne, CEO bij Kinepolis

Kinepolis is ontstaan uit de fusie van twee familiale bioscoopgroepen. Sinds 1998 is het bedrijf beursgenoteerd. Kinepolis beheert 94 bioscoopcomplexen in België, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Nederland, Zwitserland, Polen en Canada, samen goed voor meer dan 180.000 zitplaatsen in 822 zalen. Behalve als bioscoopuitbater is de groep ook actief in filmdistributie, evenementen, schermreclame en vastgoedbeheer. 

Eddy Duquenne studeerde toegepaste economische wetenschappen. Hij begon zijn carrière als bankbediende bij ASLK (het latere Fortis) en groeide door tot bestuurslid bij Gimv en CEO van Sunparks. Sinds 2008 is Eddy Duquenne de eerste niet-familiale CEO van Kinepolis. 

Bjorn Van Reet studeerde aan de Hogeschool Antwerpen. Hij groeide bij Adecco door tot CIO en kwam in 2016 bij Kinepolis aan boord als CIO. Door Data News verkozen tot ‘CIO of the Year 2017’.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!