×
×

Eigen ervaring wordt bron voor advies

door OneDossier29/06/2017

Eigen ervaring wordt bron voor advies

Comments

Digitale transformatie is niet bepaald een vrijblijvend idee. Het gaat om een ingrijpende, strategische oefening die de toekomst van de onderneming bepaalt. Proximus zet de ervaring uit het eigen digitale transformatietraject ook in om klanten te adviseren.

In grote lijnen onderscheiden we bij onze transformatie drie grote vraagstukken”, zegt Bart Watteeuw, Director Enterprise IT Solutions bij Proximus. “Het gaat om de digitalisering van de interactie met de klant, de digitalisering van de samenwerking tussen medewerkers van het bedrijf en de digitalisering van het eigenlijke bedrijfsmodel.”

Er lopen verschillende programma’s om de ondersteuning van de klanten efficiënter te maken en om de samenwerking tussen collega’s te verbeteren – telkens ondersteund door de nodige digitale tools. “Het unieke aan onze digitale transformatie is dat er kruisbestuiving ontstaat. In de eerste plaats verbeteren we onze dienstverlening aan klanten. Tegelijk zorgt onze ervaring rond het thema ervoor dat we die klanten ook gericht advies kunnen geven wanneer ze zelf een digitaal transformatietraject starten”, legt Bart Watteeuw uit.

“ Digitale transformatie beperkt zich niet tot de implementatie van enkele digitale toepassingen.”
– Katia Battheu, Director Enterprise Operations bij Proximus

Echte verandering

“Onze klanten zullen via een digitale toepassing veel makkelijker een bestelling kunnen plaatsen”, zegt Katia Battheu, Director Enterprise Operations bij Proximus. “Ze kunnen producten en diensten toevoegen of wijzigen en opvolgen waar de bestellingen zitten. Ook het melden en opvolgen van incidenten en interventies zal digitaal en via een mobiele app beschikbaar worden. We maken ook de facturatie eenvoudiger en bieden tools om facturen digitaal beter op te volgen.”

Digitale transformatie beperkt zich echter niet tot het aanbieden van enkele digitale toepassingen. “Verandering is de echte sleutel tot succes”, vervolgt Katia Battheu. “Digitale transformatie gaat in wezen om change management. Het is een nieuwe manier van werken, zowel voor de klant als voor onze Proximusmedewerkers. Digitaal gaat meestal stukken efficiënter voor onze klanten, maar om die efficiëntie te behalen, moet je de verandering goed begeleiden.”

“ Wat doe je digitaal en waar behoud je de menselijke factor? Die afweging is essentieel.”
– Bart Watteeuw, Director Enterprise IT Solutions bij Proximus

De juiste keuze

De strategische keuzes die een bedrijf maakt, liggen aan de basis van succes. “Het gaat erom de juiste processen te digitaliseren”, stelt Bart Watteeuw. “Wat doe je digitaal en waar behoud je de menselijke factor?” Die afweging is essentieel voor de adoptie van de aangeboden oplossingen. “Want nogmaals, het gaat om verandering.

Wanneer de klanten of de medewerkers niet meestappen in het verhaal, is er van transformatie geen sprake. Dan gaat er tijd verloren waarin de concurrentie mogelijk op voorsprong komt. Wie zijn bedrijf op termijn relevant wil houden, moet er dus goed over waken de digitale transformatie snel en juist aan te pakken.”

Proximus’ transformatie Digitalisering van:

  1. de interactie met de klant
  2. de medewerkers van het bedrijf
  3. het eigenlijke bedrijfsmodel

Afweging: wat gebeurt digitaal vs. waar is de human touch noodzakelijk?

Essentieel: klanten en medewerkers mee op de kar krijgen

Meer nieuws over:

  • digitale transformatie
  • interview

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons