Bebat zamelt batterijen efficiënter in dankzij IoT

Gepubliceerd op 12/07/2021 in Klantenverhalen

Data-analyse maakt het inzamelnetwerk van Bebat slimmer. Een grootschalig IoT-project in samenwerking met Unitron Connect laat toe de inzamelpunten voor batterijen vlotter te beheren en het hele logistiek proces efficiënter te maken.

Bebat zamelt batterijen efficiënter in dankzij IoT

BebatNieuw venster staat in voor de inzameling en recyclage van batterijen. Bebat is als vzw opgericht door de producenten van batterijen. Via Bebat voldoen ze aan hun wettelijke plicht om gebruikte batterijen terug te nemen. Vandaag beheert Bebat een netwerk van 24.000 inzamelpunten. Via de bekende groene displays in recyclageparken, grootwarenhuizen en andere handelszaken, scholen en bedrijven kunnen consumenten hun batterijen achterlaten. Jaarlijks zamelt Bebat via het netwerk 3.600 ton gebruikte batterijen in, die het voor 90% recycleert. In het restafval van de gemiddelde Belg bevindt zich nog amper één batterij per honderd kilo. Ons land is daarmee koploper in Europa.

Zeven jaar geleden startte Bebat met een eerste IoT-project. Een sensor volgde de vulgraad van de displays op. Was een display bijna vol, dan kreeg Bebat automatisch een berichtje dat het tijd was om de batterijen op te halen. Het zorgde er alvast voor dat er op de locatie zelf – bijvoorbeeld in een warenhuis of een school – zich niemand met de opvolging van de display moest bezighouden.

“Intussen is de markt van sensoren en IoT-oplossingen sterk geëvolueerd”, zegt Nele Peeters, directeur Marketing, Operations & Innovation bij Bebat. “Daarom gingen we op zoek naar een manier om ons netwerk nóg slimmer te maken.”

Efficiëntere logistiek

Unitron ConnectNieuw venster werkte op vraag van Bebat een nieuwe IoT-oplossing uit. “We zijn gespecialiseerd in purpose-built IoT”, zegt Jan Bogaert, Business Unit Lead bij Unitron Connect. “We bouwen hardware op maat van een specifiek IoT-vraagstuk.” Concreet ging het om een modulair uitbreidbare oplossing voor de displays van Bebat. De oplossing bestaat uit sensoren die meer kunnen dan alleen de vulgraad opvolgen, een op maat ontwikkelde antenne en een batterij die de display lange tijd standalone kan laten werken.

Met de nieuwe oplossing zet Bebat voornamelijk in op de optimalisering van de eigen logistiek. “De beschikbaarheid van meer gedetailleerde informatie over de vulgraad van de displays moet ervoor zorgen dat we de ophaling van de batterijen nog beter organiseren”, zegt Nele Peeters. “Wanneer we ergens een volle display ophalen, zullen we in de buurt dan ook al de displays ophalen die nog niet helemaal vol zijn. Op die manier vermijden we dat we pakweg een dag later een vrachtwagen naar dezelfde regio moeten sturen. Zo maken we onze transportplanning efficiënter.”

IoT geeft ons extra informatie. Dat laat ons toe het ophalen van batterijen efficiënter te organiseren.

Nele Peeters, directeur Marketing, Operations & Innovation bij Bebat

“De hele oefening past binnen onze ambitie om verder op te schalen”, zegt Nele Peeters. Bebat gaat van 1.200 naar 20.000 geconnecteerde displays. De nieuwe sensoren kunnen heel nauwkeurig meten. Vooral bij het meten van de vulgraad is dat belangrijk. In een grootwarenhuis raakt een display veel sneller vol dan in pakweg een apotheek. Bebat moet de ophaling op die diverse types locaties daarom anders inplannen.

Batterijen van elektrische wagens

Tegelijk breidt Bebat zijn actieterrein uit. Voor de inzameling van batterijen van elektrische voertuigen ontwikkelde het een speciale container. Daarin voorziet Unitron Connect een sensor die de temperatuur meet. “Bij de opslag van zo’n batterijen is dat essentieel”, zegt Nele Peeters, “omdat er een risico is op ontbranding.” Op termijn wil Bebat dat de sensor bij brand niet alleen een alarm uitstuurt, maar ook de bluswerken initieert. Een accelerometer detecteert daarnaast nog de eventuele beweging van de container, wat handig is als extra bescherming tegen de diefstal van de waardevolle batterijen.

Voor de connectiviteit rekent Unitron Connect op Proximus. “We werken met een combinatie van narrowband-IoT en LTE-M”, vervolgt Jan Bogaert. “Proximus levert een oplossing voor nationale roaming. De display connecteert altijd met de dichtstbijzijnde antenne, ook wanneer het er een van een andere operator zou zijn.”

Proximus levert de connectiviteit en een oplossing voor nationale roaming. De sensoren connecteren altijd met de dichtstbijzijnde antenne.

Jan Bogaert, Business Unit Lead bij Unitron Connect

Verder uitbreiden

De uitrol van de displays met de nieuwe IoT-oplossing start in de zomer van 2021. Eerst zijn de recyclageparken aan de beurt, daarna volgen de retail, scholen en bedrijven. “Tegen eind dit jaar willen we tachtig procent van onze ophaalpunten met het nieuwe systeem uitrusten”, besluit Nele Peeters. “Daarna gaan we verder uitbreiden. Bij de scholen lopen speciale acties, waarbij ze per ingezamelde kilogram batterijen sparen voor bijvoorbeeld sportmateriaal of een busreis. We bekijken of we via de sensoren data kunnen verzamelen om de scholen beter op de hoogte te houden.”

Welk netwerk past bij uw IoT-project?

Ontdek het in de IoT-startersgids Nieuw venster

IoT-sensoren monitoren de temperatuur van vaccins

Meer weten?

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts