De cloud: onmisbaar voor sterke kmo’s

Gepubliceerd op 18/06/2021 in Klantenverhalen

Kmo’s zijn de sterkhouders van de Belgische economie. Om aan de steeds hogere verwachtingen van hun klanten te voldoen, moeten zij de nieuwe technologieën juist inzetten. Zo is onder andere ‘werken in de cloud’ een absolute noodzaak geworden. Neem contact opNieuw venster

De cloud: onmisbaar voor sterke kmo’s

In België zorgen kmo’s voor bijna 2 miljoen jobs, of ca. 64% van de tewerkstelling. Ze zijn de helden van onze economie. Maar de uitdagingen zijn groot. Onder meer administratie en de juiste profielen vinden en aan boord houden brengen kopzorgen met zich mee.

De pandemie bracht extra druk en maakt van hybride werken vandaag een basisingrediënt van de digitale transformatie waar niemand omheen kan. De tijd dat werkgevers en werknemers zich voor elke activiteit fysiek naar kantoor moesten begeven, ligt voorgoed achter ons. De cloud: daar gebeurt het.

5 kmo’s vertellen over hun digitale werkplek in de cloud:

Fysieke servers van verpakkingsbedrijf Epoca Products vielen uit

“We hadden een logge IT-infrastructuur met fysieke servers in onze kantoren”, vertelt Michael Polet, CEO van verpakkingsbedrijf Epoca Products. “De servers waren niet goed onderhouden en vielen vaak uit, waardoor we in de problemen kwamen.” Als exportfirma moeten medewerkers in het buitenland met de bedrijfsinfrastructuur verbinding kunnen maken. “De migratie naar de cloud heeft ons enorm geholpen”, aldus Michael.

Cloud: een evidentie voor jong potentieel bij boekhoudkantoor Bultijnck & De Smedt

“Het is ondenkbaar dat we thuis of bij een klant niet even goed zouden kunnen werken als op kantoor”, zegt Frédéric Wauthier van boekhoud- en fiscaal kantoor Bultijnck & De Smedt. Met alle applicaties en gegevens online moet het groeiende kantoor geen extra vestigingen openen om zijn geografisch verspreide klanten overal een complete dienstverlening te bieden.

“Het cliënteel in Gent bijvoorbeeld is veelal jong. De cloud is voor hen een evidentie. Start-ups zouden raar opkijken als ik zou vertellen dat ik niet aan mijn dossiers kan en een map op kantoor moet halen.”

Voorspelbare en betaalbare IT-oplossing voor immo De Boer en Partners

"Vroeger waren alle vestigingen verantwoordelijk voor hun IT en telefonie. In sommige kantoren was die verouderd”, zegt Bart Cassiers van immobiliëngroep De Boer en Partners. “We moesten kiezen tussen de bestaande IT vernieuwen of maximaal in de cloud werken. De groep wist ook niet meer precies hoe hoog de jaarlijkse kost van IT zou oplopen. Daar wilden we vanaf.

We gebruiken machines die op zich niet betaalbaar zouden zijn voor een kmo, maar dankzij de cloud kan het wel. Bovendien aan een prijs op onze maat. Je krijgt wat je nodig hebt voor een vast maandelijks bedrag.”

Bekijk hier waarom Roothans koos voor cloud.

Boekhoudkantoor Groep Anthonissen is security- en privacyproof

De nieuwe GDPR-wetgeving geldt voor iedereen, en dat is maar goed ook. Door gevoelige data volgens de regels van de kunst in de cloud te bewaren, zijn ze beschermd tegen verlies en diefstal. “Door cloud computing zijn we technologisch mee met de privacywetgeving. Ook qua beveiliging moeten we ons ook geen zorgen meer maken over updates van pc’s en servers.

Beveiligingsupdates gebeuren automatisch en zonder dat we er hinder van ondervinden”, vertelt Bert De Bie van Groep Anthonissen, een boekhoudkantoor in Vlaanderen.

Jacobs Logistics stapt over naar de cloud zonder onderbrekingen

Het implementeren van een volledig nieuw systeem is een uitdaging, één die bij transport- en logistiekbedrijf Jacobs Logistics zeer vlot is verlopen, vertelt Yoeri Jorissen: “Eerst werden alle nieuwe computers voor onze elf bedienden in de cloud klaargezet en getest. Daarna hebben ze in één dag de wissel gedaan van onze oude naar nieuwe toestellen.”

Concreet omvatte het project: de overstap naar de cloud, Microsoft 365, vernieuwing van de hardware (pc’s, monitors,…) en de software (TopAccount, TAS, een scansysteem voor de verwerking van CMR’s of transportdocumenten, antivirussoftware ...) “Iedereen kon onmiddellijk verderwerken na de installatie” besluit Yoeri.

4 voordelen van de cloud

  1. Altijd beschikbaar. Een kmo die vanuit de cloud opereert, kan terugvallen op een IT-infrastructuur die de klok rond toegankelijk is.
  2. Snel en efficiënt. Medewerkers die over een online werkplek beschikken, moeten zich minder verplaatsen en winnen zo heel wat tijd.
  3. Veilige opslag. Het datacenter wordt 24/7 gemonitord en is beter beveiligd dan om het even welke privéserver.
  4. Kostenbesparend. Een alles-in-één-pakket is niet alleen praktisch in gebruik, het pakt voor kmo’s ook financieel voordelig uit.

KMO in de cloud: een oplossing voor en dóór kmo’s

Snel schakelen, meedenken, de behoeften van een kmo begrijpen. Dat zorgt voor een vertrouwensband die uitmondt in productieve samenwerkingen. Kmo ClearMedia, dochteronderneming van Proximus, begrijpt dit als geen ander en fungeert al 15 jaar als ‘matchmaker’ in de begeleiding van sterke bedrijven naar de cloud.

ClearMedia ondersteunt IT-partners — zelf ook kmo’s — met oplossingen om de IT-infrastructuur en -werking van kmo’s uit hele uiteenlopende sectoren slim en flexibel aan te pakken.

Olivier Malherbe, Managing Director ClearMedia: “Wij koppelen kmo’s aan ándere kmo’s die gespecialiseerd zijn in IT en die als geen ander aanvoelen waar u als kmo behoefte aan heeft. Een lokale IT-partner die u helpt digitaliseren, mét de volle ondersteuning van een stabiele en betrouwbare telecomprovider als Proximus. Dat is het beste van twee werelden.”

Ook van plan uw werkplek te digitaliseren?

We denken graag mee en delen ons advies op basis van de succesverhalen van de duizenden kmo’s die u voorgingen.

Neem contact op Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One