“Bij ons kan je je loopbaan zelf richting geven”

Gepubliceerd op 06/01/2022 in Inspireren

Het hybride werken vraagt om nieuwe vaardigheden. “We bieden heel wat opleidingstrajecten aan, maar laten de medewerkers ook zelf hun loopbaan uitstippelen”, vertelt Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus.

“Bij ons kan je je loopbaan zelf richting geven”

“Het hybride werken vraagt in de eerste plaats om de nodige digitale skills”, zegt Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus. “Je moet vlot een overleg via Teams kunnen opzetten, of weten hoe je via een digitaal platform aan een brainstorm deelneemt.”

Los van het gebruik van digitale tools vraagt het hybride werken ook andere soft skills. “Wanneer we digitaal werken, loopt de communicatie met collega’s anders. Het inplannen van taken, het delen van informatie, kortom het samenwerken op zich, verloopt op een andere manier. Digitaal werken vraagt vaak meer flexibiliteit van de mensen, omdat alles vaak een stuk sneller gaat.”

Nieuwe werkafspraken

Hybride werken betekent in de praktijk ook: bewuster omgaan met hoe en wanneer je werkt. “Ik ben ervan overtuigd dat het hybride werken ons de kans biedt onze work-lifebalans te verbeteren”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Maar om dat te bereiken moeten we wel nieuwe werkafspraken maken.”

Het hybride werken biedt de kans onze work-lifebalans te verbeteren.

Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus

Rond het belang van deconnectie, bijvoorbeeld. “Hybride werken vraagt een stuk zelfdiscipline, omdat er geen directe controle is. Tegelijk is er ook wederzijds begrip en respect nodig tussen de medewerkers en de leidinggevenden. Hybride werken biedt de kans om je werkdag zelf in te delen, maar houdt ook het gevaar in dat medewerkers zich in hun werk verliezen en almaar bezig blijven. Om succesvol te zijn met hybride werken, is ook daar aandacht voor nodig.”

Digitale helden

Wie in het kader van het hybride werken zijn vaardigheden nog wat moet bijspijkeren, krijgt bij Proximus alvast een duwtje in de rug. “We hebben de voorbije jaren een community van digital heroes uitgebouwd, “zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Het zijn medewerkers die in een specifiek domein – bijvoorbeeld rond een tool – een diepgaande expertise hebben uitgebouwd. Collega’s kunnen bij hen terecht met hun vragen.” Daarnaast organiseert Proximus korte opleidingssessies om medewerkers op weg te helpen met bepaalde digitale toepassingen. “Tegelijk stimuleren we onze collega’s om zelf initiatief te nemen en hun skills aan te scherpen.”

We stimuleren onze collega’s om zelf initiatief te nemen en hun digitale skills aan te scherpen.

Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus

Op sommige medewerkers heeft de digitalisering een heel ingrijpende impact, bijvoorbeeld wanneer hun analoge job verdwijnt. “In die gevallen bieden we een traject aan rond reskilling. Zo bouwt de medewerker de competenties op die nodig zijn in een nieuwe job.” In diezelfde context biedt Proximus ook programma’s aan rond upskilling. “Dat zijn opleidingstrajecten om door te stromen naar een andere job. Algemeen moedigen we onze medewerkers aan om hun loopbaan zelf in handen te nemen. Self-direct learning is hier het codewoord. Medewerkers krijgen daarvoor toegang tot allerlei programma’s en kunnen hun ontwikkeling in eigen handen nemen.”

Nieuwe competenties ontwikkelen

‘Building The Future’ is er een voorbeeld van. “Het omvat een aanbod van (vooral digitale) leertrajecten rond de competenties die belangrijk zijn voor de toekomst van Proximus”, legt Kathleen Vande Kerckhove uit. “Het gaat om heel uiteenlopende domeinen, zoals data, user experience design of netwerk engineering. Meer dan 700 medewerkers hebben al zo’n traject gevolgd.”

Voor de medewerkers uit de operationele afdelingen zijn er klassikale opleidingen in samenwerking met Technobel. “Ruim 400 technici hebben zich op die manier bijgeschoold.” Voor techniekers die zich willen verdiepen in fiber, is er het traject ‘Work4Future’, terwijl een project met BeCode zich richt op klassikale opleiding rond digitale vaardigheden. “Het zijn voorbeelden die aantonen hoe we onze medewerkers de kans bieden hun loopbaan bij Proximus zelf richting te geven.”

Kathleen Vande Kerckhove studeerde pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Ze werkte bij USG People en Delhaize. In 2018 kwam ze aan boord bij Proximus. Sinds begin dit jaar is ze Director People & Organisational Development.

Hybride werken : vind de juiste balans in uw bedrijf.

Lees ons e-book Nieuw venster

Connecteer medewerkers en klanten.

Lees meer: digitale werkplek

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts