Een mix tussen gevestigde waarden en start-ups

door OneVisie11/12/2017

Een mix tussen gevestigde waarden en start-ups

Comments

Wie twintig jaar geleden afstudeerde, deed er alles aan om bij een groot bedrijf te mogen starten. Vandaag is het net andersom. Een eigen bedrijf is waar de millennial van droomt – en meteen ook werk van maakt.

Wellicht vinden die Belgische starters inspiratie in wat er de voorbije jaren in Silicon Valley gebeurde, waar jonge ondernemers op korte tijd uitgroeiden tot boegbeelden van de nieuwe generatie. “Het is ook de technologie zelf die de trend versterkt”, zegt Vincent Hebbelynck. “Toegang tot nieuwe technologieën, zoals Internet of Things, artificiële intelligentie of blockchain is veel eenvoudiger geworden. Vroeger duurde het lang om in de IT-wereld zelf iets te starten, het was complex en kostte veel geld. Vandaag gaat dat allemaal een stuk sneller.”

Samenwerking loont

De gevestigde bedrijven beschouwen start-ups stilaan als hun belangrijkste concurrenten. En terecht. Een start-up speelt heel snel in op de veranderingen in de markt. Grotere ondernemingen dragen al wat meer ballast mee, zijn minder wendbaar. We kennen intussen allemaal de voorbeelden van bedrijven als Airbnb en Uber, die een complete branche ingrijpend hebben veranderd. “Grote bedrijven zijn daar inderdaad bang voor, maar die angst helpt hen niet vooruit. Veel beter is het om met die start-ups samen te werken.” “Na een eerste groeispurt valt een startup nogal dikwijls in een zwart gat”, zegt Vincent.

“De motor sputtert, net op het moment dat het bedrijf een versnelling hoger moet schakelen.” In die fase treedt Proximus graag als adviseur op, met kennis en ervaring rond heel uiteenlopende thema’s, en uiteraard ook met technologie. “Soms is Proximus ook klant van zo’n jong bedrijfje. Die referentie bezorgt het vaak meer geloofwaardigheid in de markt.”

Uitvoering is belangrijker dan idee

Omgekeerd kan een bedrijf als Proximus ook veel leren van de jonge starters. “Van de manier waarop een start-up heel lean en klantgericht werkt, bijvoorbeeld. Een start-up bedenkt een compacte oplossing en stapt er meteen mee naar de klant.” Die werkwijze staat haaks op wat grote bedrijven in het verleden altijd deden: brede programma’s uitdokteren, die helemaal in detail uitwerken, alles strikt geheim houden en pas als alles klaar is naar de klant trekken.

“We zien dat start-ups daar heel anders mee omgaan”, zegt Vincent. “Ze houden hun ideeën niet geheim, maar delen alles. Het uitgangspunt is duidelijk: de feedback op het idee is vaak meer waard dan het idee zelf. De uiteindelijke meerwaarde schuilt in de uitvoering. Het is een nieuwe mindset waar ook grote bedrijven veel voordeel uit kunnen halen.”

Vincent Hebbelynck studeerde aan de ULB en behaalde daar het diploma van ingenieur telecommunicatie. In 2000 kwam hij aan boord bij Proximus, waar hij vandaag aan het hoofd staat van Technology Incubation & Innovation Funding. Vincent zetelt ook in de board van Co.Station, de bedrijfscampus voor start-ups en scale-ups.

Meer nieuws over:

  • New Way of Working (NWOW)
  • Millennials

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons