Innovatieve oplossingen voor patienten

Gepubliceerd op 13/08/2021 in Sectoren

Innovatieve oplossingen voor patienten

We streven allemaal naar een efficiënte, performante en tegelijk betaalbare gezondheidszorg. Maar dan moeten we af van een te eenzijdige focus op genezing en tegelijk de kaart van preventie trekken. Gezondheidsproblemen vermijden is slimmer en duurzamer dan ze te genezen. Technologie is de sleutel om dat te realiseren.

Voorkomen is beter dan genezen

Het bevorderen, beschermen en behouden van de gezondheid wordt het best gerealiseerd door op verschillende strategieën tegelijk in te zetten. Meer technologie is een van de belangrijkste sleutels:

  • De combinatie van sensoren in smartphones, smart watches of andere toestellen monitoren en stimuleren continu.
  • Implantaten worden ook steeds slimmer en kunnen heel wat data doorsturen.
  • Slimme medicatiekluisjes houden bij of medicijnen tijdig en correct worden genomen.
  • In sommige rusthuizen vind u al kleine AI robots die eenvoudige gesprekken kunnen voeren met bewoners en zo het gevoel van eenzaamheid verminderen.
  • Ook bij patiënten met chronische aandoeningen kunnen verschillende apps helpen om de persoonlijke gezondheidssituatie permanent te monitoren en in te grijpen wanneer bepaalde waardes afwijken.

De voordelen van preventieve gezondheidszorg…

…voor patiënten, bewoners en bezoekers:

  • De combinatie van monitoren en stimuleren geeft de patiënt of bewoner het gevoel zelf de controle te behouden

…voor uw organisatie:

  • Technologie maakt tijd vrij voor de menselijke kant van onze gezondheidszorg, voor menselijk contact
  • Datastromen geven nieuwe inzichten in effectiviteit van behandelingen
Een verbonden patiënt is een patiënt die intelligent genoeg is om zijn behandeling te begrijpen, zijn omgeving aan te passen en zo een actor van zijn gezondheid te worden...

Professor Philippe Coucke - CHU Luik

Wat kan preventieve gezondheidszorg voor u betekenen?

Download het e-health e-bookNieuw venster

Contacteer me

Consultatie vanop afstand

Corona heeft velen van ons gedwongen onze manier van werken en leven drastisch om te gooien. Thuiswerk en homeshopping werden de norm. Ook consultaties veranderden. Even langslopen bij de dokter werd plots iets minder evident. Ondertussen zijn consultaties vanop afstand niet zo vreemd meer. En met de juiste technologische ondersteuning kan het winst opleveren voor zowel patiënt als zorgverstrekker.

De voordelen van de afstandsconsultatie…

…voor patiënten, bewoners en bezoekers:

  • Ruimere beschikbaarheid van consultatie-uren
  • Kortere wachttijden

…voor uw organisatie:

  • Gezondheidsproblemen kunnen sneller worden gedetecteerd
  • Indien nodig kan er sneller doorverwezen worden

Afstandsconsultatie, ook voor uw bedrijf?

Meer over veilig vanop afstand communicerenNieuw venster

Contacteer me

doktr brengt de dokter naar jou

Met de doktr app kan iedereen op een gemakkelijke en snelle manier een dokter contacteren via de smartphone.

De app werkt enkel met ervaren en erkende artsen, en een afspraak maken is niet nodig. Je logt gewoon in via itsme, vult online enkele gegevens in en even later start de dokter een video- of telefoongesprek. Als nazorg krijg je een korte samenvatting van wat besproken werd, inclusief voorschriften of doktersbriefjes.

Meer over doktrNieuw venster

De coronapandemie heeft ons allen het belang doen inzien van een performante, wendbare, toegankelijke en toekomstbestendige gezondheidszorg in België.
Proximus wil een faciliterende rol spelen in de versnelling van de digitale transformatie en het stimuleren van innovatie in de gezondheidszorg, in het belang van artsen en patiënten.

Guillaume Boutin - CEO van de Proximus Groep

We laten u niet los!

Senioren zo lang mogelijk thuis laten wonen is slim. De mensen zijn er gelukkiger, leven langer en de thuiszorg kost minder dan een vast verblijf in een rusthuis. Door in te zetten op een cluster van technologieën zijn zowel zorgbehoevenden als hun familieleden gerust.

Zo kunnen alarmsystemen met o.m. valsensoren ervoor zorgen dat hulp snel ter plaatse is als het toch even fout loopt. Smart housing gaat nog een stap verder. Door verschillende sensoren en toestellen met elkaar te verbinden wordt een zo veilig mogelijke thuisomgeving gecreëerd. Maar ook zorgverstrekkers aan huis worden digitaler.

Mobiele zorg bij Familiehulp

De thuiszorgmedewerkers van Familiehulp hebben via hun smartphone toegang tot werkroosters en patiëntgegevens. De zorgverstrekkers aan huis zijn dankzij hun digitale tools mobieler terwijl de papierstroom drastisch wordt gereduceerd. Medewerkers kunnen in real-time data opvragen en doorsturen. Patiëntendossiers kunnen zo nog beter aangevuld en up-to-date worden gehouden.

Bejaarden die goed begeleid thuis kunnen blijven wonen, leven gemiddeld één jaar langer dan personen die in een instelling verblijven.

Bron: Zorgvisie.nl, april 2021.

De voordelen van mobiele zorg en thuiszorg…

…voor bejaarden, patiënten en familieleden:

  • Meer comfort
  • Een verhoogd gevoel van veiligheid

…voor uw organisatie:

  • Een performantere werking
  • Slimmere datastromen
  • Minder papieren rompslomp
Het gebruik van apps past in de evolutie richting een meer preventieve en multidisciplinair ondersteunde zorgverlening.

Dr. Elke De Vuyst, cardioloog aan het ISPPC CHU de Charleroi

Vanop afstand wordt je hart gecheckt met FibriCheck

Om onnodige consultaties en onderzoeken bij patiënten met voorkamerfibrillatie te voorkomen, zorgt AZ Groeninge voor opvolging via een app die het hartritme meet. Wanneer een anomalie wordt gedetecteerd, informeert de app vanop afstand het gespecialiseerde personeel en de cardioloog. Dit om patiënten mobiel te kunnen opvolgen en preventief te kunnen behandelen.

Meer lezenNieuw venster

Patiënten slimmer opvolgen

Ook patiënten appreciëren een slimmere opvolging. De combinatie van verschillende technologieën maakt het mogelijk de gezondheidssituatie 24/7 nauwgezet op te volgen.

  • Patiënten kunnen bijvoorbeeld inloggen op een app die gewicht, bloeddruk en saturatieniveau automatisch registreert.
  • De app stuurt de data op een beveiligde manier door naar het ziekenhuis, waar de gegevens aan het medisch dossier van de patiënt worden toegevoegd.
  • Iedere dag controleren de dokter en de verpleegkundigen de ontvangen gegevens.
  • Overschrijdt één van de waarden een bepaalde drempel, dan genereert het systeem een alarm en kan een dokter of verpleegkundige rechtstreeks contact met de patiënt opnemen.
  • Door de hele setup bewust laagdrempelig te houden, kunen heel diverse patiënten van het systeem gebruik maken.

Het resultaat? Patiënten voelen zich veiliger en de dienstverlening gaat erop vooruit.

Hartfalenmonitoring via een app in het CHU van Charleroi

In het CHU van Charleroi wordt een deel van de hartpatiënten vanop afstand opgevolgd via hartfalenmonitoring. De combinatie van een smartphone, een weegschaal, een bloeddrukmeter en een saturatiemeter om het zuurstofgehalte in het bloed te meten, volstaan.

Meer lezenNieuw venster

Nog meer innovaties

Heel wat bijkomende digitale innovaties staan aan de deur van onze gezondheidszorg te kloppen.

  • In afdelingen voor mensen met dementie laat Azure Kinect deuren automatisch open- en dichtgaan. Wanneer een patiënt de drang heeft om weg te lopen, waarschuwt de camera de juiste mensen.
  • Stemtechnologie en gezichtsherkenning staan klaar om bijvoorbeeld via een vertrouwde stem en een digitale assistent, zoals Cortana, dementerende patiënten aan te sporen om hun medicatie te nemen. Zo krijgen verpleegkundigen meer tijd voor kwalitatievere zorg.
  • Automatische opvolging van medicatie kan via de smartphone, van voorschrijven over bestellen tot opvolging van de inname. Ook het effect van medicijnen kan zo veel nauwkeuriger worden gemeten. De arts kan ook controleren of geneesmiddelen wel op het juiste moment worden ingenomen.
  • In crisissituaties telt elke seconde maar ambulances kunnen niet alle expertise aan boord hebben. Via augmented reality, kunnen experts vanuit het hospitaal de eerste hulp mee assisteren terwijl in het ziekenhuis de nodige voorbereidingen kunnen worden getroffen. Geconnecteerde ambulances kunnen zo meer levens redden.
  • Smart glasses maken begeleiding vanop afstand makkelijker wat de efficiëntie van experts verhoogt. Het is ook een ideaal middel om minder ervaren collega’s op te leiden en te begeleiden. Zo vindt ook virtual reality meer en meer de weg in onze gezondheidszorg voor opleidingen en zelfs als hulpmiddel tijdens operaties, bijvoorbeeld door verschillende beeldvormingen te combineren.

Welke innovaties kunnen uw bedrijf helpen?

Meer over nieuwe technologieën in e-healthNieuw venster

5G maakt augmented en virtual reality realiteitNieuw venster

Meer ontdekken?

De patiënt staat centraal

Ervaringen van patiënten, bewoners en bezoekers verbeteren.

Meer weten

Samen werken aan een veilige 24/7 business continuïteit

Uw organisatie veilig geconnecteerd houden.

Meer weten

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Andere artikels van Proximus team