×
×

Generatie Z doorgelicht

door PerspectiveSamenwerken22/11/2017

Generatie Z doorgelicht

Comments

De eerste telgen van Generatie Z bestormen de arbeidsmarkt. Tegen 2020 zouden ze met 2,56 miljard zijn. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat ze hun stempel gaan drukken op de arbeidsmarkt. Hoe die stempel eruit zal zien, vroegen we aan een expert ter zake.

CEO Jean-Paul Erhard van Peoplesphere, een van de grootste HR-platformen van België wou graag aan dit interview meewerken, “op voorwaarde dat ik iets mag rechtzetten. Iedereen heeft het over generatie X en Y en Z. Maar eigenlijk wil elk van deze generaties grotendeels hetzelfde: een goede verstandhouding met hun collega’s en baas, goede loonvoorwaarden en persoonlijke ontwikkeling. Die verwachtingen veranderen weliswaar naargelang de periode waarin we zitten, maar dat heeft veel minder te maken met de generaties, dan wel met de economische conjunctuur. Eenvoudig gesteld: gaat het slecht met de economie, dan stellen werknemers weinig eisen. Gaat het beter, dan willen ze betere voorwaarden en worden ze mobieler. Dit gezegd zijnde, bestaan er natuurlijk wel gedragingen waar we best rekening mee houden.”

Geef hen feedback

Een van de grootste verschillen tussen de generatie Z en alle voorgaande generaties, is uiteraard dat dit de eerste generatie digital natives is. “Deze generatie vindt het de normaalste zaak dat ze het antwoord op elke vraag meteen vindt op Google. Als iemand uit generatie Z niet meteen feedback ontvangt op een afgewerkte opdracht, ervaart hij of zij dat als een gebrek aan respect. Werkgevers zullen met deze nieuwe gevoeligheden moeten leren omgaan”, aldus Jean-Paul Erhard.

Geef hen geen job voor het leven

“Deze generatie heeft daarnaast gezien hoe hun ouders ontslagen werden, hoe bedrijven werden geherstructureerd. Vroegere generaties hadden allemaal ouders met lineaire carrières van dertig jaar. Deze generatie weet dat zo’n carrières niet meer bestaan. Dus zien ze hun baan als een korte momentopname. De klassieke vraag ‘Waar ziet u zichzelf over vijf jaar?’ klinkt hen dan ook volslagen absurd in de oren. En laat ons eerlijk zijn, welke werkgever weet vandaag zelf nog waar zijn bedrijf zal staan over vijf jaar? We moeten hen vooral niets wijsmaken.”

Geef hen flexibiliteit

De grote uitdaging van de War for Talent is hoe we deze generatie dan wel binden aan onze bedrijven. “Nieuw personeel aantrekken is op zich niet heel moeilijk als je de juiste voordelen aanbiedt. Het zal er dus vooral op aankomen talent te behouden. Een goede methode om talent aan zich te binden, is om de behoefte aan verandering van deze generatie intern te vervullen, bijvoorbeeld door hen een totaal andere uitdaging aan te bieden. Voor oudere generaties zal het vreemd overkomen als de nieuwe generatie komt melden dat ze na twee jaar op een functie zijn uitgekeken.

Een tweede methode is om deze generatie de kans te geven bij te leren. 85% van de jobs in 2030 bestaan vandaag nog niet. Deze generatie beseft dat maar al te goed. En een derde methode is om te investeren in het welzijn op het werk. Deze generatie ziet haar bedrijf als een sociaal netwerk waar iedereen met elkaar verweven is en zich inzet voor één gemeenschappelijk doel. Het ‘ieder voor zich’-verhaal dat ooit heerste binnen de bedrijfswereld, pakt vandaag niet meer.”

50% van de digital natives in Europa verkiest een betere werk-privé integratie boven een job met meer status.

Meer info?

Wilt u generatie Z aan uw bedrijf binden en de War for Talent winnen? Download hier onze whitepaper.

Meer nieuws over:

  • Het nieuwe werken
  • PFE
  • Generation Z

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons