“Corona zet maatschappelijke verantwoordelijkheid op voorplan”

Gepubliceerd op 19/10/2020 in Inspireren

De crisis zet de digitale kloof op scherp. Bedrijven die niet digitaliseren en jongeren die opgroeien zonder internet krijgen het moeilijk. “Dit doet ons op een andere manier naar onze opdracht kijken”, zegt Proximus Sales Director Geert Rottier.

“Corona zet maatschappelijke verantwoordelijkheid op voorplan”

“Corona heeft de digitalisering van ons leven en werk enorm versneld. En daar komen nieuwe behoeften uit. Op korte tijd hebben veel bedrijven, ook Proximus natuurlijk, een complete verandering in mindset gerealiseerd.”

Lang niet alle bedrijven waren klaar om zo snel de omschakeling te maken, toch?

“Klopt. Bedrijven die technisch al klaar waren – ook al hadden ze nog niet veel ervaring met thuiswerk – konden tijdens de lockdown meteen overstappen. Heel wat ondernemingen beseften tegelijk dat ze nog niet klaar waren om op de digitale vraag van hun medewerkers en klanten in te gaan, maar begrepen wat er nodig was. Daardoor slaagden ze erin om snel te schakelen.”

“Helaas is er ook een groep die niet klaar is, en tegelijk ook niet lijkt te begrijpen dat het digitale verhaal niet van voorbijgaande aard is. Die bedrijven lopen een groot risico. Zeker nu blijkt dat de coronacrisis nog niet meteen voorbij zal zijn.”

Snelheid change management bepaalt door het waarom ervan

“Tot voor kort deden er allerlei grote theorieën de ronde over change management. Dat je ruim de tijd moest nemen om iets te veranderen: stap voor stap werken, met een grondige voorbereiding en ondersteund door heel veel communicatie. De coronacrisis heeft alvast aangetoond dat het ook snel kan gaan. Wanneer je als bedrijf echt moet veranderen en je medewerkers begrijpen waarom, dan heb je niet veel tijd nodig om met succes heel ingrijpende veranderingen door te voeren.”

In de context van een beter digitaal leven is digitaal vertrouwen belangrijk. We reiken andere sectoren de hand om het digitale leven van de mensen veiliger te maken.

Geert Rottier, Enterprise Sales Director bij Proximus

author

Hoe draagt Proximus concreet bij aan een beter digitaal leven voor iedereen?

“We doen dat door zelf op een andere manier naar onze opdracht te kijken. Ons doel is duidelijk: we willen een high speed netwerk, vast en mobiel, dat voor iedereen toegankelijk is. Dat is alleen bereikbaar door samen te werken met partners. Daarom hebben we in het kader van 5G een joint venture met Orange om de uitrol van het netwerk te versnellen. De differentiatie zit niet langer in wie eigenaar is van het netwerk, maar in de meerwaarde van de diensten die elke provider er zelf op aanbiedt.”

Digitaal vertrouwen stroomt door in andere sectoren

“In de context van een beter digitaal leven is digitaal vertrouwen enorm belangrijk. Dat we investeren in GDPR-compliance is niet meer dan evident. Maar het gaat verder dan dat. We reiken andere sectoren de hand om het digitale leven van de mensen veiliger te maken. Itsme is er een goed voorbeeld van.

De telecomoperatoren en de banken hebben samen een oplossing ontwikkeld die het digitale leven van de mensen niet alleen eenvoudiger maakt, maar ook veiliger. Een ander voorbeeld is dat van de Safe Internet Days, waarbij vrijwilligers van Proximus les geven in de lagere school over de voordelen – en risico’s – van het internet, sociale media, enzovoort.”

Tijdens zo’n sessie komen de verschillen tussen leerlingen onvermijdelijk aan de oppervlakte. Niet alle jongeren hebben een smartphone of toegang tot het internet.

“Dat is zo. We werken mee aan verschillende concrete projecten die de digitale kloof aanpakken. Ik denk onder meer aan Molengeek en Schoolit: beide projecten zijn erop gericht kansarme jongeren warm te maken voor een loopbaan in onze sector. Dat zorgt uiteindelijk voor een meer inclusieve maatschappij, en is ook goed voor Proximus zelf.”

“De uitrol van het fibernetwerk gaat zo snel dat we er 3000 nieuwe technici voor nodig hebben. Daarom werken we samen met Technobel om technische opleidingstrajecten aan te bieden. Daarnaast willen we een ambitieus opleidingsplan op poten zetten in nauwe samenwerking met VDAB, le Forem en Actiris. Zo kunnen we de instroom van nieuwe medewerkers versnellen.”

Verkleinen van de digitale kloof

“De coronacrisis zet het probleem van de digitale kloof op scherp. Jongeren die thuis geen laptop of internet hebben, kregen het tijdens de lockdown moeilijk om vanop afstand les te volgen. We hebben daar op ingespeeld, door toestellen ter beschikking te stellen en internettoegang te bieden aan wie dat nodig had. Het gaat trouwens niet alleen om jongeren. In de zorgcentra hebben we versneld voor video gezorgd, zodat bewoners tijdens de lockdown makkelijker contact konden houden met familie. En met het Diggit-platform bieden we senioren de kans om hun digitale vaardigheden bij te spijkeren.”

We werken mee aan verschillende concrete projecten die de digitale kloof aanpakken. Dat zorgt voor een meer inclusieve maatschappij.

Geert Rottier, Enterprise Sales Director bij Proximus

Op welke manier heeft de coronacrisis de maatschappelijke rol van Proximus verder nog zichtbaarder gemaakt?

“We hebben onder meer meegewerkt aan het callcenter voor de contactopsporing door de federale overheid. We hebben toen heel snel geschakeld. Binnen de twee weken was het callcenter klaar voor gebruik. Ook andere operatoren waren daar trouwens bij betrokken, zonder commercieel belang. Verder hebben we ook meegewerkt aan de ondersteuning van triagepunten. Vaak bevonden die zich op locaties waar er standaard geen connectiviteit aanwezig is, zoals op een parking. We hebben ervoor gezorgd dat die posten snel over de nodige verbindingen konden beschikken.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen veronderstelt ook respect voor de planeet. Welke inspanningen levert Proximus op dat vlak?

“Dat zit in grote en kleine dingen. We zijn intussen al enkele jaren een klimaatneutraal bedrijf. Op termijn willen we nog beter doen, met een negatieve CO2-voetafdruk. Even goed voeren we kleine ingrepen door. Zo zijn er in onze kantoren geen plastic bekertjes meer in gebruik. Sommige teams lieten gepersonaliseerde koffiemokken maken en deelden drinkflessen uit.”

Goed voor de planeet

“Daarnaast betrekken we ook de consument in het grotere verhaal. Via het project Don’t Miss The Call engageren we ons om honderdduizend oude gsm’s in te zamelen. Umicore staat in voor de recyclage van de grondstoffen uit de toestellen. Met het project steunen we Eight, een Belgische vzw die in Congo jonge ondernemers op weg helpt. Die bedrijfjes vormen een alternatief voor het werk in de illegale, gevaarlijke en ongezonde ontginning van kobalt – een belangrijke grondstof voor de productie van gsm’s.”

Geert Rottier is Enterprise Sales Director bij Proximus. Voor zijn komst werkte hij zeventien jaar bij HP, onder meer als Managing Director voor België en Luxemburg.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One