14.000 prijsetiketten in een nacht

Gepubliceerd op 29/11/2019 in Klantenverhalen

14.000 prijsetiketten in een nacht

Gedimat La Vallée liet zijn 900 m² grote magazijn uit rusten met Electronic Shelf Labeling (ESL). Rentabiliteit en klantenervaring staan daarbij centraal.

Spitstechnologie

Het begon zo'n tien jaar geleden in Québec. Claude Florent, de huidige bestuurder van Gedimat La Vallée, was in die tijd kaderlid bij een belangrijke bouwmaterialenhandelaar. Op een dag trok een enveloppe in de post zijn aandacht omdat hij een elektronisch etiket voor prijsweergave bevatte. “Die technologie stond toen nog niet op punt zoals vandaag maar ik begreep al snel dat ze een aanzienlijk potentieel bood voor onze sector. Toen ik in het begin van dit jaar samen met mijn zakenpartner Vito Di Bella ons eigen verkooppunt heb geopend, heb ik geen moment geaarzeld om deze technologie te introduceren.”

Laat uw onderneming evolueren dankzij de digitale transformatie en blijf uw concurrenten een stap voor.

De digitale transformatie in de praktijk

Doordat prijswijzigingen automatisch worden beheerd, kunnen we meer tijd besteden aan klantenadvies en opleidingen.

Claude Florent, de huidige bestuurder van Gedimat La Vallée

author

Toeleggen op taken met meerwaarde

Onze specialist in bouwmaterialen werd op een dag geconfronteerd met een grootschalige prijsupdate. Van de 40.000 referenties in onze catalogus, zijn er 14.000 aanwezig in ons magazijn. “Onze prijzen moeten niet alleen overeenstemmen met de marktprijzen maar ook met de tarieven van onze leveranciers. Frequente prijswijzigingen brengen heel wat werk met zich mee voor onze verkopers en bieden weinig meerwaarde. “Maar doordat prijswijzigingen vandaag de dag automatisch worden beheerd, kunnen we meer tijd besteden aan klantenadvies en opleidingen, kortom activiteiten die op lange termijn veel meer rendement bieden”, aldus Claude.

Wifi en onmiddellijke update

Eindelijk kunnen we de prijzen voor de hele verkoopruimte en de kassasystemen vanop afstand weergeven en wijzigen. ESL gebruikt een centrale database die de streepjescodes van producten en de IP-adressen van elektronische prijsetiketten in het magazijn als toegangscodes gebruikt. Niets uitzonderlijk. “Maar een productreferentie bevat ook een heleboel logistieke en commerciële informatie die op het etiket kan staan. Die informatie is niet alleen nuttig voor onze klanten maar ook voor onze werknemers”, onderstreept Claude. “Dankzij ons wifinetwerk zijn we in staat om onze 14.000 referenties op een nacht tijd bij te werken.”

Geolokalisatie en voorraadbeheer

De geolokalisatie van elk etiket maakt een dynamische voorraadweergave mogelijk. “De productaantallen in de voorraad worden in realtime meegedeeld. Bij voorraadbestellingen houdt het informaticasysteem rekening met de verkoop van de voorbije zes maanden. Producten (en zelfs productgamma’s) met een beperkte rotatie worden onmiddellijk zichtbaar. Zo kunnen we ons aanbod en onze voorraad optimaliseren.”

Claude kent alle mogelijkheden van zijn ESL-systeem: “Ik droom ervan om deze technologie te kunnen integreren in mijn e-Marketingstrategie, om klanten automatisch door de winkel te kunnen leiden en, waarom niet, een kleine video toe te voegen aan de prijsetiketten. Zou dat geen boost voor de klantenervaring zijn?”

Een pilootproject ... En meer

Achter de implementatie van de ESL-technologie bij Gedimat La Vallée schuilen de ondernemingen SES-imagotag, een specialist in elektronische etikettering, en Proximus, voor de installatie en het netwerkgedeelte. “Het doel bestond erin een compromisloze installatie te verzekeren. De sleutel tot succes is de uitstekende samenwerking tussen het ecosysteem aangeleverd door een externe specialist en de lokale operator.”

Op dit ogenblik weet het pilootproject van Vito Di Bella en Claude de hele Gedimat-groep te inspireren. “Dit jaar hebben we een opendeurweekend georganiseerd. Zo konden onze klanten kennismaken met onze innovaties en konden onze collega’s van Gedimat de technologie van Electronic Shelf Labeling ervaren.

Tips voor een geslaagde transitie

Wanneer Claude over zijn project praat, hamert hij op het belang van goede partners maar ook van een degelijke interne communicatie: “Positief staan tegenover vooruitgang moet daarbij centraal staan om de werknemers te bewijzen dat de digitalisering voor hen werkt en niet tegen hen. Vervolgens moet elke beslissing worden genomen door rekening te houden met de klant.”

Claude Florent is bestuurder van Gedimat La Vallée in Hastière. Na een carrière van dertig jaar als handelaar in bouwmaterialen, stortte hij zich in 2019 samen met zijn zakenpartner Vito Di Bella op een nieuw avontuur: het beheer van een Gedimat-filiaal.

Gedimat La Vallée is een filiaal van de Gedimat-groep, een onafhankelijke groepering van handelaars in bouwmaterialen en -gereedschappen. Het verkooppunt van Hastière stelt 28 personeelsleden tewerk en heeft 40.000 referenties in zijn catalogus.

Blijf voorop met de Proximus Accelerators.

Zoek mijn ideale partner

Binnen de Proximus Accelerators is Proximus SpearIT een middelgrote IT-integrator die middelgrote ondernemingen helpt slimmer, veiliger en sneller te laten werken.

www.proximus-sprearit.be

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One