FOD Volksgezondheid past keuzemenu 1733 aan om piek op te vangen

Gepubliceerd op 22/04/2020 in Klantenverhalen

1733, het algemeen nummer voor wie een huisarts van wacht zoekt, kende sinds de invoering van de COVID-19-maatregelen een ongeziene piek. Een wijziging van het keuzemenu drong zich dan ook op. Proximus zorgde in een ijltempo voor het technisch luik.

FOD Volksgezondheid past keuzemenu 1733 aan om piek op te vangen

“Zoals vermoed kon worden, heeft de coronacrisis een effect op onze werking”, legt Bert D'Alleine, Projectmanager 1733' bij de FOD Volksgezondheid uit. “Tijdens het eerste weekend van de lockdown kregen we zomaar even 26.522 oproepen te verwerken, meer dan het dubbele van wat we normaal krijgen. Dat zette onze capaciteit onder zware druk. Aangezien dit cijfer hoog bleef, waren we genoodzaakt ons keuzemenu aan te passen. Normaal zou zoiets vijf dagen in beslag nemen, maar dankzij de flexibiliteit van Proximus, die de ernst en urgentie van de situatie goed inzag, gebeurde dit vrijwel onmiddellijk.”

Een digitale werkomgeving die medewerkers ondersteunt thuis te werken kunnen een wezenlijk verschil maken voor uw bedrijf en de economie.

Hoe digitaal samenwerken ondersteunen?

Keuzemenu aanpassen

“We hebben een extra optie in ons keuzemenu laten verwerken”, vervolgt Bert. “Nog voor de beller de standaard-gegevens invoert, krijgt hij de melding, een advies eigenlijk, eerst en vooral zijn huisarts te contacteren, voor zover dat nog niet gebeurd zou zijn. Deed die dat nog niet, dan volgt een vriendelijke uitnodiging om toets één in te drukken, wat de oproep ook beëindigt. Mede hierdoor zijn we erin geslaagd het aantal oproepen dat onze mensen te verwerken krijgen ongeveer te halveren. Dat is nog iets meer dan gewoonlijk, maar toch al gevoelig minder dan tijdens de piekdagen.”

Het eerste weekend van de lockdown kregen we 26.522 oproepen, meer dan het dubbele van wat we normaal krijgen.

Bert D'Alleine, Projectmanager 1733bij de FOD Volksgezondheid

author

1733 valt onder de 112-centrale

Het 1733-nummer dat bellers helpt een huisarts van wacht te vinden, mag dan al behoorlijk gekend en ingeburgerd zijn, minder geweten is dat dit in vele gevallen in een 112-centrale is ondergebracht. “Het stelt ons in staat om afhankelijk van de ernst van de situatie makkelijk te switchen”, aldus Bert.

“Voor de volledigheid moet hieraan toegevoegd worden dat dit centraliseren nog niet overal gebeurd is”, vervolgt Bert. “In die gevallen is het 1733-nummer rechtstreeks met een wachtpost verbonden. Maar in het gros van de gevallen waar dit wél het geval is, moeten bellers eerst gegevens zoals taalkeuze of postcode invoeren. We noemen dit menusysteem wel eens onze robot. Door hier gebruik van te maken is het mogelijk sneller de juiste hulp aan te bieden.”

De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu is de verantwoordelijkheid van vier bevoegde ministers, met in de eerste plaats die van de minister van Volksgezondheid.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One