Blockchain en AI stroomlijnen financiële dienstverlening

Gepubliceerd op 22/03/2021 in Klantenverhalen

Met internetbankieren was de financiële sector een pionier op het vlak van digitalisering. Maar de snelheid waarmee de vraag naar digitale diensten vandaag verloopt, is nog andere koek. Tegelijk herschikken de banken de rol van het fysieke kantoor.

Blockchain en AI stroomlijnen financiële dienstverlening

Digitalisering is een algemene evolutie, doorheen alle geledingen van de maatschappij. De financiële sector nam hierin steevast het voortouw: ruim twintig jaar geleden met de introductie van internetbankieren, de voorbije jaren met de opkomst van mobiele apps. Maar nu de coronacrisis de digitalisering nog versnelt, komt een bijkomende uitdaging aan de oppervlakte.

“Het gaat om inclusie”, zegt Patrick Wynant, Senior Counsel Cybersecurity & Banking Operations bij Febelfin, de sectorfederatie van Belgische financiële instellingen. “We moeten ervoor zorgen dat iedereen mee is met de digitalisering van onze samenleving. Dat is vandaag nog niet het geval.”

We moeten ervoor zorgen dat iedereen mee is met de digitalisering van onze samenleving.

Patrick Wynant, Senior Counsel Cybersecurity & Banking Operations bij Febelfin

author

Fysiek én digitaal

Evengoed vormt de digitalisering voor heel wat bedrijven een grote uitdaging. Dat is onder meer duidelijk bij de banken, die een krimpend kantorennetwerk combineren met nieuwe manieren om het contact met de klant te behouden. “Het gaat daarbij in de eerste plaats om het gebruik van video en chatbots”, zegt Isabelle Marchand, woordvoerder bij Febelfin. “Tegelijk zien we dat de kantoren belangrijk blijven omwille van hun adviesfunctie, vooral in het professionele segment of bij financiering en kredietverlening.”

Zoals zo vaak is de digitalisering ook in de financiële sector niet bij voorbaat een zwart-witverhaal. Voor de financiële spelers komt het erop aan het juiste evenwicht te vinden tussen de juiste dienstverlening op kantoor en het gebruik van nieuwe, digitale kanalen. De Belgische financiële sector loopt daarbij trouwens niet al te hard van stapel. We hebben in ons land nog altijd het op twee na dichtste bankkantorennetwerk van Europa.

Kantoren blijven belangrijk omwille van adviesfunctie, vooral in het professionele segment.

Isabelle Marchand, woordvoerder bij Febelfin

author

Gestroomlijnde processen

Het neemt niet weg dat de financiële instellingen achter de schermen volop aan de slag gaan met nieuwe, digitale technologieën als blockchain en artificiële intelligentie. “Ze doen dat niet alleen om beter te communiceren met hun klanten, maar vooral ook om hun dienstverlening te stroomlijnen”, zegt Patrick Wynant. Een voorbeeld daarvan is onder meer Kube-TruliUsNieuw venster van Isabel, een toepassing in de context van know your customer. Wie de applicatie gebruikt, hoeft maar één keer het onboardingproces te doorlopen, en niet langer bij iedere bank afzonderlijk.

Het gebruik van artificiële intelligentie helpt de financiële instellingen om de klanten voorstellen te doen – bijvoorbeeld rond bepaalde financiële producten – die nauwgezet zijn afgestemd op hun specifieke dossier. “Maar de toezichthouder kijkt mee, en terecht”, verzekert Patrick Wynant. “Er moet transparantie zijn. Wanneer de instelling artificiële intelligentie gebruikt, moet ze aan de klant kunnen uitleggen hoe ze tot een bepaalde beslissing is gekomen.

4 op 10 betalingen contactloos

Tijdens de coronacrisis nam het digitale en contactloze betalingsverkeer toe. Vier op tien betalingen met een bankkaart gebeuren intussen contactloos. Laat dat vermoeden dat het gebruik van cash op termijn helemaal verdwijnt? “Dat is nog niet voor meteen”, zegt Isabelle Marchand. “We zien less cash, dat zeker, maar we blijven toch nog een heel eind van cashless, wat ook niet ons streefdoel is.”

Febelfin vertegenwoordigt de Belgische financiële sector. Zowat 250 financiële instellingen zijn aangesloten: banken, beursvennootschappen, leasemaatschappijen, kredietverstrekkers, enzovoort.

Als IT-leverancier kunnen wij helpen bij de digitalisering van uw bedrijf

Ontdek onze IT-diensten

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One