×
×

Op zoek naar de beste route in Hasselt

door OneKlanten aan het woord10/04/2018

Op zoek naar de beste route in Hasselt

Comments

Op 16 april lanceerde de stad Hasselt een ambitieus nieuw verkeersmanagementsysteem. Wat maakt dit systeem allemaal mogelijk?

Het project is een drietal jaar geleden begonnen als een parkeergeleidingssysteem”, vertelt Habib El Ouakili, schepen van Mobiliteit. “Maar het werd al snel duidelijk dat we de nieuwe digitale technologieën konden inzetten voor een veel ambitieuzer systeem. Eentje waarmee we niet alleen de parkeergelegenheden in de stad konden aanduiden, maar waarmee we ook de verkeersstromen echt konden gaan geleiden via de juiste route naar de juiste parkeerplaats. Want wat vandaag de beste route is voor een automobilist is dat morgen misschien totaal niet.”

Inductieve lussen

Om te weten hoeveel wagens er al in een parking staan, worden verschillende meettechnologieën gebruikt. De parkeergarages en -terreinen uitgerust met een slagboominstallatie worden aangesloten door een softwarematige koppeling te maken met deze installatie. De parkeerterreinen met duidelijke en afgebakende toegangen worden voorzien van inductieve lussen in het wegdek op de in- en uitritten. Op parkings met een complexere structuur zijn parkeersensoren geplaatst in de verharding op elke individuele parkeerplaats. Maar niet alleen de parkeerbezetting zal op de borden worden aangegeven, ook de tijd die het kost om er te geraken, een Vlaamse primeur. Op die manier kunnen chauffeurs kiezen voor een parkeerzone die iets verder ligt, maar wel sneller te bereiken is.

“We werken daarvoor met Floating Car Data van Be-Mobile”, legt Tim Hemeleers, verkeersdeskundige van de dienst Mobiliteit en Parkeren, uit. “Via track & trace-systemen in vlootvoertuigen, taxi’s, openbaar vervoer en gebruikers van bepaalde navigatieapps kunnen zij ons heel nauwkeurig en in real time een zicht geven op de verkeersstromen in de stad. Het systeem zoals het nu is, is ook geen eindpunt. In de toekomst willen we het koppelen aan bijvoorbeeld de rode lichten en ook die mee gaan sturen. Ook willen we de overstapmogelijkheden van auto naar bus of fiets promoten door op de LED-borden nabij onze randparkings informatie te laten zien over de doorkomsttijden van bussen, of aan te duiden waar je snel een deelfiets kan vinden.”

Hasselt Heeft Het

Met bijna 80.000 inwoners is Hasselt de grootste stad van de provincie Limburg. De stad is erg populair bij shoppers en smulpapen. Voor cultuurliefhebbers heeft Hasselt onder meer een modemuseum, een jenevermuseum en de grootste Japanse tuin van Europa.

Fietspaden met LED-lichten

“We hebben een paar tweerichtingsfietspaden in de stad”, zegt Habib, “en vaak kijken automobilisten wel naar rechts om te kijken of er fietsers aankomen, maar niet naar links. Dit levert onveilige situaties en helaas soms ongevallen op. Dus gaan we de fietspaden uitrusten met LED-lichtjes zodat deze oplichten als er fietsers in aantocht zijn opdat de chauffeurs gewaarschuwd zijn. Dat systeem wordt o.a. in Eindhoven al gebruikt.”

Autoluwe binnenstad

“Het uiteindelijke doel moet een autoluwe binnenstad worden”, zo zegt Habib. “Mensen zo snel mogelijk naar een parkeerplaats loodsen die voor hen het best gelegen is. Zonder dat ze in woonwijken moeten gaan parkeren. De data die we nu verzamelen (die voor alle duidelijkheid volledig anoniem zijn), worden daarin een belangrijk beleidsinstrument. Op basis van objectieve data zullen we beslissingen kunnen nemen. Dat is ook mijn advies aan stadsbesturen die over iets gelijkaardigs nadenken: omarm de technologie. Ze staat ter beschikking, is niet duur meer en ze heeft fantastische mogelijkheden.”

Habib El Ouakili is technisch ingenieur, gespecialiseerd in microprocessors. Hij startte zijn carrière bij autoproducent GM en was ook aan de slag bij HP. In 2014 belandde hij in de politiek en werd hij schepen in de Hasseltse gemeenteraad.

Tim Hemeleers volgde een masteropleiding Verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt, waar hij in 2009 afstudeerde. Hij werkte voorheen drieënhalf jaar bij een studiebureau en een half jaar bij de gemeente Peer. Sinds vier jaar is hij aan de slag bij de stad Hasselt als projectverantwoordelijke voor de mobiliteitsprojecten.

Het uiteindelijke doel moet een autoluwe binnenstad worden. Mensen zo snel mogelijk naar een parkeerplaats loodsen die voor hen het best gelegen is. Zonder dat ze in woonwijken moeten gaan parkeren. 

Habib El Ouakili, schepen van Mobiliteit in de Hasseltste gemeenteraad

Meer nieuws over:

  • Smart City

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons