Betaal aan het rek, niet aan de kassa

Gepubliceerd op 07/01/2020 in Inspireren

Betaal aan het rek, niet aan de kassa

Geconnecteerde elektronische labels automatiseren niet alleen prijzen, maar bieden ook een brede waaier aan diensten via de cloud, zoals mobiel betalen in de winkel in plaats van aan de kassa.

“Electronic Shelf Labeling (ESL) is sterk geëvolueerd dankzij de cloud. Hierdoor krijgen retailers en consumenten een brede waaier aan software- en serviceoplossingen om hun producten te verbeteren en om de verkooppunten alsook de verkoopservaring te optimaliseren”, stelt Nicolas Méraud, Sales Manager Northern Europe/UK bij SES-imagotag. “Het gaat inmiddels om veel meer dan het digitaliseren van het klassieke prijsetiket bij een product. Moderne ESL-technologie biedt de kans om een synchronisatie te realiseren tussen de ‘fysieke’ winkel en ‘e-commerce’, wat een goede zaak is voor klant en retailer.”

Wij helpen u om efficiënter te zijn en de klantenervaring online en in de winkels te verrijken.

Fluidshopping

Gedimat La Vallée liet zijn 900 m² grote magazijn uitrusten met Electronic Shelf Labeling (ESL). Rentabiliteit en klantenervaring staan daarbij centraal.

Winkel uitrusten met ESL

ESL lost informatiebehoefte consument in

“Het zit in het DNA van ESL-technologie dat deze zowel customer- als retailer-driven is”, vervolgt Nicolas. “Voor de handelaar is het een handige manier om zich te informeren. Naast de prijs, kan het scherm ook toegang bieden tot andere productinformatie. Door middel van smartphone en QR-code kan de klant heel wat te weten komen over ingrediënten, herkomst of zelfs recepten. Dankzij onze recentste technologie is hiervoor zelfs geen app van de betrokken winkel of keten meer nodig.”

Wachten aan de kassa overbodig

De elektronische etiketten bieden ook de mogelijkheid om de precieze locatie van een bepaald product in de winkel te ontdekken. Een oplichtend scherm gidst de klant eenvoudig naar de exacte plek. Een consument kan zelfs meteen op die plek aan het rek betalen. Achteraf langs de kassa gaan is dan overbodig.”

Dankzij de elektronische informatie op de labels, kunnen de gebruikers meer gegevens krijgen over het product, maar ook de klantenervaring gaat omhoog.

Nicolas Méraud, Sales Manager Northern Europe/UK bij SES-imagotag

author

Voorraadbeheer wordt meetbaar

Sommige voordelen voor de retailer liggen voor de hand, zoals een snelle prijsaanpassing. “Je kan ook de versheid van een product vermelden, al dan niet gekoppeld aan een promotieprijs wanneer de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is”, aldus Nicolas.

“Maar dankzij connectiviteit en het gebruik van een cloud, kunnen ESL voor de medewerkers ook nuttig zijn bij het aanvullen van rekken. Er kan gedetecteerd worden of een bepaald product nog in het schap ligt, en of het überhaupt nog ergens voorradig is. Op die manier is onze technologie een nuttige hulp in het voorraadbeheer van de winkel. De cijfers liegen er niet om: de foutmarge van prijsvermeldingen wordt quasi tot nul herleid terwijl het aanvullen van rekken een stevige meetbare boost krijgt.”

Belgische markt zet mee de toon

De Belgische markt blijkt toonaangevend te zijn in de implementatie van de mogelijkheden van ESL. “Wanneer we een blik werpen op onze buurlanden krijgen we een vrij divers beeld”, verduidelijkt Nicolas.

“Frankrijk staat vrij ver, Nederland nog niet, ook al is men daar duchtig bezig die achterstand in te halen. Historisch was onze eerste klant hier in België Carrefour. We hebben ondertussen alle Mediamarkt- winkels van onze technologie voorzien, net zoals we samenwerken met Colruyt. Eind dit jaar zullen al hun winkels met ESL-oplossingen uitgerust zijn. We gingen ook in zee met enkele franchisers van Delhaize waar we nu onze modernste technologie plaatsen.”

Internet of Things

Fysieke winkels zullen een centrale plaats blijven bekleden in een unified retailomgeving”, besluit Nicolas. “Alleen moeten we gebruikmaken van het potentieel dat digitale technologie en de elektronische labels bieden. Dat is de hefboom om niet alleen de efficiëntie van het winkelbeheer te vergroten, maar ook een instrument om de klantenbeleving naar een hoger peil te tillen. Daar moet de hele sector zich van bewust zijn. De winkel van morgen zal data-driven zijn en gebruikmaken van de mogelijkheden die het Internet of Things biedt. En in dit verhaal is ESL een belangrijk hoofdstuk.”

Data bepalen de toekomst van uw fysieke winkel.

Lees meer

SES-imagotag is een partner van SpearIT en Proximus. Met een omzet van 187 miljoen euro en een jaarlijkse groei van meer dan 20%, is het bedrijf met een aandeel van 50% leider op de ESL-markt. Het bedrijf is beursgenoteerd (Euronext Parijs), actief in 62 landen, heeft labels in 17.000 winkels en is goed voor 160 miljoen ESL.

Nicolas Méraud is afgestudeerd aan de EDHEC Business School (Rijsel). Hij zette zijn eerste professionele stappen bij Altran en Michelin. Bij SES-imagotag draagt hij de verantwoordelijkheid voor de operations en sales in de Benelux, net als de sales in het VK en Noord- Europa.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One