Digitalisering is geen doodsteek voor beurzen

Gepubliceerd op 15/04/2019 in Inspireren

Digitalisering is geen doodsteek voor beurzen

Wat is het geheim achter het succes van de ‘Entreprise de l’Année’ 2018? Is het haar visie op de technologie, zijn het haar werknemers of misschien beide? Marleen Vanhee, Group CMO van Easyfairs, legt uit.

Een winnende combinatie Een goed verhaal verdient onderscheiding en dat is precies waarom Easyfairs aan Franstalige zijde van het land bekroond werd met de hoofdprijs voor Onderneming van het Jaar 2018. Een prachtig staaltje ondernemerschap dat zijn wortels kent in het studentenleven.

“Het avontuur begon meer dan dertig jaar geleden op het studentenkot van onze Group CEO Eric Everard in Louvain-la-Neuve. Vandaag zijn we een internationale onderneming, actief in 17 landen die haar omzet in vijf jaar tijd heeft verdubbeld”, verduidelijkt Marleen Vanhee, Group CMO van Easyfairs. Sindsdien combineert het bedrijf goed bestuur, innovatie en talent met indrukwekkende financiële resultaten en nieuwe expansiemogelijkheden, elk jaar opnieuw.

80% van de winst herinvesteren

Met haar winst maakt Easyfairs strategische keuzes gericht op de toekomst. De focus ligt volledig op de lange termijn en daarom gaat het merendeel van de winst naar het optimaliseren van operationele efficiëntie, naar expansie en naar digitale technologie en talent. “Om vooruit te komen moet je innoveren en dus durven te investeren. Onze strategie bestaat erin om 80 procent van onze winst opnieuw te investeren. Behalve de strategische overnames en lanceringen in binnen- en buitenland en de digitalisering van onze producten, mikken we vooral op de automatisering van onze processen op internationaal niveau.”

De ontwikkeling van talent

Zoals het toekomstgerichte bedrijven betaamt, kiest Easyfairs voor voortdurende ontwikkeling van haar talent. Hiervoor kunnen de 750 medewerkers van het bedrijf rekenen op de door UFI (de internationale federatie voor de eventindustrie) bekroonde ‘Easyfairs Academy’. “Easyfairs Academy is een programma voor talentontwikkeling waar we een combinatie van F2F learning en een online platform aanbieden. De bedoeling is om onze medewerkers de kans te geven zich continu optimaal te ontplooien. Dat draagt bij tot grotere motivatie”, legt Marleen uit. “Door het uitwisselen van best practices, steken ze op van hun internationale collega’s.”

Digitalisering is geen doodsteek voor beurzen, ze stimuleert de behoefte aan persoonlijke ontmoetingen.

Marleen Vanhee, Group CMO van Easyfairs

author

Tussen het digitale en het menselijke

Ook de ontwikkeling van digitale producten is heel belangrijk voor Easyfairs. “Een mooi voorbeeld is EasyGo, een digitaal dienstenpakket voor exposanten, nu al goed voor 3% van onze inkomsten maar verwacht wordt dat dit oploopt tot 10% in 2021. Exposanten krijgen de mogelijkheid om op een gepersonaliseerde manier meer uit hun beursdeelname te halen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen om de focus te leggen op visibiliteit dan wel op lead generation en ook hier optimaliseren we de gebruiksvriendelijkheid door middel van een digitaal platform voor exposanten: My Easyfairs.”

Deze technologieën stemt het bedrijf zo goed mogelijk af op de bezoekers zodat zij de gang van zaken niet hinderen maar ondersteunen. Dit bijvoorbeeld door het gebruik van smart badges met NFC-chips.

“Bezoekers krijgen een badge met NFC-chip die contact maakt met een reader bij de exposant. Op het einde van hun bezoek krijgen ze een mail met info over alle door hen geselecteerde exposanten en de exposanten ontvangen de gegevens van de bezoekers die interesse toonden. Digitalisering is geen doodsteek voor beurzen, ze stimuleert de behoefte aan persoonlijke ontmoetingen. Ook onze ecologische voetafdruk is geoptimaliseerd omdat er minder folders en brochures op de beursvloer in omloop zijn. Dat is en blijft uiteraard ook één van onze betrachtingen.”

Big data en big evolution

Beurzen zijn de bron van een overvloed aan gegevens. Te veel? “Ik denk niet dat we te veel data kunnen verzamelen. Zolang we ze op een relevante manier gebruiken om onze communities te dienen. Het is ook niet omdat big data nu een hot topic is, dat we in het verleden al niet zeer data-driven waren. Maar vandaag stellen de technologie en de data sciencetechnieken ons in staat hier veel verder op in te gaan. Steeds met respect voor de huidige wetgeving natuurlijk en met focus op relevantie voor onze klanten”, preciseert de CMO.

Marleen Vanhee Op haar cv wordt Easyfairs voorafgegaan door Roularta Media Group. In 2018 gaf Marleen Vanhee haar functie bij Easyfairs een internationale impuls door Group CMO van Easyfairs te worden.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One