×
×

Twaalf CIO’s uit de ziekenhuissector spreken over e-Health

door Proximus teamProximus03/07/2018

Twaalf CIO’s uit de ziekenhuissector spreken over e-Health
De organisationele en culturele uitdagingen van de digitale transformatie zijn aanzienlijk en transversaliteit is een must in een sector waar digitale innovatie en de gezondheid van patiënten hand in hand gaan.

De gezondheidszorg autonomiseren en vereenvoudigen

De technologische bijdrage die Proximus levert in het kader van de digitale transformatie van de gezondheidssector is geen recent gegeven. Alles wordt in het werk gesteld om een globale strategie uit te werken om de patiënt niet alleen in maar ook buiten de ziekenhuiscentra op te volgen. De uniformisering van de geïmplementeerde technologieën moet zowel de artsen als de patiënten ten goede komen. “Algemeen gesproken, nemen administratieve taken meer dan 50 procent van de werktijd van verpleegkundigen in beslag, en dat gaat ten koste van de tijd die aan de zorg zelf wordt besteed. Zo blijft er gemiddeld nog maar een vijftal minuten per dag over voor persoonlijk contact met de patiënt. En dan zwijgen we nog over het risico op fouten in dringende situaties. De digitale transformatie is een must in deze sector”, aldus Frédéric Helding, BDM Digital Transformation Healthcare bij Proximus, aan het begin van zijn uiteenzetting.

De ervaring van de patiënt als prioriteit

In de gezondheidssector is de beste digitale benadering degene die rekening houdt met de ervaring van de eindgebruiker: de patiënt. Daarom doen de nieuwe oplossingen een beroep op een multichannel-omgeving die met verscheidene platformen is geconnecteerd. “Dat heeft als doel om dynamische instrumenten te implementeren om in realtime te werken. De patiënt kunnen lokaliseren en informeren, hem advies geven om hem goed voor te bereiden op zijn ziekenhuisverblijf, maar ook de interne signalisatie beheren en de informatie verspreid in de wachtzaal aanpassen ... De patiënt van morgen kan reeds proactief informatie ontvangen via sms- of spraakberichten”, verduidelijkt Frédéric Helding.

quote

Algemeen gesproken, nemen administratieve taken meer dan 50 procent van de werktijd van verpleegkundigen in beslag, en dat gaat ten koste van de tijd die aan de zorg zelf wordt besteed. De digitale transformatie is een must in deze sector.

quote

Frédéric Helding, BDM Digital Transformation Healthcare bij Proximus

Meer efficiëntie door samenwerking

Nu de mensen geconnecteerd zijn, kunnen we ook voorwerpen connecteren om de samenwerking uit te breiden en de resources te optimaliseren. De verzorging van de patiënten zal zich zowel in als buiten het ziekenhuis organiseren. Alles wordt in het werk gesteld om de instrumenten voor die samenwerking te verbeteren en te integreren, zodat de geïmplementeerde oplossingen de beschikbaarheid van de werknemers ten goede komen en zelfs meetoplossingen kunnen creëren, geïnspireerd op de bestaande praktijken. “Realtime en mobiliteit, zowel binnen als buiten onze vestigingen, zijn essentieel in ons beroep en onze omgeving met verscheidene sites. Die uitdaging kunnen we het hoofd bieden dankzij oplossingen zoals FMU (Fixed Mobile Unification) van Proximus”, aldus Jean-Pierre Binon, directeur IT van het ISPPC, waartoe ook het CHU-ziekenhuis in Charleroi behoort. “In ons geval wordt de mobiele dekking verzekerd van verdieping -2 tot verdieping +5”, voegt Olivier Remacle, CIO van Chirec toe.

  1. Een wendbaar datacenter (absorptie van een maximale hoeveelheid gegevens)
  2. Een solide netwerkinfrastructuur (herkenning van de verschillende stromen)
  3. Een goed uitgedachte veiligheidsstrategie
  4. Een compleet samenwerkingsplatform (stem, video, data, enz.)
Wanneer innovatie rijmt op realtime

Voor de ‘smart building’ die het ziekenhuis van morgen moet zijn en die ook invloed zal hebben op de woning van de patiënt, schuilt het basisprincipe in het beheer van een reeks alarmen. De opeenvolgende evenementen zijn niet meer gekoppeld aan de traditionele alarmservers, maar via ons IoT-platform. “Die externe middelen beheren kan een complexe zaak worden. Daarom moeten we vereenvoudigen en de sleutel daarvoor ligt in een in realtime beheersysteem. We gaan dus van een lokale problematiek naar een oplossing op IoT-niveau. Aan mogelijke toepassingen is er alvast geen gebrek: traceerbaarheid van patiënten, opvolging van temperaturen, vitale parameters, smart parking, smart glasses, ...”, legt Frédéric Helding uit.

77 sites in realtime verbonden in Charleroi

Jean-Pierre Binon heeft niet geaarzeld om de communicatie te vereenvoudigen tussen de verschillende actoren van de 77 operationele vestigingen beheerd door de ISPPC, de ‘Intercommunale de Santé Publique du Pays de Charleroi’. Dankzij een gespreksinterface de juiste informatie in het juiste formaat, op het juiste moment en aan de juiste persoon aanleveren opdat deze indien nodig snel kan reageren. Dat is de doelstelling die werd gerealiseerd door het orkestratieplatform dat over de verschillende netwerken en protocollen heen werd geïnstalleerd. “Ons platform combineert twee belangrijke functies: enerzijds laat het oude en nieuwe technologieën samenwerken en anderzijds verenigt het op zichzelf staande oplossingen. Zo worden voor het transport van bloedstalen tussen onze vestigingen koelkasten met een temperatuursensor gebruikt, die een realtime alarm activeren op de mobiele telefoon van de chauffeur wanneer de ingestelde temperatuurdrempel wordt overschreden.”

quote

Om ons voor te bereiden op de toekomst hebben we een evolutief datacenter gecreëerd en hebben we zwaar geïnvesteerd in glasvezel om zeker te zijn dat het netwerk de digitalisering zou kunnen bijhouden.

quote

Olivier Remacle, CIO van Chirec

Overinvesteren als voorbereiding op de toekomst

Het nieuwe ziekenhuiscentrum van de groep Chirec is wellicht het meest sprekende voorbeeld met betrekking tot de toekomst. Het telt acht niveaus, samen goed voor een totale oppervlakte van 100.000 vierkante meter, 550 kamers en 35 operatiezalen. “Onze benadering plaatst de patiënt centraal en onze gesofistikeerde netwerkarchitectuur houdt rekening met alle functies die eigen zijn aan de verschillende beroepen. Om ons voor te bereiden op de toekomst hebben we een evolutief datacenter gecreëerd en hebben we zwaar geïnvesteerd in glasvezel om zeker te zijn dat het netwerk de digitalisering zou kunnen bijhouden”, zo legt Olivier Remacle uit.

Digitaliseren voor een ongeëvenaard comfort

Voor het comfort van de patiënten is de gemeenschappelijke noemer de televisie. “De televisie is en blijft een troef voor de patiënt. We zijn nog een stap verder gegaan door een geconnecteerde televisie te voorzien, die niet alleen intern informatiekanaal en programma’s op aanvraag aanbiedt, maar ook mogelijkheden om à la carte te eten. Alles is gepersonaliseerd en de aangeboden keuze is uiteraard afgestemd op het medisch dossier van de patiënt en zijn dieetprofiel. Onze oplossing is evolutief en we hebben voortgebouwd op onze aanzienlijke ervaring met het oog op de komende tien jaar”, besluit Olivier Remacle.

Ontdek wat drie CIO’s van de ziekenhuissector vinden over hun digitale transformatie.

CIO’s aan het woord

Meer nieuws over:

  • digitale transformatie
  • E-Health

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons