“Het potentieel voor dronediensten is enorm”

Gepubliceerd op 10/06/2022 in Innoveren

“Het potentieel voor dronediensten is enorm”

De onbemande luchtvaart staat kort voor de grote doorbraak. SkeyDrone verzorgt daarbij de luchtverkeersleiding voor drones. “Naarmate er meer toepassingen komen, groeit het maatschappelijk draagvlak voor droneverkeer.”

SkeyDrone is een dochteronderneming van skeyes, het autonoom overheidsbedrijf dat instaat voor de luchtverkeersleiding, en Brussels Airport Company. SkeyDrone werd opgericht met als voornaamste missie om drones op een veilige en efficiënte manier te integreren in het lagere luchtruim. “Dat doen we onder meer door verkeersinformatiediensten te leveren aan drone-operatoren”, zegt Hendrik-Jan Van Der Gucht, managing director van SkeyDrone.

Het bedrijf bereidt zich voor op ‘U-space’, een nieuw tijdperk in de luchtvaart waarin het de rol zal opnemen van ‘U-space service provider’, zeg maar beheerder van het lagere luchtruim waar drones vliegen. Via SkeyDrone’s software-gebaseerde diensten kunnen operatoren hun dronevluchten op een veilige en efficiënte manier voorbereiden en uitvoeren.

Je kan ons zien als de verkeersleider voor de onbemande luchtvaart. We houden de drone-operatoren continu op de hoogte van de situatie op de grond en in de lucht.

Hendrik-Jan Van Der Gucht, managing director van SkeyDrone

Realtime informatie

Het is de taak van SkeyDrone om de operator van een dronevlucht te ontzorgen. “We bieden de operator een zogenaamde realtime situational awareness. Anders gezegd: we houden de operator continu op de hoogte van de situatie op de grond en in de lucht. Met name wanneer de operator een drone bedient die buiten het zicht vliegt, is het belangrijk over die realtime informatie te beschikken. Op die manier helpen we de operator om zijn drone op een veilige manier te laten navigeren tussen ander luchtverkeer.”

In tegenstelling tot de klassieke verkeersleiding voor bemande vluchten, die nog steeds in grote mate via spraak gebeurt – een verkeersleider praat met de piloten in de cockpit – verloopt in de onbemande luchtvaart alles via software- en data-uitwisseling: de software van SkeyDrone praat als het ware met de software van de operator.

Dronediensten op grote schaal

In de haven van Antwerpen – formeel Port of Antwerp-Bruges – participeert SkeyDrone in 6th NeTWorK, een consortium dat zich richt op de ontwikkeling van dronediensten. In het project participeren DroneMatrix, een ontwikkelaar van drones en dronesoftware, en telecomoperator Proximus. Onder de naam D-Hive zal het consortium automatische dronevluchten aanbieden: drones as a service. “Er zijn de voorbije tijd heel wat proefprojecten geweest met drones”, zegt Hendrik-Jan Van Der Gucht, “maar meestal ging het om eenmalige oefeningen met niet-schaalbare risicomitigatiemaatregelen. In de Antwerps-Brugse haven zetten we echter een grote stap.”

Nauwelijks één procent van de dronevluchten gebeurt vandaag beyond line of sight, nochtans zijn dat het type van vluchten waarmee we het volledige economische potentieel van commerciële drone-activiteiten zullen ontsluiten.

Hendrik-Jan Van Der Gucht, managing director van SkeyDrone

Het doel is namelijk om het concept van 6th NeTWorK nu te schalen naar andere havens en steden. “We brengen een framework voor risicobeheersing naar de markt. Essentieel is dat nu ook de nationale regelgever (het Directoraat-generaal Luchtvaart, nvdr) ons volgt in dit verhaal.” Hendrik-Jan Van Der Gucht wijst op het potentieel van de markt.

Nauwelijks één procent van de dronevluchten gebeurt beyond line of sight, zoals dat in vaktermen heet: zonder rechtstreeks zicht van de operator op de drone. De groeimarge is dus enorm. “Denk aan inspectievluchten van lijninfrastructuur (spoorwegen, hoogspanningslijnen,…) en grote industriële installaties, de ondersteuning van hulpdiensten bij incidenten, enzovoort.”

Dronekoeriers en dronetaxi’s

Niet alleen de evolutie van de technologie bepaalt hoe snel we straks nieuwe dronediensten zien ontstaan. “Er is ook maatschappelijk draagvlak voor nodig”, zegt Hendrik-Jan Van Der Gucht. “En dat groeit naarmate er meer use cases komen die voordelen voor de bredere samenleving met zich meebrengen, zoals het vervoer van medische stalen tussen ziekenhuizen en laboratoria.”

Dropt een dronekoerier binnenkort dan ook pakketjes in je tuin? “Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in. Niet vanuit een risicoperspectief en al zeker niet vanuit een maatschappelijk perspectief”, aldus Hendrik-Jan Van Der Gucht. “Dronediensten zullen in eerste instantie het snelst groeien in gecontroleerde zones, zoals bijvoorbeeld in de Antwerps-Brugse haven. Het vliegen met drones in stedelijk gebieden brengt bijkomende uitdagingen met zich mee. Maar uiteindelijk komt het er wel van, ook voor het vervoer van mensen. Tijdens de Olympische Spelen van Parijs in 2024 staat alvast de eerste operationele dronetaxidienst in Europa op het programma.”

Hendrik-Jan Van Der Gucht, managing director van SkeyDrone.

Meer weten over het project in de haven van Antwerpen-Brugge? Piet Opstaele, innovatiemanager bij het Havenhuis, geeft meer uitleg in een interview.

Lees het interview

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One