Digitalisering ondersteunt strijd tegen kanker

Gepubliceerd op 28/07/2022 in Klantenverhalen

Digitalisering ondersteunt strijd tegen kanker

Om zijn acties efficiënter te organiseren en vlotter de jongste generaties aan te spreken, kiest Kom op tegen Kanker voluit voor digitalisering.

“Onze activiteiten zijn gericht op vermijden, bestrijden en verzachten”, zegt digital manager Yves Braeckman. “We helpen mensen hun levensstijl te veranderen om kanker te vermijden, we investeren in kankeronderzoek en we ondersteunen niet alleen de kankerpatiënten zelf, maar ook de mensen rond hen.”

Optimale digitale ervaring

Het budget van Kom op tegen Kanker – jaarlijks ongeveer 35 miljoen euro – is voor de helft afkomstig van legaten. De andere helft haalt de organisatie op via acties, zoals ‘de 1000 km’ of de verkoop van azalea’s. “Het digitale luik is daarbij heel belangrijk”, zegt Yves Braeckman. “Wie mee wil fietsen, bijvoorbeeld, kan zijn inschrijving en fondsenwerving volledig regelen op ons digitale platform.” Kom op tegen Kanker digitaliseert zijn werking om iedereen die meewerkt en meehelpt een optimale ervaring aan te bieden.

Videobellen, chatten, de integratie met Outlook, het delen van documenten, naadloos schakelen tussen pc en smartphone: die voordelen van Teams kunnen we niet meer missen.

Serge Borremans, ICT-manager Kom op tegen Kanker

author

Overstap naar Microsoft Teams

Tegelijk wil Kom op tegen Kanker zijn medewerkers een moderne, digitale werkplek aanbieden. “Efficiënt samenwerken en mooie resultaten boeken, daar is het ons om te doen”, legt Yves Braeckman uit. Voor Kom op tegen Kanker is het belangrijk om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Om die reden stapte de organisatie tijdens de coronacrisis via Proximus over op Microsoft Teams.

“Onze IP-telefooncentrale voldeed niet meer in de context van telewerk”, zegt ICT-manager Serge Borremans. “De voordelen van Teams – met niet alleen telefonie, maar ook videobellen en chat – kwamen op het juiste moment.” Intussen kunnen de medewerkers van Kom op tegen Kanker Teams niet meer missen. Serge Borremans: “De integratie met Outlook, het delen van documenten, naadloos schakelen tussen pc en smartphone: die dingen zijn hier niet meer weg te denken.”

Efficiënt samenwerken als team overal en op elk toestel is mogelijk met een integratie van Microsoft Teams. Ontdek welke voordelen het uw organisatie oplevert.

Meer over Microsoft Teams

Fiber als basis

De komst van Teams was echter allesbehalve de eerste stap richting digitaal werken bij Kom op tegen Kanker. Al bij de renovatie van het hoofdkwartier in 2015 koos de organisatie voor het fibernetwerk van Proximus, goed voor een connectie van 200 Mbps, met een back-uplijn van 50 Mbps. “Fiber is bij ons de basis van het digitale verhaal”, zegt Yves Braeckman. “Er komen alleen maar gebruikers en extra digitale toepassingen bij. Dankzij fiber kunnen we iedereen een optimale gebruikerservaring aanbieden.”

Al 1 miljoen huishoudens en bedrijven kunnen onmiddellijk aansluitbaar zijn op fiber. Controleer of fiber ook beschikbaar is in de regio van uw bedrijf.

We kiezen voor digitalisering om iedereen die met ons meewerkt en meehelpt een optimale ervaring aan te bieden.

Yves Braeckman, digital manager Kom op tegen Kanker

author

Migratie on-premise servers naar Microsoft Azure

Dat is ook de reden waarom Kom op tegen Kanker de meeste van zijn on-premise servers naar Microsoft Azure migreerde. Het beheer daarvan is in handen van Proximus. “We hebben nog enkele servers in ons eigen datalokaal”, zegt Serge Borremans, “maar op termijn verschuiven ook die wellicht naar de cloud. Dat zal ons toelaten onze ICT-infrastructuur makkelijk op te schalen in functie van onze groei. We weten dat we voor de nodige begeleiding bij Proximus aan het goede adres zijn.”

Microsoft Azure is een publieke cloud platform dat uw applicaties host en beheert in de cloud. Documenten en gegevens zijn via Azure altijd veilig en overal toegankelijk. Wat kan Microsoft Azure voor uw bedrijf betekenen?

Praat met een expert

Sneller groeien

“Door te kiezen voor digitalisering, kunnen we sneller groeien met het bestaande team”, vervolgt Yves Braeckman. “We geven daarbij de voorkeur aan een tech-intensief, maar arbeidsextensief traject.” De grote uitdaging voor Kom op tegen Kanker is om iedereen in het digitale verhaal mee te krijgen, ook de oudere generaties die soms nog wat minder bedreven zijn op de smartphone. “We doen dat nu door onder meer onze online gebruikerszone helemaal te hertekenen”, besluit Yves Braeckman, “en door nieuwe vormen van online betaalverkeer te ondersteunen. Zo blijven we stappen zetten. Digitalisering is een project zonder definitief eindpunt.”

Kom op tegen Kanker is als onafhankelijke ngo en vzw een voortrekker en aanspreekpunt in de strijd tegen kanker in Vlaanderen. De ngo zet zich in voor drie doelen: minder kanker, meer genezing en een betere levenskwaliteit voor wie kanker heeft. Kom op tegen Kanker heeft zijn hoofdkwartier in Brussel en telt ongeveer honderd medewerkers.

Yves Braeckman is digital manager bij Kom op tegen Kanker.

Serge Borremans is ICT-manager bij Kom op tegen Kanker.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One