×
×

Vaardigheden in de jobs van de toekomst

Gepubliceerd op 29/10/2018 in Inspireren

Vaardigheden in de jobs van de toekomst

Jobs verdwijnen en veranderen, maar overal is er nood aan nieuwe skills. Meer nog, deze moeten blijvend onderhouden worden. Hoe pakt een bedrijf dit het best aan?

Niet alleen onder invloed van technologie zal onze arbeidsmarkt veranderen, ook omdat de maatschappij verandert”, stelt Jan Van Acoleyen. Net daarom is het belangrijk om als werknemer voor die evolutie open te staan. De digitalisering vraagt op korte termijn naar profielen waar vroeger geen behoefte aan was, denk bijvoorbeeld ook aan de domeinen van security of privacywetgeving.

“Tegelijk speelt er ook een ruimer debat”, zegt Jan. “Daarbij staan data centraal. Het zijn immers data die aan de basis liggen van nieuwe oplossingen en diensten. Dat vraagt naar nieuwe vaardigheden rond data-architectuur, data-analyse, enzovoort.”

De digitalisering verandert niet enkel de jobs, maar ook de manier waarop we werken. Lees hier hoe bedrijven dit best aanpakken.

Werk en flexibiliteit

Vaardigheden bijsturen

In de digitale wereld neemt het belang van de digitale interactie toe. “Bedrijven bouwen een digitale relatie op met de consument”, zegt Jan. “Het digitale aspect dringt overal door. Ook field service technici, bijvoorbeeld, ondersteunen hun werk intussen met digitale tools.” Daar zijn uiteraard specifieke vaardigheden voor nodig, die de medewerker doorheen de hele loopbaan moet blijven bijschaven.

De toekomst vraagt niet enkel om digitale vaardigheden. Juist door de digitalisering gaat het verschil nog meer door talenten kunnen worden gemaakt op het vlak van communicatie, samenwerking en creativiteit.

Jan Van Acoleyen, Chief HR Officer bij Proximus

“Ook bij Proximus zetten we daarop in. Als werkgever zien we het als onze verantwoordelijkheid om samen met onze medewerkers te investeren in die nieuwe vaardigheden.” Concreet richt Proximus zich onder meer op domeinen als security, data analytics en digitale marketing. De Proximus Corporate University biedt intussen diverse, intensieve opleidingen aan. Het gaat onder meer om trajecten waar de medewerker gedurende langere tijd een dag per week opleiding volgt.

“We bekijken welke vaardigheden we over vijf tot tien jaar nodig zullen hebben en bouwen daar dan trajecten rond. We doen dat onder meer ook met zogenaamde learning deals, waarbij experts elkaar opleiden. De toekomst vraagt niet enkel om digitale vaardigheden. Juist door de digitalisering gaat het verschil nog meer door talenten kunnen worden gemaakt op het vlak van communicatie, samenwerking en creativiteit.”

Met gemengde teams

“De grote vraag is hoe we vanuit de digitale context de klant een betere dienstverlening kunnen aanbieden”, zegt Jan. “Achter de schermen doen we dat door over de grenzen van de traditionele afdelingen heen te werken. De medewerkers zitten minder vast aan structuren en krijgen de kans om op een andere manier met collega’s samen te werken.” Proximus doorbreekt het klassieke patroon. “Vroeger vond eerst de technische ontwikkeling van een product plaats, dan kwam er een marketingplan, daarna volgde de verkoop. Vandaag werken we met transversale teams, waarbij ontwikkeling, marketing, verkoop en dienstverlening in nauw contact staan met elkaar.”

Jan Van Acoleyen is Chief HR Officer bij Proximus sinds 2016.

Ontdek alles over creative economie in het nieuwste Proximus One magazine.

Proximus One Magazine

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!