Waarom u nu digitaal moet gaan werken

Gepubliceerd op 14/11/2018 in Innoveren

Waarom u nu digitaal moet gaan werken

Digitale transformatie zorgt ervoor dat bedrijven hun vertrouwde activiteiten anders aanpakken. Vaak gaan ze ook andere dingen doen. Niet alleen de jobs van uw medewerkers veranderen daardoor, ook de manier waarop ze samenwerken. Een andere, digitale manier van werken vraagt om een andere, digitale werkplek.

Digitale technologie zorgt in zowat elke sector voor disruptie. Niets doen is in het digitale tijdperk geen optie, ook niet voor kleine en middelgrote ondernemingen. Daarom denkt u vandaag na over de manier waarop u met uw bedrijf een digitale transformatie kunt realiseren. U doet dat om aan de veranderende wensen van uw klanten tegemoet te komen, maar evengoed om uw medewerkers efficiënter en productiever in te zetten. Meer nog, het digitale verhaal is straks essentieel om op de krappe arbeidsmarkt onder de millennials het juiste talent aan te trekken en te houden.

De werkplek is overal

De werkplek is waar het allemaal gebeurt. Daar vindt de samenwerking tussen collega’s plaats, daar beantwoordt u de vragen van klanten. Vandaag bevindt de werkplek zich echter niet alleen op kantoor, maar ook onderweg, thuis of bij de klant. Trouwens, met de komst van flexdesks en landschapskantoren ziet ook het kantoor er helemaal anders uit dan enkele jaren geleden.

De digitale werkplek biedt iedere medewerker de juiste tools, afgestemd op de nood aan mobiliteit en samenwerking van zijn profiel.

Voor ieder profiel

One size fits all? Die tijd is voorbij. Afhankelijk van zijn profiel heeft de medewerker nood aan de juiste, gerichte ondersteuning. De behoeften van een technicus die aan het werk is bij een klant zijn anders dan die van een administratief bediende op kantoor. Ga daarom goed na welke verschillende types gebruikers in uw bedrijf actief zijn, waar ze werken (op kantoor, thuis of onderweg) en welke behoeften ze hebben rond onder meer telefonie, messaging, videoconferenties en het delen van documenten. Zo zorgt u voor de optimale invulling van de digitale werkplek.

Efficiënter contact tussen collega’s leidt zo tot meer productiviteit. Toegang tot de juiste toepassingen en data ondersteunen de mobiliteit van de medewerker, zowel op kantoor, onderweg als tijdens een bezoek aan klanten. Kortom: de digitale werkplek zorgt ervoor dat collega’s, partners, klanten en leveranciers vlotter samenwerken, fysiek en virtueel, zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren.

91% van de mensen die van thuis uit werken vinden dat ze productiever zijn dan wanneer ze op kantoor werken

Ondersteunen, meten, bijsturen

De installatie van de digitale werkplek is het eenvoudige stuk. De uitdaging bestaat erin de medewerkers in het verhaal mee te krijgen, zodat ze de aangeboden oplossingen ook op de juiste manier gebruiken. Leg daarom duidelijk uit wat de digitale werkplek met zich meebrengt en hoe zowel het bedrijf als de medewerkers daar voordeel uit halen. Een handleiding, een lijst met veel gestelde vragen, instructiefilmpjes en training zorgen voor extra ondersteuning. Denk er ook aan het succes van de nieuwe werkplek te meten, door de situatie voor en na de overstap met elkaar te vergelijken. Dat laat u toe uw aanpak eventueel bij te sturen.

Tegen 2020 zal de helft van de werkkrachten in de wereld millennials zijn.

Bron: PwC, Workforce of the Future, 2017

Klaar voor digitale werkplekken?

Doe de analyse met Proximus, en download ons gratis e-book op www.proximus.be/digitalworkplace

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Andere artikels van Perspectief