Diversiteit maakt technologie bij Melexis

Gepubliceerd op 24/06/2019 in Inspireren

Diversiteit maakt technologie bij Melexis

Françoise Chombar en Veerle Lozie: de één is ICT Personality of the Year 2018, de ander CIO of the Year 2014. Ze oefenen een topfunctie uit bij halfgeleiderproducent Melexis. “Diversiteit zit in ons DNA en is de driver van onze innovatie.”

Wanneer een prijs als de ICT Personality naar een vrouw gaat, is dat feit op zich vaak al nieuws. Terecht, volgens u?

Françoise Chombar, CEO: “Eigenlijk vind ik een vrouw met een topfunctie in een technologiebedrijf heel normaal: vier van de tien executives bij Melexis zijn vrouwen – waaronder Veerle – en in de board is de verhouding zelfs drie op vijf. Onderzoekers van UHasselt stelden ooit verwonderd vast dat ons bedrijf als een van de weinige genderneutraal is.”

Wat doen jullie om die genderneutraliteit te bereiken?

Veerle Lozie, CIO: “Niks bijzonders eigenlijk. We hebben geen speciale incentives of programma’s voor vrouwen. Blijkbaar zit het streven naar genderneutraliteit onbewust in onze bedrijfscultuur.” Maar aan de grondslag ligt wel een sterke overtuiging, zegt Françoise. “De drie oprichters van Melexis geloven dat diversiteit echt werkt. Technische en niettechnische medewerkers, meer dan vijftig nationaliteiten en hier en daar een maverick die onze blik verruimt: die mix is de driver van onze innovatiekracht.”

Ook moeilijke tijden vruchtbaar

Die innovatie is nodig, want we zitten in een snelstroom van verandering. Wat betekent dat voor een bedrijf als Melexis?

Françoise: “Onze belangrijkste markt, de automobielindustrie, zal de komende vijf jaren meer veranderen dan de laatste twintig jaar. De sector wordt gedwongen tot versnelde elektrificatie door de toenemende roep om zuivere lucht, in Europa, maar zeker ook in China. Mobiliteit wordt bovendien meer autonoom, meer gedeeld en meer gepersonaliseerd. Daardoor ontstaan er een heleboel nieuwe toepassingen en groeit de vraag naar onze producten.”

Think possible en verander uw bedrijf dankzij de digitale transformatie.

Neem een kijkje

“Ook in andere sectoren ontwikkelen zich oplossingen – zoals slimme gebouwen – waar wij graag aan meewerken. Anderzijds hebben de geopolitieke spanningen van de laatste maanden een impact. Eind 2017 hadden wij vier scenario’s op tafel liggen voor hoe mobiliteit eruit zou zien in 2030. En wat blijkt: ons donkerste scenario, waarin een groeiend nationalisme en protectionisme de economische groei vertragen, wordt nu werkelijkheid. Het is een lastige periode waar we doorheen zullen moeten, maar ook moeilijke tijden kunnen vruchtbaar zijn.”

Innovatie is onze essentie. Daarom werken we met complementaire teams, want dat verhoogt de creativiteit. Mensen mogen ook falen, daar leer je uit.

Françoise Chombar, CEO bij Melexis

author

Jullie lanceren gemiddeld iedere maand een product, en meestal is dat het resultaat van een innovatie. Een geweldige statistiek. Hoe slagen jullie daarin?

Françoise: “Innovatie is onze essentie. Daarom werken we met complementaire teams, want dat verhoogt de creativiteit. Mensen mogen ook falen, want uit je fouten leer je het snelst. En we luisteren ook heel goed naar de markt om oplossingen te bieden die echt gewild zijn.”

Data zijn het nieuwe goud, wordt gezegd. Wat is jullie digitale strategie?

Veerle: “Wij hebben geen digitale strategie: digitaal is gewoon een evidente component voor de uitbouw van onze toekomst en in die zin een logisch onderdeel van onze corporate strategie. Door de uitvoerige tests die we doen op al onze componenten zit Melexis op een berg data en we zijn ons er al veel langer dan vandaag van bewust hoe belangrijk die zijn. We focussen nu op het steeds slimmer inzetten van data ten voordele van onszelf en van onze klanten.”

Innovatie en duurzaamheid

Hoe zien jullie in die context de rol van IT binnen Melexis?

Veerle: “IT is bij ons niet de klassieke afdeling in haar ivoren toren; ze maakt echt deel uit van de business en samen ontwikkelen we mooie oplossingen. Het is natuurlijk fantastisch dat onze medewerkers steeds meer zelf vragende partij zijn voor digitale veranderingen naarmate ze meer voeling krijgen met technologie. We laten hen dan ook graag zelf experimenteren om oplossingen te vinden, in een veilige omgeving en volgens bepaalde guidelines weliswaar. Daarnaast is IT vaak de voorloper van zaken die later bedrijfsbreed worden uitgerold, zoals project management offices en virtueel werken via Google Hang-outs.”

Hoe strijden jullie in de war for talent, die in de hightech-sector hard gespeeld wordt?

Françoise: “Ik hou niet van dat woord ‘war’. Wij voeren geen oorlog tegen andere bedrijven, noch met onze medewerkers. Met wat meer geduld dan vroeger vinden wij nog altijd de juiste mensen en de juiste mensen vinden ons. Het DNA dat bij ons past is dat van mensen met een open kijk op de wereld en een passie voor innovatie en duurzaamheid. Eenmaal ze bij ons zijn, blijven ze vaak heel lang omdat onze cultuur hen bevalt.”

“Wij zijn van mening dat autonomie, competentie en betrokkenheid tot intrinsieke motivatie leiden waardoor je geen command & control nodig hebt en je vanzelf uitkomt bij een omgeving die zeer resultaat- maar tegelijk ook zeer mensgericht is.”

Het STEM-platform is een onafhankelijke groep experten die de Vlaamse regering adviseert over het STEM-actieplan en prioriteiten voorstelt. De Vlaamse regering stelt de leden aan. Zij zetten hun kennis, ervaring en netwerk in om via het STEM-platform de beoogde doelstellingen uit het actieplan te bereiken.

Françoise, u bent voorzitter van het STEM-platform. Vanwaar dat engagement?

Françoise: “Het is iets wat mij persoonlijk nauw aan het hart ligt en ook in ons bedrijf leeft. Toen enkele jaren geleden in onze organisatie initiatieven opborrelden met een STEM-component, besloten we om er ons corporate social responsibility-thema van te maken en met onze kennis en innovatievermogen positief bij te dragen aan meer STEM in de wereld. Heel wat Melexis-medewerkers zijn bijvoorbeeld tijdens de werkuren coach aan STEM-academies. Persoonlijk wil ik meer diversiteit krijgen in STEM. Vrouwen zijn daar helaas nog steeds schromelijk ondervertegenwoordigd.”

“We kunnen meisjes warm maken voor STEM als ze de maatschappelijke relevantie inzien, bijvoorbeeld om klimaatoplossingen te ontwikkelen. Zo kunnen we het tekort aan STEM-profielen dichten, maar ook en vooral technologie beter en breder inzetbaar maken. Want als technologie ook meer de invalshoek van vrouwen integreert, krijg je betere producten en diensten en kan de wereldwijde economische genderkloof sneller gedicht worden. Misschien zelfs in één generatie, wie weet.”

Onze medewerkers zijn steeds meer zelf vragende partij voor digitale veranderingen naarmate ze meer voeling krijgen met technologie.

Veerle Lozie, CIO bij Melexis

author

Melexis is een wereldleider op het gebied van halfgeleidersensoren voor de automobielindustrie en heeft vanuit zijn kerncompetentie – het maken van microchips – zijn portfolio van sensor- en driver-componenten verder uitgebreid voor integratie in slimme apparaten, domotica en industriële en medische toepassingen. Ze worden ingebouwd in de volgende generatie producten en systemen die de veiligheid en duurzaamheid verbeteren en efficiëntie en comfort verhogen. Melexis telt zo’n 1.600 werknemers in 19 locaties verspreid over 3 continenten.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One