×
×

Belgische kmo’s omarmen digitale economie

door PerspectiveOndernemen22/11/2017

Belgische kmo’s omarmen digitale economie

Comments

Jarenlang was België het kneusje als het op e-commerce aankwam. Daar is vorig jaar eindelijk verandering in gekomen. Maar ook op het vlak van verkoop via mobiele en sociale kanalen of van gebruik van digitale oplossingen is België zijn achterstand in sneltempo aan het inhalen

Vorig jaar heeft 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar online geshopt. De omzet in de Belgische e-commerce sector zou in 2016 rond de 9 miljard euro geschommeld hebben. Dat staat gelijk aan een stijging van 13,4% ten opzichte van 2015. De Belgische e-commerce groeit dus een pak sneller dan die Frankrijk (+9,4%), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,8%) en het VK (+10,1%). Nieuwe maatregelen zoals de soepelere regels rond nachtarbeid zullen dat cijfer de komende jaren ongetwijfeld nog verder de hoogte instuwen.

B2B-webshops slaan aan

B2B-bedrijven hebben lang volgehouden dat hun sector niet geschikt is voor e-commerce. Sinds vorig jaar weten we dat het tegendeel waar is. In 2016 hebben B2B-webshops wereldwijd rond de 850 miljard aan goederen en diensten verkocht. Voor 2020 verwacht men dat B2B e-commerce een omzet van een biljoen euro zal draaien in Europa, dubbel zoveel als die van de B2C e-commerce.

Nieuwe digitale verkoopkanalen

Onlangs presenteerde FedEX zijn tweede FedEX KMO Export Report, waarvoor het bedrijf 4.500 Europese kmo’s bevroeg. Aan deze editie namen voor het eerst ook 500 Belgische kmo’s deel. Het verslag toont aan dat de verkoop via mobiele toestellen en sociale media tegenwoordig evenveel inkomsten oplevert als de verkoop via traditionele e-commerce.

Bovendien blijken de Belgen volgens de studie zelfs vooruitstrevender dan hun Europese collega’s. Zo zouden bijna 8 op 10 Belgische kmo’s tegenwoordig sociale media voor verkoopdoeleinden gebruiken, tegenover slechts 6 op tien van de Europese kmo’s. 68% van de Belgische kmo’s verwacht volgend jaar een stijging van de omzet via sociale media.

Ook op het vlak van e-commerce in de B2B-sector lopen de Belgen voor. B2B e-commercetransacties zijn hier goed voor 67% van de inkomsten, ten opzichte van het Europese gemiddelde van amper 34%.

Voluit voor digitaal

Ook in hun dagelijkse werking woedt de digitale revolutie volop. Bijna de helft van hen maakt vandaag al gebruik van Internet of Things, en binnenkort zal hun aantal stijgen naar meer dan 60%. Belgische kantoren zien er vandaag al een heel stuk digitaler uit, met 43% die professioneel gebruik maken van smart wearables (slimme mobiele toestellen die u op het lichaam draagt, zoals smart watches) en 51% die werkt met connected kantoren. Belgische kmo’s lijken de digitale economie daarmee definitief te hebben omarmd en zijn resoluut aan een inhaalbeweging begonnen op de buurlanden.

De digitale Belg
  • 79% van de Belgische kmo’s gebruikt sociale media om te verkopen en haalt er 13% van zijn totale omzet uit.
  • 47% van de Belgische kmo’s gebruikt Internet of Things, nog eens 14% wil het de komende jaren invoeren.
  • 43% gebruikt smart wearables in de kantooromgeving, 13% is dat van plan.
  • 51% maakt al gebruik van connected kantoren, 13% wil hiermee starten.

Bron: FedEx KMO Export Report, 2017.

Meer info?

Surf naar www.fedex.com/gb/learn/sme-export-report.html

Meer nieuws over:

  • E-commerce

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons