×
×

Digitale antropologie: de nieuwe bondgenoot van ondernemers

door Perspective magazineOndernemen19/04/2017

Digitale antropologie: de nieuwe bondgenoot van ondernemers

Comments

Wat verwachten klanten van uw merk? Wat zijn hun digitale eisen, hun verlangens en hun angsten? Het antwoord hierop komt tegenwoordig uit een onverwachte hoek: de antropologie.

Digitale antropologie bestudeert het gedrag van de mens in de digitale maatschappij. Een groeiend aantal bedrijven maakt gebruik van de bevindingen van deze nieuwe wetenschap om hun dienstverlening of producten succesvoller te maken. Als u immers de wensen en angsten van uw steeds digitalere klanten begrijpt, kunt u uw diensten en producten erop afstemmen.

Big brother

Een duidelijk voorbeeld zien we in het bestelproces van webshops. Tijdens de bestelling verschijnt plots een ellenlang formulier waarin de gebruiker al zijn gegevens moet invullen. Een frustrerende ervaring die in fel contrast staat met de voorafgaande aangename shoppingbeleving. 

Zou het niet veel aangenamer zijn als het formulier al helemaal ingevuld was? Niet noodzakelijk, want dan wordt de gebruiker overvallen door een big brother-gevoel: hoe komt deze webshop aan mijn gegevens? Het vertrouwen valt weg, de aankoop wordt geannuleerd. Als uw webshop succesvol wil zijn, zal u zowel die ergernis als die angst moeten wegnemen. 

Van millennials tot babyboomers

Het webshopvoorbeeld toont aan hoe belangrijk het geworden is om menselijke gedrag en gevoelens ten opzichte van de digitale wereld te doorgronden. Zoals zo vaak begint u best met het identificeren van uw doelgroepen: zijn uw klanten millennials of babyboomers? Professionals of particulieren? Mannen of vrouwen? 

Iedere groep gaat immers anders om met technologie: mannen willen doorgaans de technologie doorgronden, terwijl vrouwen vooral willen weten wat ze ermee kunnen doen. Al moeten we dat al meteen nuanceren, want die technologische interesse blijkt ook sterk aanwezig te zijn bij vrouwelijke millennials. Ook het aankoopgedrag is verschillend: mannen ‘kopen’ (korte aankoopcyclus), vrouwen ‘shoppen’ (langere aankoopcyclus waarin wordt vergeleken).

Begin een dialoog

Al deze verschillende subgroepen hebben elk hun eigen behoeftes en verlangens. Online polls, enquêtes of rondetafelgesprekken kunnen u helpen om deze te achterhalen. Vooral in een B2B-context blijft het rechtstreekse contact nog altijd belangrijk. Laat de mensen die in contact staan met uw klanten gerichte vragen stellen. Reageer daar dan gepast op, door verder door te vragen of door uw processen of diensten aan te passen. Vooral millennials blijken nood te hebben aan deze dialoog. In tegenstelling tot babyboomers zijn zij immers opgegroeid met veel inspraak.

Maak gebruik van digitale antropologie

Digitale antropologie tracht op al deze vragen een antwoord te bieden. Als u deze antwoorden inbouwt in uw producten en diensten, wordt uw digitale aanbod steeds menselijker en bezorgt u uw klanten datgene waar ze uiteindelijk écht naar op zoek zijn: een goed gevoel.

“Maak uw digitale aanbod steeds menselijker en bezorg uw klanten een goed gevoel.”

Meer nieuws over:

  • antropologie

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons