×
×

Dendermondes geheime wapen tot accuratere marketing-inspanningen

Gepubliceerd op 28/09/2018 in Klantenverhalen

Dendermondes geheime wapen tot accuratere marketing-inspanningen

Over een periode van twee jaar brengt Dendermonde via location based analytics de bezoekers van publieke evenementen in kaart. De resultaten van die analyses helpen de stad om citymarketing en crowd control efficiënter te organiseren.

In Dendermonde vormt digitalisering een essentieel onderdeel van het beleidsplan van de stad. “We zetten in op verschillende sporen”, zegt burgemeester Piet Buyse. “Het gaat onder meer om het concept van de smart city, waarmee we optimaal voordeel willen halen uit digitale diensten, zowel voor de medewerkers van de stadsdiensten als voor de burgers en bedrijven.”

Een tweede spoor is dat van smart data, waarbij de stad nieuwe inzichten verwerft via de analyse van big data. “In Proximus Analytics vonden we een oplossing om een beter zicht te krijgen op de omvang en de herkomst van het publiek bij grote evenementen”, zegt Patrick Segers, hoofd van de dienst Toerisme & Stadspromotie.

De stad Aalst gebruikt data analytics om events extra te beveiligen.

Aalst verhoogt veiligheid

Bezoekers in kaart Vorig jaar deed Dendermonde een beroep op Proximus Analytics bij diverse evenementen, waaronder de kerstmarkt, de reuzenstoet Katuit en het openluchtfestival Boulevart. “De informatie over de bezoekers van de evenementen laat ons toe het resultaat van onze marketinginspanningen concreet te meten”, zegt burgemeester Piet. “We weten nu hoeveel bezoekers er waren en uit welke regio zij afkomstig zijn.”

Gouden informatie

Die informatie is goud waard voor de dienst Toerisme van de stad. “Uit de resultaten blijkt duidelijk dat we met onze campagnes de juiste doelgroepen bereiken”, vertelt Patrick. “De cijfers bevestigen ons buikgevoel.” Minstens even belangrijk is dat de cijfers een basis bieden om nieuwe beleidskeuzes te maken. “We zouden er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om gericht promotie te voeren in andere regio’s, waarna we via Proximus Analytics het effect van de campagne kunnen meten.”

In dat verband zou het voor de stad ook bijzonder interessant zijn om de data over de herkomst van de bezoekers te koppelen aan anonieme informatie over hun socio-economische achtergrond. “Op het vlak van citymarketing zou dat een bijzonder krachtig instrument zijn”, zegt Patrick.

quote

Uit de resultaten blijkt duidelijk dat we met onze campagnes de juiste doelgroepen bereiken.

quote

Patrick Segers, hoofd dienst Toerisme & Stadspromotie

Toekomstvisie van de stad

Burgemeester Piet Buyse: “Het toerisme rond de Vlaamse kunststeden bereikt stilaan zijn grenzen.” De regio Scheldeland profileert zich daarbij als waardig alternatief, met zowel cultuur als natuur. “Maar om daar gericht promotie voor te voeren, moet je natuurlijk eerst de bestaande situatie in kaart brengen – en ook daarna gericht en herhaaldelijk blijven meten. Dat is wat we nu doen.” Tegelijk past het project rond Proximus Analytics ook in de voorbereiding van de Ros Beiaardommegang in 2020 door politie en hulpdiensten. Op dat tienjaarlijkse evenement komen honderdduizend bezoekers af.

Dendermonde ligt aan de samenvloeiing van de Dender en de Schelde en telt zo’n 45.000 inwoners.

Patrick Segers is het diensthoofd Toerisme & Stadspromotie.

Meer weten over Proximus Analytics en Big Data?

Download de white paper

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!