Wanneer slagerij-traiteur voor een slim afhaalsysteem kiest

Gepubliceerd op 27/11/2018 in Klantenverhalen

Wanneer slagerij-traiteur voor een slim afhaalsysteem kiest

Sinds 2016 bieden de onderneming Beluma en slagerij De Vlieger ‘De Versbox’, een oplossing voor geconnecteerde koelkasten. Het online platform biedt klanten de mogelijkheid om verse producten zowel overdag als ’s nachts af te halen. Hierdoor breidt ook de aanwezigheid van de slager uit.

Wilt u meer weten over de verschillende IoT-oplossingen?

Download de brochure

De digitalisering van buurtwinkels stimuleren

Elke dag zijn er handelaars die denken dat e-commerce ooit de doodsteek zal worden voor hun zaak. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Kijk maar naar Henk De Vlieger. “Ik geef toe dat ik een dubbelleven leid: ik beheer ‘Slagerij Henk’ in Mariakerke en daarnaast ontwikkel ik deVersBox.be, een concept dat verkocht wordt aan buurtwinkels en hen laat meegenieten van digitalisering.” Via MeatTime.be kunnen klanten dan bestellingen plaatsen. “Mijn doelstelling is drieledig: het nijpende gebrek aan professionals in onze sector verhelpen, de digitalisering van buurtwinkels een boost geven en aantonen dat het mogelijk is om efficiënter te werken”, bevestigt Henk.

Een stevig partnerschap voor een feilloos concept

Het project van Henk steunt op drie pijlers: een webshop, koelkasten en compartimenten met gecontroleerde toegang. Om zijn project te realiseren zocht en vond Henk een ervaren partner: de onderneming Beluma, gespecialiseerd in mechanische onderdelen en oplossingen voor toegangscontrole. “Bij mijn eerste kennismaking met Henk, wist ik dat ik met een rasechte ondernemer te maken had”, steekt Pascal Thomas, General Manager bij Beluma, van wal.

Online bestellen, 24uur per dag afhalen en 7 dagen op 7. Bekijk in de video hoe u kan bestellen via Meattime.be.

De volgende stap is de creatie van logistieke hubs rond steden om de ecologische voetafdruk te beperken en de synergieën tussen handelaars een boost te geven.

Henk De Vlieger, zaakvoerder bij slagerij Henk en bedenker deVersBox.be

Een gevolg van groeiende behoefte aan digitalisering

MeatTime is een concreet antwoord op verscheidene vaststellingen: mensen die op zoek zijn naar flexibele openingsuren, een beroep dat minder jongeren lijkt aan te trekken en de groeiende behoefte aan digitalisering. Henk: “MeatTime breidt de openingsuren uit voor mijn klanten, vormt een stimulans voor jongeren (zoals mijn zoon) en creëert een digitale trampoline voor mijn collega’s: van de webshop tot de marketing en de foto’s, alles is voorzien. Wie vandaag niet op de trein van e-commerce springt, zal hem wellicht voor altijd missen.”

Enkel voordelen voor handelaar en klant

Digitalisering is geen klein bier en blijft een grote drempel voor heel wat zelfstandigen, die nochtans een grote passie hebben voor hun vak. “Door zijn diensten niet te digitaliseren, verplicht hij zichzelf om aan een ritme van 70 uur per week te blijven werken. Daar plaatst MeatTime een efficiëntere organisatie van zijn werktijd tegenover, ten voordele van een betere balans tussen werk en privé en een betere ervaring voor de klant”, aldus Pascal. “Onze oplossing heeft ook als doel om de beleveringszone uit te breiden. Door geconnecteerde koelkasten aan te bieden op momenten dat andere slagerijen gesloten zijn, geven we onze klanten een tastbare meerwaarde en breiden we onze aanwezigheid uit voor een al bij al beperkte – en vooral geautomatiseerde – investering.”

Digitalisering resulteert ook in een beter tijdsbeheer ten voordele van een beter levensevenwicht en een hoogwaardigere ervaring voor de klant.

Pascal Thomas, General Manager bij Beluma

Een pincode als unieke sleutel om uw bestelling op te halen

De samenwerking tussen Beluma en Henk resulteerde in een toekomstgericht platform. “We hebben onze elektromechanische oplossingen gecombineerd met de M2M-technologie van Proximus en de cloud. De oplossing toont zich moduleerbaar en evolutief en werkt zowel met sms als met e-mail of RFID (identificatie met behulp van radiogolven)”, legt Pascal uit. “Zodra de bestelling online is betaald, wordt ze automatisch afgedrukt in de winkel. Ook wordt er automatisch een koelcompartiment gereserveerd zodat de handelaar enkel nog de bestelling moet voorbereiden en moet klaarzetten in het compartiment. Intussen ontvangt de klant zijn beveiligde pincode,” aldus Henk.

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Andere artikels van Proximus team