Data bepalen de toekomst van uw fysieke winkel

Gepubliceerd op 02/12/2019 in Inspireren

Data bepalen de toekomst van uw fysieke winkel

De laatste jaren staat retail zwaar onder druk door e-commerce. Op basis van mobiele en socio-demografische gegevens en data uit IoT neemt u als retailer beslissingen die het verschil maken tussen succes en mislukking.

Fysieke winkels hebben het al jaren moeilijk om klanten aan te trekken en moeten zichzelf heruitvinden. Alleen: de klant van vroeger bestaat niet meer”, vertelt Joke Tisaun, IoT Solution Manager Retail bij Proximus. “Nu zijn er verschillende types klanten met ook continu veranderende behoeften. Zo brengt bijvoorbeeld een moderne en multiculturele maatschappij ook een verscheiden palet aan behoeften mee, ook dat heeft zijn impact. En via webshops bestellen mensen het product dat ze willen in een handomdraai, zelfs aan de andere kant van de wereld.”

Wij helpen u om efficiënter te zijn en de klantenervaring online en in de winkels te verrijken.

Fluidshopping

Data vertellen wat werkt en wat niet

“Daardoor zijn klanten heel wat veeleisender geworden en hebben ze andere verwachtingen. Webshops hebben daar geen problemen mee omdat de data van hun klanten automatisch verzameld en geanalyseerd worden. Op basis daarvan krijgen klanten een superieure klantenbeleving. Fysieke winkels moeten dat zelf doen en hun klanten letterlijk beter leren kennen. In een eerste fase zal data-analyse helpen om betere beslissingen te kunnen nemen, in een latere fase kan AI processen optimaliseren en automatiseren, om zo heel snel op de winkelvloer te testen wat werkt en wat niet.”

Data-analyse van klantengedrag is een broodnodige stap om de klantenbeleving te optimaliseren en laat toe om op de winkelvloer heel snel te testen en te meten wat werkt en wat niet.

Joke Tisaun, IoT Solution Manager Retail bij Proximus

author

Verbeter de klantenrelatie en -ervaring

“Als retailer kunt u uit verschillende bronnen data verzamelen: via sensoren in uw winkel, via mobiele gegevens van smartphones in en rondom uw winkel (locatie-analyse) die verrijkt kunnen worden met eigen of andere databronnen zoals socio-demografische gegevens. Deze gebundelde data bieden inzichten op 3 niveaus. Op het laagste niveau ziet u via tellingen hoeveel mensen er in en rond uw winkel zijn en waar ze zich precies bevinden.”

“Op het tweede niveau krijgt u inzicht in het gedrag van uw klanten. Hoe lang zijn ze in uw winkel, hoe vaak komen ze terug, welk pad volgen ze meestal in uw winkel … Op het derde niveau krijgt u inzicht in uw vestiging. Socio-demografische gegevens bieden net die extra dimensie om het profiel van uw klanten te schetsen en u een idee te geven van het potentieel van uw winkel.”

“Dankzij data-analyse van klantengedrag kunt u beslissen op welke manier u uw klantenrelaties en -ervaringen verbetert. Geef uw klanten een reden om naar uw winkel te komen, zorg voor personalisatie. Dankzij dataanalyse creëert u een ‘ butler’ die perfect – maar subtiel – inspeelt op wat uw klanten willen.”

4 inzichten die u uit data-analyse haalt om de toekomst van uw winkel te bepalen

1. (Her)locatie

Nieuwe winkels openen, slecht presterende winkels sluiten: het gebeurt nu allemaal op buikgevoel of op basis van de statistische gegevens van de mensen die in het gebied van uw winkel wonen. Wat u ook moet weten, is wie er overdag allemaal in het gebied rond uw winkel werkt of andere zaken doet.

2. Klantenprofielen

Om uw aanbod beter af te stemmen op uw klanten, moet u weten wie ze zijn. Daarvoor moet u het antwoord kennen op vragen zoals: welk exact profiel hebben uw klanten, hoe trouw zijn ze, wat zijn hun reistijden …?

3. Efficiëntere reclame

Weet waar u uw klant het best bereikt met uw reclame. Thuis in de brievenbus? ’s Avonds via e-mail? Overdag terwijl hij of zij onderweg is? Data over waar, wanneer en via welke kanalen u het best adverteert, vergroten uw impact. Ook voor de partners die in uw winkel adverteren, creëert u zo een meerwaarde.

4. Benchmarking

Objectieve resultaten vertellen u hoe u presteert tegenover uw andere locaties. U hebt ze nodig om de juiste beslissingen te nemen: welke locaties doen het goed, welke minder goed? En nog veel belangrijker is te weten waarom bepaalde locaties het goed of minder goed doen.

Houdbaarheidsdatum ‘omnichannel’ is verlopen. De visie van retailspecialist Gino Van Ossel. “Het is niet meer omnichannel, maar optichannel.”

Lees meer

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One