×
×

Crowdsourcing: hype of meerwaarde?

door Perspective magazineVernieuwen16/12/2016

Crowdsourcing: hype of meerwaarde?
Steeds meer bedrijven doen aan crowdsourcing, een relatief nieuwe manier om een probleem, product of vraag rechtstreeks voor te leggen aan een grote groep mensen. Is crowdsourcing een hype of een reële meerwaarde? Wij vroegen het aan twee ervaringsdeskundigen.

Dries Jacobs is managing partner bij Intriguing Brands, dat innoverende drank- en voedingsproducten naar België haalt en in de markt zet. “Toen we Femme Boost uitbrachten, een energiedrankje dat zich specifiek tot vrouwen richt, wilden we graag weten op welke evenementen we aanwezig moesten zijn om onze doelgroep te bereiken. Via een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in crowdsourcing hebben de vraag aan tweehonderd vrouwen gesteld. In ruil ontvingen ze een pakketje van Femme Boost. 

We hebben daar heel wat ideeën uitgehaald voor onze productlancering, zoals de Goed Gevoel Ladies Fair maar ook openingen van lokale winkels die anders nooit op onze radar waren verschenen. Tegelijk was het ook een geslaagde merkbeleving voor die tweehonderd vrouwen. Zij hebben ons nieuwe product op een originele manier leren kennen en hebben er echt over nagedacht.”

Maak je smaak … en je crowdsourcingcampagne

Eén van de bekendste crowdsourcingcampagnes in eigen land is ongetwijfeld de ‘Maak je smaak’-campagne van Lay's chipsproducent PepsiCo. Sabine Selos Senior Marketing Manager Salty Snacks Benelux bij PepsiCo, herinnert zich nochtans dat ze heel wat tegenstand moest overwinnen vooraleer de eerste campagne groen licht kreeg. “Vroeger brachten we zelf limited editions uit. Die keuze plots aan de consument voorleggen, en vooral: de dialoog aangaan met die consument en hem zijn mening kenbaar laten maken, dat was een grote stap. Maar het was een enorm succes. Ongeveer 245.000 ingezonden smaakvoorstellen, dat was ver boven onze stoutste verwachtingen. 

Maar ook de dialoog die ontstond op Facebook was enorm. En, toch ook niet onbelangrijk: onze businessresultaten en onze marktaandelen gingen erop vooruit. Het belangrijkste resultaat was echter dat we erin geslaagd zijn om ons rationele marktaandeel om te zetten in een emotioneel marktaandeel. Crowdsourcing is echter niet de makkelijkste oplossing”, waarschuwt Selos. “Het anderhalf jaar waarin de campagne loopt moet je enorm gefocust zijn, en echte keuzes maken. Voor een crowdsourcingcampagne heb je bovendien meer nodig dan enkel het marketingdepartement, ook R&D, finance, productie … Eigenlijk het hele bedrijf moet er mee zijn schouders onder zetten. Maar, ik zou het zo opnieuw doen!”

Ook in een B2B-markt

De mogelijkheden van crowdsourcing zijn eindeloos en bovendien niet enkel relevant in de B2C-markt. Ook fabrikanten met producenten of retailers als klant kunnen hun community inschakelen om de beste keuze te maken. Denk bv. aan een poll op LinkedIn voor een nieuw logo, of hoe je op Facebook twee soorten verpakking tegen elkaar kunt uitspelen. Ook een minder grootschalige aanpak geeft steeds frisse inzichten over hoe de klant naar uw merk kijkt.

Crowdsourcing in 5 stappen

  1. Houd uw doel voor ogen
  2. Formuleer een uitdaging
  3. Creëer en manage het project
  4. Communiceer om een relatie op te bouwen
  5. Analyseer de resultaten en doe er iets mee

Meer nieuws over:

  • Crowdsourcing
  • Marketing

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons