Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

De economie van de toekomst heet ‘economie van de verbeelding’

Gepubliceerd op 15/10/2018 in Inspireren

De economie van de toekomst heet ‘economie van de verbeelding’

Twee derde van de huidige jobs bestaat in 2030 niet meer. Zo zegt het World Economic Forum. Dit heeft alles te maken met de opkomst van nieuwe technologie, die traditioneel en repetitief werk in een razend tempo automatiseert.

Terwijl technologie saaie en repetitieve jobs overneemt, dwingt het ons creatief uit de hoek te komen. Want met ‘verbeelding’ maakt de mens het verschil. Dat merken we duidelijk bij digitale platformen als YouTube en Instagram, die volledig steunen op de creativiteit van de gebruikers. Ook virtual reality combineert technologie met de menselijke verbeelding.

Benieuwd welke nieuwe jobs de toekomst brengt?

Hot jobs in 2025

Outsourcing van rationeel denken

We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk: dat van de creatieve economie of de economie van de verbeelding. In die economie zorgt intuïtief en creatief denken voor economische waarde. Het logische en rationele denkwerk besteden we uit. Daarvoor rekenen we op automatisering.

Volgens onderzoek van McKinsey komen datacollectie, dataverwerking en voorspelbaar fysiek werk het eerst in aanmerking voor automatisering. De taken die zich het moeilijkst laten uitbesteden aan technologie hebben te maken met het nemen van beslissingen, met planning, menselijke interactie en creatief werk. In die domeinen wint de mens nog altijd van de machine. We leiden dat af uit de stijgende vraag naar bedenkers, designers en ontwikkelaars van allerlei producten en diensten.

quote

In de imagination economy zorgt intuïtief en creatief denken voor economische waarde.

quote

Kracht van verbeelding

Om te overleven in de creatieve economie zijn nieuwe vaardigheden een must. Kennis staat niet langer voor macht, wel creativiteit. Verbeelding en creativiteit zijn niet zomaar aangeboren talenten. Het zijn vaardigheden die zich laten aanleren en stimuleren. Uiteraard zullen er in de creatieve economie meer functies zijn dan enkel die van designer of redacteur. Ook ondernemers, wetenschappers, managers, accountants of IT’ers moeten zich creatief opstellen.

Het is belangrijk om daar vandaag in het onderwijs en tijdens opleidingen al voldoende aandacht aan te schenken. Het aanscherpen van de creativiteit moet hoog op de agenda komen, net zoals vroeger – in functie van de kenniseconomie – het verwerven van kennis centraal stond.

Dankzij verbeelding en creativiteit geven we straks een nieuwe invulling aan onze jobs, onze economische activiteit. De kracht van verbeelding schuilt ook in het feit dat ze ons toelaat een toekomstvisie te bedenken – en die ook in de praktijk te brengen. “Logica brengt je van a naar b”, stelde Einstein, “maar verbeelding brengt je overal.” Dat idee staat meer dan ooit centraal in het tijdperk van de verbeelding en van de creatieve economie.

Ontdek alles over creatieve economie in het nieuwste Proximus One magazine.

Proximus One Magazine

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!