Hoe het bedrijfsleven veilig organiseren

Gepubliceerd op 22/06/2020 in Oplossingen & diensten

De versoepeling van de coronamaatregelen laat ons toe stilaan weer meer op kantoor te werken, te shoppen of een daguitstap te plannen. Drie services helpen ons die activiteiten op een veilige manier te organiseren.

Hoe het bedrijfsleven veilig organiseren

1. Corona Activity Report: crowdmanagement op basis van mobiele data

Mobiele data analytics detecteert in real time hoeveel mensen zich op een specifieke plek bevinden. Aan de basis liggen de gsm’s op het netwerk van Proximus, die voortdurend locatie-informatie doorgeven. De eigenlijke analyse gebeurt op het niveau van de postcodes en op basis van anonieme en geaggregeerde data van groepen van telkens dertig personen.

“Dankzij de analyse krijgen gemeentebesturen inzicht in de verplaatsingen van mensen tussen postcodes en tussen zones binnen een specifieke postcode”, zegt Luc Cogneau, expert data analytics bij Proximus. Dat laat de gemeenten onder meer toe na te gaan in welke mate de bewoners de regels rond niet-essentiële verplaatsingen hebben nageleefd. “De gemeenten kunnen bijvoorbeeld nagaan vanwaar de bezoekers van een park of bos afkomstig waren.” Komt er een volgende coronagolf, dan kunnen ze gericht extra maatregelen nemen.

Evengoed helpt de toepassing gemeentebesturen en andere organisaties bij de monitoring van het publiek in winkelstraten, in parken of aan zee. Luc Cogneau: “Brussel volgt met de realtime informatie de drukte op in de Nieuwstraat. Westtoer gebruikt de applicatie deze zomer om het publiek te informeren over de drukte in de kustgemeenten.” Wie een dagje naar zee wil – met respect voor de afstandsregels – zal op een website een overzicht krijgen van de drukte in de verschillende badplaatsen.

Lees meer over de mogelijkheden van het Corona Activity Report.

Download de leaflet

2. Entrance Monitoring: toegangscontrole

Om de regels rond sociale afstand te kunnen respecteren, mogen winkels maximum één klant per tien vierkante meter winkelruimte binnenlaten. Grote winkelpunten – zoals een winkelcentrum – hebben vaak verschillende in- en uitgangen. Dat maakt het bijzonder moeilijk om manueel bij te houden hoeveel klanten de winkel binnengaan, hoeveel er nog binnen zijn en hoeveel er alweer vertrokken zijn.

“De app voor Entrance Monitoring regelt de toegang tot een winkelpunt automatisch en in real time”, zegt Thierry Depré, M2M & IoT Partnership Program Manager bij Proximus. “Sensoren tellen de personen die binnenkomen en buitengaan. Op een display zien de bezoekers hoeveel klanten er in de winkel aanwezig zijn of hoe lang de wachttijd is voor de volgende klant naar binnen mag.”

Voor de installatie van de toepassing is geen bekabeling of internetverbinding nodig. De datacommunicatie verloopt via het IoT LoRa-netwerk. Het Brusselse winkelcentrum Basilix gebruikt de toepassing om de klanten te informeren over de wachttijden bij de supermarkt.

“Het is een makkelijke toepassing om de klanten te helpen de sociale afstand te bewaren”, zegt Thierry Depré, “namelijk door te vermijden dat er te veel mensen op een te beperkte oppervlakte samenkomen.” In die optiek is Entrance Monitoring niet alleen interessant voor winkels en winkelcentra, maar voor elke organisatie die veel publiek over de vloer krijgt: gemeentehuizen, bibliotheken, musea, beurshallen, enzovoort.

Lees meer over de mogelijkheden van Entrance Monitoring.

Download de leaflet

3. Comfort & Floor Occupancy Monitoring: veiligheid op de werkvloer

De coronamaatregelen verplichten ons ook op kantoor voldoende afstand te houden. De service Comfort Monitoring meet via sensoren de temperatuur, de luchtvochtigheid en het koolstofniveau op kantoor. Zijn de parameters te hoog, dan is extra ventilatie aangewezen. Maar het kan er ook op wijzen dat er zich te veel personen in de ruimte bevinden.

Floor Occupancy Monitoring telt via sensoren het aantal personen in een kantoor, vergaderzaal of andere locatie. “De toepassing laat toe op een automatische manier het maximaal toegestane aantal personen in een ruimte op te volgen”, zegt Stijn Bogaerts, Solution Manager bij Proximus. “Is op een verdieping of in een vergaderzaal het maximale aantal personen bereikt, dan kan een display of lampje aanduiden dat de toegang verboden is.”

Integratie met andere toepassingen – zoals het reservatiesysteem voor vergaderruimtes en parking – laat toe de gebruiker ook via die weg te informeren. De gebouwenbeheerder krijgt via de app dan weer inzicht in het gebruik van de ruimtes en kan daar onder andere de reinigingsplanning op afstemmen.

In nieuwe gebouwen zijn vaak al sensoren en bekabeling voorzien, met het oog op toepassingen rond building management. Maar ook in oudere kantoren is het gebruik van Comfort & Floor Occupancy Monitoring makkelijk te realiseren. Net zoals bij de Entrance Monitoring oplossing verloopt de communicatie draadloos via het LoRa-netwerk.

Lees meer over de mogelijkheden van Comfort Monitoring en Floor Occupancy Monitoring.

Download de leaflet

Weet u graag meer over de opportuniteiten van deze services? Onze experts lichten het toe in een webinar.

Bekijk de webinar

Ontdek hoe u meer uit uw bedrijf haalt dankzij IoT.

Download de IoT Startersgids

Heeft u interesse in één van onze COVID-19 services? Contacteer ons voor meer informatie.

Neem contact op

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts