Efficiënte communicatie met klanten en medewerkers

Gepubliceerd op 17/12/2020 in Oplossingen & diensten

Efficiënte communicatie met klanten en medewerkers

Via e-mail? Of toch maar bellen? Veel hangt af van de situatie en van uw klant of werknemer. Zij bepalen namelijk welk kanaal het beste past voor hen op dat moment. Proximus helpt u met communiceren, ongeacht welke manier uw klanten verkiezen.

Contacteer een expert Nieuw venster

Van traditioneel naar digitaal

Hoe u communiceert heeft een opmerkelijke impact op de beleving van uw merk en de tevredenheid en loyaliteit van uw klanten en medewerkers. Als bedrijf communiceert u nog altijd anders dan dat u zelf met uw familie en vrienden communiceert. Terwijl we privé al een hele tijd de overstap van traditionele communicatie zoals telefoon, e-mail en brieven naar digitale kanalen zoals WhatsApp, Instagram en Twitter hebben gemaakt.

Slim communiceren

Hoe u aan de verwachtingen tegemoet komt? Door in te zetten op de meest efficiënte kanalen in functie van de noden van de klant of werknemer. De volgende communicatiemiddelen kan u inzetten in ontelbare situaties.

1. Sms: nog altijd het efficiëntste

Sms is en blijft het efficiëntste communicatiemiddel. Iedereen gebruikt het en elke mobiele telefoon ondersteunt het. Maar liefst 90% van de sms’en wordt geopend, waarvan 60% binnen de 3 minuten. Met sms bereikt u dan ook al uw medewerkers en klanten. Sms is dan ook het efficiëntste kanaal om uw klanten te herinneren aan bijvoorbeeld een afspraak of onbetaalde facturen.

2. WhatsApp for Business: het populairst

Heeft uw klant graag ook de optie om beeldmateriaal toe te voegen aan een tekstbericht? WhatsApp is de populairste mobiele communicatie-app. Gemiddeld 90% van de berichten wordt gelezen. Geen wonder, want de meldingen verschijnen in real time op het vergrendelscherm van uw telefoon. Zo kan een klant foto’s van de schade aan de wagen via WhatsApp doorsturen naar zijn/haar garage. Op basis daarvan schat de garagehouder de hersteltijd in en legt deze digitaal een afspraak vast om de wagen binnen te brengen.

3. Chat- en voicebots: de toekomst

Staat u open voor innovatie? Chatbots en voicebots automatiseren de repetitieve taken van uw medewerkers. Ze geven snel een antwoord op faq’s en standaardvragen, ook ’s nachts en in het weekend wanneer uw bedrijf gesloten is. Zo mist u nooit nog een oproep. U kan bots linken aan uw agenda om afspraken in te plannen. Is er toch liever telefonisch contact? Dan is een voicebot of voice assist de ideale oplossing. De bot is meertalig en spreekt dan ook de taal van uw klanten en medewerkers.

Een uitzendbureau liet een chatbot installeren om de ziektemeldingen van zijn uitzendkrachten te verwerken en integreerde die in het planningssysteem. Een voltijdse medewerker kan zo de helft van zijn tijd aan dringendere zaken besteden.

4. DocDrop: ga multimediaal

De ene klant ontvangt zijn factuur liefst op papier, de andere digitaal. Bij het versturen van belangrijke documenten, denk maar aan loonbrieven, facturen en aangetekende brieven, is het cruciaal om de correcte verzendmethode te kiezen.

Met DocDrop komt u tegemoet aan deze behoefte. Met één klik verstuurt u via het platform (aangetekende) brieven of mails en verzendt u een herinnering via sms. Zo hoeft u niet meer naar het postkantoor te gaan en verloopt alles digitaal.

Contacteer een expert Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One