Wanneer technologie vorm geeft aan nieuwe bedrijfsmodellen

Gepubliceerd op 13/08/2021 in Klantenverhalen

Bedrijven willen niet meer alleen werken, maar in een ecosysteem met andere bedrijven. Dat doen ze door technologie te gebruiken als instrument om te optimaliseren en te innoveren. Een interview met Anne-Sophie Lotgering, Chief Entreprise Market Officer.

Wanneer technologie vorm geeft aan nieuwe bedrijfsmodellen

Vandaag zien we nieuwe partnerschappen tussen bedrijven en organisaties uit zeer verschillende sectoren. Wat is het doel van deze strategie?

"De manier van denken over en het gebruik van technologie is niet meer dezelfde als vroeger. Bedrijven beseffen dat technologie niet alleen een manier is om hun operationele processen te optimaliseren, maar ook en vooral een manier om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren. Zij willen niet langer alleen werken, maar in een ecosysteem met technologiebedrijven, start-ups, academici en tal van andere structuren om hen in staat te stellen samen te werken met de specialisten op deze gebieden."

Technologie is een overlevingsmiddel geworden voor bedrijven.

Anne-Sophie Lotgering, Chief Entreprise Market Officer van Proximus

author

Wordt technologie een echt instrument om strategie en bedrijfsmodellen vorm te geven?

“Precies. Technologie stelt ons in staat nieuwe bedrijfsmodellen te bedenken, die een betere kennis van de behoeften van de eindklant mogelijk maken, een meer geavanceerde segmentering, een snellere Time to Market en niet alleen in projectmodus, maar ook op schaal. Dit is hoe veel partnerschappen tot stand komen. Met de evolutie van de technologie en de versnelling van het gebruik ervan ondergaan de verschillende sectoren, zowel verticaal als B2B, een ware transformatie.

Neem bijvoorbeeld RPA (Robotic Process Automation), dat wordt gebruikt om operationele processen te optimaliseren, of de exploitatie en analyse van gegevens om steeds verfijndere oplossingen te ontwikkelen op basis van de verwachte behoeften van de klant.

Wat is de toegevoegde waarde voor de eindklant?

"Er wordt een incrementele waarde gecreëerd door pure cocreatie. Bijvoorbeeld hoe 5G onze bedrijfsmodellen van morgen vandaag al kan veranderen door concrete use cases te definiëren.

Dankzij 5G brengt u een draadloze verbinding tot stand met dezelfde kwaliteitsvolle dienstverlening als een vast netwerk. Handig, want zo maakt u komaf met bekabeling en plaatst u bijvoorbeeld sensoren en camera’s waar u maar wil, ook op moeilijk bereikbare plaatsen. 5G heeft daarnaast ook de mogelijkheid om grote hoeveelheden data tegelijkertijd te versturen, wat de latentie tot een minimum beperkt. Bij het besturen van drones op afstand is dat essentieel omdat ze onmiddellijk moeten reageren op een bevel van menselijke piloten.

Voor alles wat aangrenzende innovatie betreft, gaat het erom oplossingen voor te stellen die de knowhow van de ene onderneming combineren met de expertise van een andere. Wij werken samen met BESIX in de bouwsector, die wij e-building noemen, en met Signpost in de onderwijssector.”

Wij bieden oplossingen die de knowhow van het ene bedrijf combineren met de expertise van het andere.

Anne-Sophie Lotgering, Chief Entreprise Market Officer van Proximus

Kunt u ons voorbeelden geven van innovatie die onze manier van leven en werken zou kunnen veranderen?

"Technologie is overal. Op het werk of thuis. Ik denk dat het essentieel is om te kijken naar de verschillende bijdragen. Drones, voorspellend onderhoud en energie-efficiënte oplossingen zijn allemaal innovaties die ons leven veel gemakkelijker maken.”

Betekent dit ook dat het zeer moeilijk is zich een voorstelling te maken van de wereld van morgen en de technologische oplossingen die vrouwen en mannen in het bedrijf kunnen inbrengen? "Er wordt gezegd dat werknemers in bedrijven gefrustreerd zijn omdat ze niet dezelfde intuïtieve hulpmiddelen hebben die ze thuis hebben.

Met de gezondheidscrisis lijkt deze tweedeling te verdwijnen, aangezien bedrijven proberen hun werknemers zoveel mogelijk samenwerkingsinstrumenten te geven om optimaal op afstand te kunnen blijven werken. Technologie is voor bedrijven een overlevingsmiddel geworden en wij denken allemaal na over wat zij morgen voor ons zou kunnen betekenen. Het is aan ons om onze ideeën te kanaliseren en het werkelijkheid te laten worden!"

Zou u graag zelf uw 5G-plannen willen uittesten in ons nieuw innovation platform?

Ik wil 5G testen

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One