×
×

Co-creatie: innoveren, samen met uw concurrenten?

door PerspectiveSamenwerken01/05/2018

Co-creatie: innoveren, samen met uw concurrenten?
Zakendoen in 2018? Dat is rekening houden met volatiliteit en onzekerheid. De vroegere focus op sales om groei te bewerkstelligen, volstaat niet meer. Maar wat is dan het alternatief? Zowel grote multinationals als start-ups vinden hun geluk steeds vaker in co-creatie.

Klanten verwachten steeds hogere meerwaardes en scherpere prijzen. Producten en diensten worden massaal een commodity. En bovenal verandert de technologie zo snel, met zo’n grote neveneffecten op de hele maatschappij, dat het effect vergeleken wordt met een tsunami op het menselijk bestaan. Competitie tussen bedrijven volstaat daardoor vaak niet meer als motor voor innovatie.

Van competitie naar co-creatie

In deze nieuwe wereld kiezen bedrijven er daarom steeds vaker voor samen te werken om zo een unieke meerwaarde te creëren. Vaak wordt gezocht naar samenwerkingen tussen complementaire bedrijven, maar soms zijn het ook concurrenten. Een sprekend voorbeeld van succesvolle co-creatie tussen rechtstreekse concurrenten, is de Sony-Samsung case. In 2004 ging Sony Corp. de samenwerking aan met zijn grootste concurrent, Samsung Electronics, om samen lcd-schermen te ontwikkelen en te produceren voor flatscreen-televisies. Die intense samenwerking leidde tot het immens populaire ‘Bravia’ bij Sony en ‘Bordeaux’ bij Samsung. Het gedeelde marktaandeel van beide bedrijven verdubbelde.

Bruggen bouwen

Een recenter voorbeeld is de huidige samenwerking tussen Ford, Toyota en Suzuki, die nieuwe standaarden inzake autotelematica ontwikkelen. Zo willen ze een universeel alternatief aanbieden voor Google’s Android Auto of Apple’s CarPlay. Deze bedrijven hebben begrepen dat de snel veranderende technologie, de kortere levenscyclus van producten en de torenhoge kosten voor research & development een alleenstaand bedrijf kunnen nekken. Samenwerkingen maken schijnbaar onoverkomelijke uitdagingen plots haalbaar.

Samenwerkingen maken schijnbaar onoverkomelijke uitdagingen plots haalbaar.

De juiste partner

Samenwerken biedt veel voordelen, maar hoe komt u in contact met geschikte bedrijven? Netwerkbijeenkomsten en seminaries lenen zich hier uitstekend toe. Voor internationale netwerken kunt u aankloppen bij het Enterprise Europe Network (www.enterpriseeuropevlaanderen.be). Dat netwerk is specifiek opgericht om kmo’s te ondersteunen bij internationale handel en innovatie. Het verenigt meer dan 600 organisaties in 60 landen, en kan dankzij intensieve onderlinge contacten snel het geknipte partnerbedrijf voor u vinden. Tot slot: staar u niet blind op de troeven van een bedrijf op papier, maar neem ook uitgebreid de tijd om meermaals in gesprek te gaan met potentiële kandidaten. Voor een succesvolle co-creatie is het immers niet alleen belangrijk dat alle partners voordeel halen uit de samenwerking, maar ook dat het tussen iedereen klikt.

De 5 wetten van co-creatie

  1. Co-creatie vergt veel voorbereidend werk. Begin er dus niet aan als het water u al aan de lippen staat, maar neem een zo groot mogelijke aanloop.
  2. Ga niet noodzakelijk voor de meest logische of gemakkelijke partner, maar zoek naar onverwachte combinaties. Deze leiden tot nooit vermoede opportuniteiten.
  3. Zit niet in een hoekje te broeden op een concept dat u vervolgens gaat verkopen bij potentiële partners, maar betrek ze van in het prille begin. Dit is de beste manier om reële betrokkenheid te creëren.
  4. Zorg voor volledige transparantie en zet duidelijke afspraken op papier. Zo schept u een solide vertrouwensband.
  5. Kies één gemeenschappelijke teamleader voor het volledige co-creatieproject. Net zoals een dirigent zijn orkest tot één geheel laat samensmelten, zorgt een persoon ervoor dat alle partners en alle processen op elkaar zijn afgestemd.

Meer nieuws over:

  • New Way of Working (NWOW)
  • cocreation

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons