Zakenreizen na corona: technologie cruciale factor

Gepubliceerd op 17/06/2021 in Oplossingen & diensten

Veel bedrijven herwerken vandaag hun beleid rond zakenreizen. Ze gaan na welke trips een meerwaarde bieden en zetten technologie in om de veiligheid van hun reizigers te verzekeren. Informatie langs digitale kanalen vormt daartoe een belangrijke factor.

Zakenreizen na corona: technologie cruciale factor

Door de coronacrisis viel het aantal businesstrips drastisch terug. Naar aanleiding van een enquête van zakenreisorganisatie ATPI gaf 65% van de corporate travel managers aan dat er tijdens de eerste zes maanden van de pandemie geen buitenlandse trips binnen hun organisatie hebben plaatsgevonden. Waar dat wel het geval was, ging het om bedrijfskritische – lees: essentiële – reizen. Gelijkaardig onderzoek van Egencia en BTN Group wijst erop dat het beleid rond zakenreizen blijvend verandert. 63% van de respondenten binnen de EMEA-regio meent dat het management een grotere betrokkenheid toont op het vlak van zakenreizen.

Nieuwe prioritering

Organisaties stellen nieuwe prioriteiten op het vlak van businesstrips. Ze leggen ze in de weegschaal met virtuele meetings en gaan na welke oplossing de grootste meerwaarde biedt. Pleit die analyse voor een buitenlandse trip, dan hoort die zakenreis in lijn te liggen met de veiligheidsnormen die het bedrijf, zijn medewerkers en de overheid huldigen. Bedrijven implementeren tevens een aangescherpt reisbeleid, met inbegrip van de actuele restricties en procedures in het kader van de gezondheidscrisis.

60% van de bedrijven wil medewerkers die reizen meer gezondheids- en veiligheidsinformatie pushen via een website of app.

Zakenreizen en technologie

De meeste respondenten hechten almaar meer belang aan het inzetten van technologie om zakenreizen te faciliteren. Waar 48% het als een prioriteit voor 2020 beschouwde, ziet 70% het vandaag als een belangrijk agendapunt voor 2021 en 2022. Brengen we die verschillende bevindingen samen, dan vormt technologie een logische weg naar een uitgekiend veiligheids- en gezondheidsbeleid voor zakenreizigers.

Informatie via digitale kanalen

Verschillende opties behoren tot de mogelijkheden. 60% van de respondenten wil meer gezondheids- en veiligheidsinformatie ter beschikking stellen van reizigers via een website of app. 42% wil die informatie pushen via kanalen als direct messaging en chat.

Reizigers op business trip zullen hun smartphone natuurlijk ook gebruiken om e-mails op te volgen, contact te houden met familie en vrienden, Google Maps in te zetten bij het zoeken naar kantoren, restaurants, winkels enz.

Om ervoor te zorgen dat medewerkers-reizigers de extra informatie kunnen checken die via website, chat, messenger of app verstuurd wordt, is roaming noodzakelijk.

Meer details over roaming Nieuw venster

Roaming: noodzakelijk voor raadplegen extra veiligheidsinformatie

Om gezondheidsinformatie efficiënt te pushen, is de beschikbaarheid van een lokaal mobiel netwerk noodzakelijk. Raphaëlle Duwijn en Javier Gonzalez y Gonzalez, roamingexperts bij Proximus, zagen de kosten voor internationaal gebruik van mobiele telefonie de voorbije jaren fors dalen. “De vrees voor zogenaamde ‘bill shocks’ of torenhoge facturen is niet langer gegrond. De EU voerde in 2017 ‘roam like at home’ in. Om te bellen, sms’en en data te gebruiken, betaalt u sindsdien binnen de EU steeds hetzelfde tarief als in eigen land. Dat geldt bovendien ook nog altijd voor het Verenigd Koninkrijk, na de Brexit.”

“Voor reizen naar niet-EU-landen verlaagt Proximus vanaf 1 juli zijn prijzen drastisch: voor grote bedrijven zakken de tarieven van 12 euro per megabyte naar 20 cent per megabyte”, gaan de experts verder. “Professionele gebruikers kunnen dus zonder zorgen tot 250 megabyte aan data consumeren. Daarna is het op verzoek mogelijk om die limiet op te heffen. Waar u ook gaat in de wereld, Proximus biedt verschillende ‘travel’-bundels aan die zowel de topbestemmingen dekken, of een wereldwijde dekking geven. Voor particulieren en kleine bedrijven stelt Proximus de voordelige Daily Roaming-pas voor.”

Raphaëlle Duwijn en Javier Gonzalez y Gonzalez raden bedrijven en reizigers aan om zich voldoende te informeren. “Het is belangrijk om weten tot welke tariefzone uw reisbestemming behoort en daar eventueel een roamingbundel op af te stemmen. Verder loont het om bij aankomst de ontvangen sms met de gangbare tarieven te lezen en uw verbruik actief op te volgen.”

Raphaëlle Duwijn en Javier Gonzalez y Gonzalez hebben beiden binnen Proximus een grote expertise uitgebouwd op het vlak van roamingoplossingen.

Uw bestemming ligt aan de basis van de tarieven en opties. In de roaming tool kan u uw bestemming ingeven en bekijken wat de opties zijn.

Ga naar de roaming tool Nieuw venster

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts