×
×

Ontmoet onze enthousiaste wedstrijdwinnaars

Gepubliceerd op 20/12/2017 in Innoveren

 Ontmoet onze enthousiaste wedstrijdwinnaars

Met veel plezier stellen we de 5 winnende bedrijven voor. Zij kijken alvast uit naar het bezoek van de Proximus Enterprise partner om een gratis 360° advies te krijgen twv €2.500. Wie zijn ze en waarom willen ze ook morgen mee zijn?

Siemoens

Communicatie en efficiëntie optimaliseren

“Ik wil mensen ontmoeten die ons vertellen wat er mogelijk is”

Al sinds 1978 voert bvba Siemoens bouwprojecten uit ‒ vooral voor de overheid, maar ook steeds meer in eigen beheer. “Scholen, verkavelingen, sociale woningen, … we zetten allerlei gebouwen neer. Dat doen we met twintig eigen medewerkers en gespecialiseerde onderaannemers”, vertelt zaakvoerder Olivier Siemoens. Klanten waarderen het Tieltse bedrijf onder meer om zijn grote flexibiliteit. “Onze projectmanagers zijn direct betrokken bij onze werven. Zo spelen we kort op de bal en lossen we problemen snel op.”

Evolutie naar moderne organisatie

In de afgelopen twintig jaar evolueerde Siemoens van een traditionele KMO naar een moderne organisatie. Zo werd de IT compleet aangepakt. Tegenwoordig zijn de camionettes uitgerust met tracking en tracing, en de bouwdossiers gedigitaliseerd en online beschikbaar. Een projectmanagementsysteem, inclusief klantinformatie, leidt het werk in goede banen. Is er een vraag op een werf, dan worden er tablets ingezet voor video conferencing en het real-time delen van foto’s. “Door een snelle communicatie kunnen we ook snel de juiste beslissingen nemen”, zegt Siemoens.

Nog een digitale sprong maken

Siemoens wil nog een sprong maken met digitale technologie. “Er is een tekort aan gekwalificeerde technische medewerkers en het rendement op projecten staat onder druk. Het is dus belangrijk de communicatie en efficiëntie te optimaliseren. Ik wil mensen ontmoeten die ons vertellen wat er mogelijk is, want zelf hebben we daar geen tijd voor. De audit spreekt me dan ook enorm aan.”

Proximus Enterprise partner InterIT zal voor de 360° audit bij Siemoens zorgen.

IN-Z

Mobiel werken en altijd bereikbaar zijn

“Digitalisering helpt ons lokaal en klantgericht te werken”

IN-Z gaat voor maatschappelijke winst. De Limburgse sociale onderneming creëert werk voor kansengroepen en zoekt steeds naar nieuwe manieren om dat te doen. “We brengen de lokale noden in kaart en verbreden de jobkansen door in te spelen op sociale behoeften”, zegt Stijn De Winter, verantwoordelijke systeeminnovatie. Zo groeide IN-Z in twintig jaar uit van een groepje vrijwilligers naar een organisatie met ruim 1.300 medewerkers. Ze bieden diensten in vier domeinen: zorg, huishoudelijke hulp, kind en vrije tijd en horeca en sociaal toerisme.

Communicatie vergemakkelijken

Ondanks de groei is het DNA van IN-Z niet veranderd. “We willen communiceren als een grote organisatie, maar lokaal en klantgericht blijven werken”, zegt De Winter. Digitalisering helpt daarbij. “We zijn bezig alle stafmedewerkers buiten de hoofdzetel uit te rusten met laptops en/of smartphones, en ze via 4G of eigen mobiele verbindingen toegang te bieden tot onze toepassingen. Ook maken we onze software geschikt voor het web. Zo vergemakkelijken we de communicatie tussen allerlei stakeholders: van onze eigen medewerkers tot bijvoorbeeld poetshulpen, mantelzorgers, overheidsinstellingen en partnerorganisaties.”

Klantervaring en efficiëntie verhogen

Waar mogelijk wil IN-Z de klantervaring en efficiëntie verder verhogen met technologie. Daaraan kan de audit bijdragen, verwacht De Winter. “Naast strategieën voor mobiel werken op grote schaal, zijn we geïnteresseerd in het versterken van onze front office. Samen met de Proximus Enterprise Partner willen we knelpunten en oplossingen verkennen om onze bereikbaarheid te optimaliseren.”

Proximus Enterprise partner Essec Groep zal voor de 360° audit bij IN-Z zorgen.

EOC Group

Werkprocessen en informatie standaardiseren

“We willen overal hetzelfde werken”

“Een familiebedrijf met de allure en flexibiliteit van een multinational”, zo omschrijft MIS Manager Bart Bisschop de EOC Group. De middelgrote producent van grondstoffen is wereldwijd actief. “We leveren aan de papier- en kartonindustrie en de bouw- en tapijtsector, maar ook aan de cosmeticaindustrie. Op sommige domeinen concurreren we met de grootste van de markt, met heel specifieke of innovatieve producten. Zo maken we brandvertragende latexmengsels voor de binnenbekleding van auto’s”, vertelt hij. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel: alle EOC-producten zijn zo groen mogelijk.

Veel digitaal                            

In België realiseert EOC Group een jaaromzet van 220 miljoen euro, met 380 medewerkers. Om de flexibiliteit en familiaire aanpak te waarborgen, gebeurt er veel digitaal. Een van dé uitdagingen is standaardisatie. “We willen overal hetzelfde werken, met een systeem dat al onze werkprocessen en informatie omvat. Naast een ERP-systeem, gebruiken we hiervoor een content management systeem dat we zelf hebben aangepast op maat van ons bedrijf. Meer recent staan er nieuwe systemen voor customer relations management en de verkoop – en operationele planning op stapel.

Dataprivacy garanderen

EOC Group wil al zijn informatie zo goed mogelijk gebruiken. “Tegelijk moeten we verzekeren dat dit gebeurt volgens de GDPR, de nieuwe Europese regelgeving voor dataprivacy. We doen al het nodige, want dataprivacy is ook in het kader van duurzaamheid belangrijk. De audit biedt ons een externe blik.”

Proximus Enterprise partner Conxion zal voor de 360° audit bij EOC zorgen.

Drivolution

Samen online aan documenten werken

“We kunnen nog een grote slag slaan”

Veilig en duurzaam rijden: Drivolution maakt er werk van. “We helpen bedrijven het rijgedrag van hun medewerkers te veranderen. Dat kunnen transportbedrijven zijn, maar ook KMO’s of grote organisaties met bedrijfswagens”, vertelt gedelegeerd bestuurder Jan De Strooper. De unieke aanpak van Drivolution combineert drie elementen: opleiding, data en managementondersteuning. “We trainen en coachen medewerkers, waarbij we data uit systemen van bijvoorbeeld verzekeraars of leasingmaatschappijen of de eigen vlootsystemen gebruiken, en helpen de managers bijvoorbeeld plannen te maken en resultaten te meten.”

Meer efficiëntie en inspiratie

Er werken 15 mensen bij Drivolution. De meeste zijn consultants, die op locatie bij de klant werken. “Onze medewerkers zitten overal en maken gebruik van allerlei documenten, zoals presentaties. We hebben die wel in de cloud staan, maar we willen nog een grote slag slaan door in de toekomst de documenten beter te structureren en te delen. Iedereen moet ze makkelijk kunnen vinden en altijd de juiste versie hebben. Ook lijkt het ons interessant om samen online aan documenten te werken en ze te bespreken alsof je samen in één ruimte zit. Dat geeft meer inspiratie en scheelt veel tijd. Naar klanten toe zouden we bijvoorbeeld interactieve webinars kunnen doen.”

Veel leren door audit

De Strooper verwacht veel te leren door de audit van de Proximus Enterprise Partner. “Als KMO is het moeilijk door de bomen het bos te zien: er zijn zo veel nieuwe dingen mogelijk met technologie. We zijn benieuwd naar de uitkomsten: hoe we samen meer op afstand doen en ons werk nog leuker maken!”

Proximus Enterprise partner Serso zal voor de 360° audit bij Drivolution zorgen.

Summa

Continue innovatie en optimalisatie

“We doen steeds meer aan collaboratie via de cloud”

Autoreclame, strandvlaggen, kartonnen filmfiguren in de cinema,… Summa’s rol- en vlakbedsnijmachines worden wereldwijd gebruikt door bedrijven in onder meer de reclame en auto-industrie. “We produceren in België en verkopen onze machines via een internationaal dealernetwerk aan eindklanten. Voor rolsnijmachines zijn we Europees marktleider en we timmeren aan de weg in Noord-Amerika en Azië”, vertelt StijnVansieleghem , IT-medewerker van de succesvolle West-Vlaamse KMO.

Volop bezig met digitaliseren

Summa bestaat ruim dertig jaar en zit nog vol toekomstplannen. Vansieleghem: “We willen de noden van onze klanten steeds beter invullen en uitbreiden in groeimarkten zoals Azië. Dat betekent innovatief blijven en onze processen continu optimaliseren. Digitalisering speelt een belangrijke rol. We zijn daar volop mee bezig. Zo is onze boekhouding gedigitaliseerd en doen we steeds meer aan collaboratie via de cloud, ook met onze dealers. En we willen ons magazijn optimaliseren met barcodes.”

Klaar voor Internet of Things en GDPR

Maar de ambities van Summa reiken verder. “Er zit veel slimme soft- en hardware in onze machines. Via het Internet of Things willen we er meer data uithalen: we willen weten hoe onze klanten de machines gebruiken en ze dit gebruik optimaliseren. Daarnaast willen we klanten beter opvolgen met een online servicedesk. Andere aandachtspunten zijn projecten rond onze kwaliteitscertificering en een security check voor de invoering van GDPR, de nieuwe Europese dataregelgeving. De 360° audit kan ons hierbij verder helpen”, aldus Vansieleghem.

Proximus Enterprise partner IT Care zal voor de 360° audit bij Summa zorgen.
Lees andere artikels

5 redenen waarom Proximus Enterprise Partners uw vertrouwen verdienen

De 5 grote voordelen van uitstekende service volgens Proximus


Proximus Enterprise Partners
Met Enterprise Partners altijd de juiste keuze

Wilt u weten wat de stap naar digitaal ondernemen voor u betekent? Onze experts begeleiden u stap voor stap. Met hun kennis van zaken maakt u de juiste keuzes.

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!