×
×

Blade Runner? Eat this!

door OneVisie09/07/2017

Blade Runner? Eat this!

Comments

“De toekomst gaat verder dan Blade Runner. We zullen een projectie van hout kunnen zien én voelen. Wat zichtbaar is, wordt via hightech-schermen ook tastbaar.” Guy Van Wijmeersch over hoe beeldtechnologie onze maatschappij zal domineren. “Fantasie of realiteit. We zijn maar zo sterk als onze verbeelding.”

“Een mens verliest zich in virtual reality, tot hij honger krijgt.”

Schermen verven of plakken 

“Door de miniaturisatie van technologie is het mogelijk dat we beeldschermen gaan kleven als behangpapier of verven met pixelverf. Letterlijk elke muur, gevel of vloer wordt een scherm. In huis kan je zo virtuele kunstwerken projecteren. Elke minuut een ander, zodat elk werk altijd bij je humeur past.”

Personal content op straat

“Zoals in Blade Runner en Minority Report zullen projecties het straatbeeld domineren. Via irisherkenning en beacons – die de signalen van je smartphone en wearables opvangen – wordt bepaald waar je bent en wat je interesseert. Naar welke kant van de straat je ook kijkt, gepersonaliseerde reclame of nieuws wordt op je netvlies geprojecteerd.”

Digital twin

“Ik kan me inbeelden dat mensen een soort tweede leven gaan leiden in virtual reality. Alleen zullen ze zich er niet in verliezen, zoals in The Matrix. Op een gegeven moment krijg je toch honger? Ik geloof wel in de ‘digital twin’: een bits-en-byteweergave van jezelf in een parallelle, virtuele wereld. Je ‘wederhelft’ bootst via sensoren je houding, locatie en gemoedstoestand digitaal na.”

“Eenzame telewerkers? Welkom in de virtuele koffiebar.”

New Way of Skyping

“Cave displays benaderen het idee van de ‘Holodeck’ uit Star Trek: de vloer, het plafond en de muren bestaan uit projectieschermen. Ze simuleren een alternatieve werkelijkheid. Op heel lange termijn zal het zelfs mogelijk zijn om de afgebeelde textuur via elektrische ontladingen ‘voelbaar’ te maken. Hoe we dan zullen skypen? Jij en je gesprekspartner delen een omgeving met dezelfde geuren en texturen.”

Projectie van de ziel

“In een verre toekomst kunnen we met camera’s de onzichtbare stralingen in en rond mensen en objecten visualiseren. Denk aan hersenactiviteit of schommelingen in de temperatuur van de huid. De innerlijke zielenroerselen van je gesprekspartner worden geprojecteerd naast zijn hoofd. Zo kan je beter inspelen op de persoon die tegenover je zit.”

Guy Van Wijmeersch is Director Innovation and Design Thinking bij Barco, al meer dan 80 jaar pionier op het vlak van beeldtechnologie.

Beeldtechnologie in film
Metropolis (1927)

Video conferencing: nog vóór de doorbraak van de geluidsfilm opperde Fritz Lang al het idee van de videofoon.

Star Wars (1977)

Hologram: Star Wars maakte het hologram razend populair. De techniek bestaat en gaat zelfs terug tot de 19e eeuw, maar zal volgens Van Wijmeersch niet bepalend zijn in de toekomst.

Blade Runner (1982)

Dominante beeldcultuur: de skyline van Los Angeles anno 2019 wordt gedomineerd door de projectie van een vrouw die een kers eet, een iconisch beeld uit de filmgeschiedenis.      

Star Trek: The Next Generation (1987)

Holodeck: een geavanceerde vorm van virtual reality. In een afgesloten interactieve ruimte worden mensen en objecten nagebootst via hologrammen, beelden en krachtvelden.

The Matrix (1999)

Virtual reality: om stiekem energie af te tappen van de mens, creëren de machines The Matrix. Een virtuele wereld waarin de mensheid onvermoed vertoeft en alles zijn gewone gangetje lijkt te gaan.

Minority Report (2002)

Intelligente reclameschermen: een irisscanner bepaalt de identiteit en interesses van de passanten om de meest gepersonaliseerde reclameboodschap op de schermen te projecteren.

Meer artikels over film, fantasie en technologie

Meer nieuws over:

  • Image Technology
  • Film
  • BARCO

Nieuws filtering op :

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons