×
×

Wim Ballieu over de groeipijnen van Balls & Glory

Gepubliceerd op 24/04/2018 in Inspireren

Wim Ballieu over de groeipijnen van Balls & Glory

Wim Ballieu is altijd al met eten én ondernemen bezig geweest. De West-Vlaamse slagerszoon en kok had op zijn 21ste al een cateringbedrijf. “Op mijn 29ste kreeg ik een kleine midlifecrisis. Ik merkte dat ik het koken en het ondernemen miste. Dus heb ik mijn bedrijf verkocht en ben ik in een kookstudio van een vriendin die workshops gaf, gehaktballen beginnen draaien.” Zo ontstond Balls & Glory, de beroemde restaurantketen die handgerolde en ovengebakken gehakt- en veggieballen serveert. Vijf jaar later heeft Balls & Glory vestigingen in Gent, Antwerpen, Brussel en Leuven en een foodtruck. “Iedereen zegt dat wij snel gegroeid zijn, maar ik vind van niet. Kijk bijvoorbeeld naar Ellis Gourmet Burger. Die zijn ongeveer tegelijkertijd met ons gestart met een mono-dish restaurant, en die zitten nu al in drie landen met 23 vestigingen. Wij zetten nu onze eerste stapjes richting Nederland.”

Onze bedrijfsfilosofie is er altijd al een van trial en error geweest.

Wim Ballieu, Balls & Glory

Onze visie op een A4

“Onze bedrijfsfilosofie is er altijd al een van trial & error geweest. Ons tweede restaurant was bijvoorbeeld in Brugge, maar dat is intussen alweer gesloten. We zorgen ervoor dat we onze fouten makkelijk kunnen slikken en meteen kunnen herbeginnen. Het helpt daarbij dat we een duidelijk businessplan hebben. Dat heb ik al van in het prille begin neergeschreven op een eenvoudig A4’tje: een internationale droom, met vijftig restaurants tegen 2025, waarvan een in New York. Ik grijp vaak terug naar dat A4’tje en roep: ‘Ho! We willen gewoon de beste en meest betaalbare gehaktballen maken!’ Dat helpt om flexibel te blijven zonder onze focus te verliezen.”

Vakidioten

“Ik heb altijd getracht om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. Ik hou van bedrijven waar vakidioten enkel moeten doen waar ze goed in zijn. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen moet inzetten op zijn eigen talent. Maar als je bedrijf snel groeit, kan je soms niet anders dan een persoon op twee functies inzetten, terwijl je weet dat hij maar in een van de twee goed is. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar van zodra je het kan betalen, moet je de dingen die je niet kunt of wilt doen, uitbesteden aan iemand die dat wel kan. Zo kan je jouw eigen ding met goesting blijven doen. Want niemand kent je merk, je ambitie, je visie en je strategie beter dan jijzelf.”

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!