×
×

Verliefde robots? Pure sciencefiction!

Gepubliceerd op 09/07/2017 in Inspireren

Verliefde robots? Pure sciencefiction!

De manier waarop artificiële intelligentie afgebeeld wordt in films gaat alle kanten uit, van echte robotjes in Wall-E over humanoïde machines in Metropolis tot virtuele assistenten die in computers leven in 2001: A Space Odyssey. “Uiteindelijk zal vooral de taak van robots hun uitzicht bepalen”, zegt Cédric Mulier.

“Tegen 2020 zal de helft van alle nieuwe apps met AI uitgerust zijn.”   

Persoonlijke assistent

“In het tijdperk van artificiële intelligentie zijn we net de kinderschoenen ontgroeid. Heel veel bedrijven zijn er mee bezig, maar de dag dat we kunnen praten met een persoonlijke assistent als Samantha uit de film Her of HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey, is toch nog even weg. We verwachten dat tegen 2020 de helft van alle nieuwe apps met een of andere vorm van artificiële intelligentie zal uitgerust zijn. Het begint klein, om daarna te groeien. Dat is ook normaal, het is een leerproces dat nooit eindigt.”

80 miljoen documenten per seconde

“Op dit moment is Watson, het AI-systeem van IBM, in staat om tachtig miljoen documenten per seconde te lezen. Op die manier kan hij bijvoorbeeld dossiers inscannen van kankerpatiënten en advies geven over behandelingen. Met een geschatte percentage van de slaagkans en de redenering achter dat advies. Maar … de dokter heeft nog altijd het laatste woord. Hij of zij beslist. Daarom noem ik het liever augmented intelligence, dan artificial intelligence. Ook voor o.a. onderhoudsingenieurs en marketers kan Watson een meerwaarde zijn. Het is intelligentie die ons leven en werk helpt verbeteren.”

Bio-fruit

“Een belangrijke eigenschap van AI-systemen is dat ze zelflerend zijn. Hoe meer input ze krijgen, hoe beter hun output wordt. Die input bestaat nu nog vooral uit tekst en spraak. In de labo’s en in pilootprojecten met klanten zijn we ook al bezig met kleuren, geuren en zelfs trillingen. Met dat laatste kan artificiële intelligentie bijvoorbeeld detecteren dat er iets fout is met je wasmachine of de motor van een vliegtuig. Kleuren kan je ook inzetten om een robot te leren om bio-fruit te herkennen. Omdat pesticiden vaak minuscule kleurafwijkingen met zich meebrengen.”

Humanoïde

“Het kan in sommige gevallen helpen om een robot een mensachtig uiterlijk te geven. Bijvoorbeeld als ze in een ziekenhuis of kinderdagverblijf worden ingezet. Dat helpt de patiënten en de kinderen om ze te accepteren en zich sneller thuis te voelen. Uiteindelijk zal vooral hun taak het uitzicht van robots bepalen. Een autonome drone die inspecties doet boven chemische fabrieken moet er niet als een mens uitzien.”

“Watson leest tachtig miljoen documenten per seconde.”

Kans voor de mensheid

“Blijft natuurlijk de hamvraag: zullen mens en machine ooit samenvallen en niet meer te onderscheiden zijn, zoals David uit A.I. Artificial Intelligence? Ik zie het niet snel zo ver komen. Een machine is inherent anders dan mensen. Wij hebben een moraal, een opvoeding, we beseffen wat goed en slecht is. Machines ‘denken’ in probabiliteit en cijfers. Ze hebben geen dromen, geen creativiteit, geen feeling, geen emotie. Ze stellen zich geen existentiële vragen. Robotten die de mensheid gaan bedreigen zou ik dus als pure sciencefiction klasseren. Integendeel, machines zijn geen gevaar, maar een kans voor de mensheid.”

Op een tussenstop bij SAP na, werkt Cédric Mulier sinds 1996 bij IBM. Momenteel is hij Industry Consulting Lead bij Big Blue.

Artificiële intelligentie in de film
Metropolis (1927) 

Model-cyborg: de zelfverzekerde Maria wordt gevangen genomen en vervangen door haar robotversie. Ze is niet te onderscheiden van de echte Maria. Maria staat model voor zowat elke cyborg — een hybride tussen mens en machine — in sciencefictionfilms.

2001: A Space Odyssey (1968) 

Vijandige AI: de meest iconische AI uit de filmgeschiedenis is wellicht HAL 9000, de virtuele assistent in het ruimteschip Discovery One. Wanneer de bemanning HAL’s beslissingsvermogen in vraag stelt, begint hij hen te vermoorden. Voor de laatste overlever David zit er niets anders op dan HAL manueel uit te schakelen.

A.I. Artificial Intelligence (2001)

“Am I a real boy?”: het kunstmatige jongetje David heeft de gevoelens en verlangens van een echte jongen. Monica haalt hem in huis om de emotionele leegte op te vullen nadat ze haar doodzieke zoon in een kunstmatige slaap heeft gebracht. David wordt opgezadeld met een knoert van een existentiële crisis wanneer de zoon toch weer ontwaakt.

Wall-E (2008)

Artificiële verliefdheid: Wall-E heeft meer gevoel dan intellect. De Rubik’s Kubus is voor hem een kleurrijk hebbedingetje, geen puzzel om zijn brein te testen. Wall-E valt als een blok voor de superdroid EVE. Robots met gevoelens? Onmogelijk, denkt Cédric Mulier van IBM.

Ex Machina (2015)

Turingtest: een talentvolle programmeur doet de Turingtest met de knappe robot Ava. Hij wil licht werpen op de vraag of een machine de menselijke intelligentie kan evenaren. Na enkele dagen van testgesprekken lijkt Ava daartoe in staat. Of neemt ze hem in het ootje?

Meer artikels over film, fantasie en technologie

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!