Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Wat is een API?

Gepubliceerd op 09/12/2019 in Tech, tips & trics

Wat is een API?

Een application programming interface of API is een set aan definities die verschillende softwaresystemen gemakkelijk en veilig met elkaar laat communiceren. Dankzij zo’n API vindt u vandaag manieren om uw processen en businessmodellen te vereenvoudigen.

Hoe werkt een API?

Dankzij een API kunnen applicaties, besturingssystemen en softwareprogramma’s onderling informatie uitwisselen. De code van zo’n application programming interface geeft andere software automatisch toegang tot bepaalde informatie en functies van het programma waarvoor het ontwikkeld is.

"Application programming interfaces laten softwareprogramma’s veilig met elkaar communiceren."

Het grote voordeel daarvan: uw ontwikkelaars hoeven niet langer zelf een volledig softwaresysteem of een onderdeel ervan te ontwikkelen. Via de API roept u simpelweg de functies aan die u van dat systeem wilt gebruiken. U maakt dus gewoon slim gebruik van wat al bestaat. De mogelijkheden die u hebt? Die zijn eindeloos.

Ontdek de krachtige API-toolbox

Meer info

Wanneer een API gebruiken?

Een goed businessidee volledig zelf uitwerken? Dat kan soms jaren duren. Die tijd krijgt u jammer genoeg niet meer. Een application programming interface helpt u om een totaaloplossing aan te bieden.

Denk bijvoorbeeld aan Airbnb. Zij bieden hun klanten een tool om verblijfplaatsen te boeken. Maar die tool ontwikkelden ze niet volledig zelf. Ze ontwikkelden enkel een boekingssysteem, en combineerden dat met het beste van wat de markt hen te bieden had: een API van Google voor de geolocalisatie van hun verblijven, een API van Proximus voor de sms-service na de boeking, … Als Airbnb al deze onderdelen zelf had ontwikkeld, had hen dit veel meer tijd gekost en was iemand hen misschien te snel af geweest.

4 API-toepassingen onder de loep

1. Application programming interfaces in e-commerce

De producten uit uw webshop verpakken en verzenden? Dat neemt enorm veel tijd in beslag. Zelfs wanneer u alles uitbesteedt. Want ook dan moet u telkens met uw koerier contact opnemen, Excelbestanden samenstellen en doorsturen … API’s maken dat takenpakket beduidend gemakkelijker.

Met application programming interfaces bouwt u uw e-commerceplatform slim uit. U gebruikt gewoon wat al bestaat. Bijvoorbeeld de API’s van bpost of andere transportbedrijven. Zij maken uw pakket verzendklaar en versturen het. Hetzelfde kan met betaalsystemen zoals Paypal, VISA en Bancontact. U wint er tijd mee en sluit er fouten mee uit. Via API’s verloopt alles automatisch. Zo kunt u uw aandacht bij uw corebusiness houden.

2. API’s in chatbots

Technologie geeft uw klantenservice een concurrentieel voordeel. Via chatbots als service- of verkoophulp op uw website bijvoorbeeld. Een chatbot reageert automatisch op wat uw klanten hem vertellen in een chatbox, via sms of andere media. Chatbots gebruiken vaak artificiële intelligentie om de vragen van uw klanten te begrijpen. Maar om die vragen juist te beantwoorden, hebben ze ook API’s nodig. API’s verbinden de chatbot met uw informatie.

Stel: u hebt een garage. Een klant vraagt aan uw chatbot wanneer zijn wagen op onderhoud kan. Via zo’n application programming interface maakt de chatbot automatisch verbinding met uw agenda en plant hij dat onderhoud op een vrij moment in.

3. Application programming interfaces in de logistieke keten

In een logistieke keten legt een product een lange weg af naar de eindconsument. Dat gebeurt via heel wat tussenschakels zoals transport, distributiecentra en douanezones. Producten in real time traceren is daarom heel interessant. Maar hoe?

Er zijn heel flexibele, snelle en correcte technologieën op de markt die API’s gebruiken. Die application programming interfaces laten toe om in real time capaciteitsanalyses te maken en leveringen proactief in te schatten. Daarnaast helpen ze u om sneller nieuwe technologieën in te zetten zoals blockchain of data en diensten uit te wisselen met beveiligde platformen.

4. API’s en telefonie

Fixed Mobile Unification verenigt uw vaste en mobiele toestellen in uw telefooncentrale. In de ‘professionele’ modus profiteert u van de functionaliteiten van uw telefooncentrale op uw mobiele telefoon. In de ‘privé’-modus gebruikt u uw smartphone als een normaal toestel.

Door een API (application programming interface) te verbinden met het FMU-platform, kan deze professionele/privé-modus automatisch aangepast worden, bijvoorbeeld bij het detecteren van badges in het bedrijf of bij het maken van een afspraak in de Outlook-agenda.

Ontdek de krachtige API-toolbox

Meer info

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!