×
×

Nieuwe perspectieven voor Luc Adriaenssens, CEO van APB

Gepubliceerd op 25/04/2017 in Inspireren

Nieuwe perspectieven voor Luc Adriaenssens, CEO van APB

Sinds 2013 is Luc Adriaenssens directeur van de Algemene Pharmaceutische Bond, de beroepsvereniging voor zelfstandige apothekers. Hij tracht er zijn leden te inspireren voor vernieuwing. Maar waar haalt hij zelf zijn inspiratie vandaan?

Ideeënmakelaar

“Ik heb veel inspiratie gehaald uit het boek ‘The 7 measures of Success’, uitgegeven door ASEA, onze Amerikaanse tegenhangers. Eén van die 7 criteria voor succes was de rol van de CEO als ‘broker of ideas’ of ideeënmakelaar. Het idee dat een CEO de tussenpersoon is die zijn medewerkers stimuleert tot nieuwe ideeën en ze ook laat verwezenlijken, sprak me erg aan.”

Bottom-up

“In augustus van vorig jaar hebben we de APB Cafés gelanceerd, een reeks bottom-up brainstorms waarbij we onze medewerkers naar verbeteringen voor onze leden vragen, en tips voor nieuwe diensten. Ik sta nog altijd versteld van de rijkdom van die brainstorms. Ze hebben ons tal van concrete ideeën opgeleverd, waar we nu ook echt aan de slag mee willen gaan.”

Leerstoel ‘Innovatieve Samenwerking’

“Vorig jaar heb ik drs. Ivan Pouwels ontmoet, promovendus bij de leerstoel voor Innovatieve Samenwerking aan de Universiteit van Tilburg. We hadden het over de evolutie van beroepsverenigingen. Hij legde me een trend uit waarin beroepsassociaties kunnen evolueren van het opstellen van regels naar het zich aanpassen aan de markt (de patiënten). Dat is wat ik nu wil bereiken met APB. Mee zijn met de markt: inzetten op digitalisering, nieuwe technologieën en apothekers die hun beroep willen laten evolueren.”

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!