Welke impact heeft corona op de interimsector?

Gepubliceerd op 05/03/2021 in Klantenverhalen

De coronacrisis plaatst de interimsector voor meer dan één uitdaging. Voor de digitalisering is daarbij een sleutelrol weggelegd. Tom Vanoirbeek, Director Marketing, Digital Operations & Transformation bij Adecco, legt uit.

Welke impact heeft corona op de interimsector?

Tom Vanoirbeek, Director Marketing, Digital Operations & Transformation bij Adecco: “De start van de coronacrisis – in maart en april 2020 – trof onze sector hard. We zagen een daling in onze activiteiten met 45 procent. In de zomermaanden hadden we 100.000 jobstudenten minder dan anders: vooral jobs in de horeca, bij cateringbedrijven, in de evenementensector en in de toeristische sector . Tegelijk steeg de vraag naar extra medewerkers in onder meer de voeding, e-commerce en de zorg. Zes maanden na de start van de crisis – in het najaar – ligt ons cijfer nog altijd lager dan anders.”

Welke sectoren zullen het komende halfjaar het sterkst groeien?

“Komt er een volgende golf en hoe vlot zal de vaccinatie verlopen? Veel zal daarvan afhangen. Tegen de zomer hopen we dat horeca en evenementen weer kunnen hernemen. We verwachten ook een relance in de toeristische sector, in de industrie en in de ICT-branche. De vraag naar specifieke profielen, zoals chauffeurs, operatoren en verpleegkundigen, blijft hoog op de arbeidsmarkt.”

Corona zorgde voor de versnelde ontwikkeling van nieuwe digitale diensten.

Tom Vanoirbeek, Director Marketing, Digital Operations & Transformation bij Adecco

author

Hoe sterk is de digitalisering van de interimsector?

“Het is geen nieuw fenomeen. We werken al lang met digitale contracten en digitale workflows voor documenten. Al onze medewerkers hadden reeds een laptop. Bij het begin van de eerste lockdown, konden wij zonder probleem op thuiswerk overstappen. Corona heeft er wel voor gezorgd dat we versneld nieuwe digitale diensten hebben ontwikkeld. Klanten kunnen nu hun vragen naar specifieke profielen op het online platform Beeple indienen, waarna het systeem die automatisch koppelt aan beschikbare kandidaten. De bijhorende communicatie naar klant en kandidaat verloopt automatisch via een app.”

Verloopt ook de instroom van kandidaten digitaal?

“We hebben een systeem van video-interviews uitgerold, zowel met klanten als met kandidaten. We hebben intussen ook een chatbot in gebruik voor de ondersteuning van het rekruteringsproces. Wanneer een kandidaat zich online aanmeldt, krijgt die via de chatbot meteen enkele vragen. Dat laat ons toe sneller sneller de beste kandidaat’te identificeren. Het resultaat van al die digitale inspanningen is meer efficiëntie en – vooral – een betere ervaring bij elke betrokken partij: kandidaat, klant en onze eigen medewerkers.”

Welke invloed heeft het gebruik van technologie op de instroom van profielen?

“Onze traditionele kanalen blijven bestaan. We gaan altijd voor de best mogelijke combinatie. Er zijn nog altijd kandidaten die liever bij één van onze kantoren langskomen. Maar het klopt dat corona de nood aan digitalisering heeft verhoogd. Dat is ook bij ons een aandachtspunt. We kijken onder meer hoe we onze kandidaten de nodige digitale vaardigheden kunnen bijbrengen via heroriëntatie en bijscholing.”

Alles kan digitaal. Bedrijven moeten daarom blijven inzetten op de menselijke connectie.

Tom Vanoirbeek, Director Marketing, Digital Operations & Transformation bij Adecco

Voldoen de digitale vaardigheden die kandidaten op school hebben aangeleerd? Of is er een kloof met wat de bedrijfswereld verwacht?

“Kandidaten van de jongste generatie zijn technisch onderlegd, hun instroom is heel digitaal. We zien dat ook de oudere generatie steeds meer hun weg vindt via onze online kanalen. Toch moeten we blijvend aandacht schenken aan het bijschaven van de digitale skills van alle generaties. Om professioneel te werken en om te gaan met bedrijfseigen IT-toepassingen, is er nog steeds extra opleiding nodig, bijvoorbeeld rond het gebruik van Teams.”

Wat verlangen kandidaten van een werkgever wanneer ze een nieuwe job zoeken?

“Uit eigen onderzoek weten we dat een goed evenwicht tussen werk en privé bij de helft van de kandidaten helemaal bovenaan de verlanglijst staat. Verder willen ze graag ook een zekere autonomie en de mogelijkheid om via hun job iets bij te leren. Daar komt nog een belangrijk element bij: vertrouwen. De werknemer moet zijn werkgever kunnen vertrouwen als een maatschappelijk verantwoorde ondernemer.”

Ook interimmedewerkers en contractmedewerkers doen vandaag aan thuiswerk. Hoe ondersteunen bedrijven dat?

“De hele keten is digitaal: van de interviews van kandidaten, over het inwerken van de medewerkers, tot hun opleiding via e-learning. De fysieke connectie verdwijnt naar de achtergrond. Daarom is het essentieel om het gevoel ‘erbij te horen’ te ondersteunen via digitale weg. We stellen vast dat bedrijven meer de nadruk leggen op virtueel welzijn, bijvoorbeeld door een online koffiepauze te organiseren. We zagen ook al bedrijven die medewerkers één per één uitnodigen voor een korte wandeling, om zo – veilig in de buitenlucht – toch het nodige persoonlijke contact te onderhouden.”

Tom Vanoirbeek studeerde rechten aan de KU Leuven. Sinds 2018 is hij directeur Digital Operations bij Adecco.

Rust uw thuiswerkers uit met kwalitatief materiaal

Dat is aangenamer voor hen, geeft minder afleiding en maakt hen productiever.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One