De invoering van 5G zal variëren naar gelang de sector

Gepubliceerd op 29/05/2020 in Inspireren

Het merendeel van de bestaande netwerken raakt stilaan verzadigd en de industrie moet zich kunnen blijven ontwikkelen. 5G betekent een hefboom op grote schaal en een versterking van de (al te talrijke) infrastructuren.

De invoering van 5G zal variëren naar gelang de sector

Van de industrie naar de Smart Cities

Haven-, luchthaven- en logistieke sectoren, defensie, beveiligingsdiensten, e-gezondheid, media, gamingagentschappen, sportwedstrijden, Smart Cities, … Volgens Arnaud Brehonnet zal de invoeringsgraad van de 5G-technologie variëren in functie van de sectoren. “In de industrie is de uitrol over het algemeen beperkter, maar dat komt niet doordat er een gebrek aan belangstelling is voor de technologie. Wij kunnen die uitrol realiseren via een privaat mobiel netwerk. Maar voor sommige toepassingen, zoals zelfrijdende voertuigen of de media, is er een uitrol op nationaal niveau nodig. En de facto een evolutie van de normen, zelfs van het wetgevend kader.”

Proximus lanceert het eerste 5G-netwerk in België.

Ontdek meer over 5G

5G: veel meer dan zomaar evolutie van 4G.

Lees het artikel

Een 5G-netwerk in de Antwerpse haven

De afgelopen 20 jaar is het volume van goederen die in de Antwerpse haven worden gelost en geladen verdubbeld. Het bedraagt nu 235 miljoen ton. Daardoor is Antwerpen uitgegroeid tot de op één na grootste haven van Europa. “Op deze multimodale site zijn de uitdagingen op het vlak van economie en veiligheid groot. Eén van de doelstellingen is bijvoorbeeld het optimaliseren van het netwerk van de havenradars en de radars aan boord van de loodsboten”, legt Arnaud uit.

5G van zijn kant maakt een lokale uitrol en een uitgestrekte geografische dekking mogelijk, tot honderden kilometers ver.

Arnaud Brehonnet

author

Media en zelfrijdende voertuigen

In de sector van de media lijkt het alsof de doorgifte via satelliet altijd al heeft bestaan. In werkelijkheid werden ze zeer regelmatig vervangen door een 4G-modemtechnologie die verbonden is met opnamecamera’s. Vervolgens werd het beeld in de studio opnieuw samengesteld. “Door de grote concentratie aan media in een relatief beperkte perimeter is de plaats waar de journalistenteams werken echter vaak verzadigd.

Binnenkort zal 5G een bandbreedte aanbieden die geknipt is voor een totale flexibiliteit”, aldus Arnaud, alvorens over te schakelen op zelfrijdende voertuigen: “Hier denk ik niet aan het voordeel van 5G in het kader van de directe communicatie van het type ‘Vehicle to Vehicle’ (V2V), maar wel aan ‘Vehicle to Infrastructure’ (V2x). De scope daarvan is veel groter en er is een veel grotere reikwijdte nodig om alle applicaties aan boord vlot te integreren.”

De uitrol van 5G op nationaal niveau zal nog enkele jaren in beslag nemen, maar heeft al een heleboel mogelijkheden in petto.

Arnaud Brehonnet

Drones en e-health

In de zeer actuele context van het bewaren van de social distancing snijdt onze Proximus-expert de problematiek van de ‘non-line-of-sight’ (NLOS) van drones aan. “In het kader van de openbare veiligheid komt het vliegverbod in een situatie van verlies van zicht van de machine de veiligheidsdiensten niet goed uit.

Dankzij 5G identificeert een camera aan boord de verplaatsingen van de drone en gaat hij de informatie in real time doorsturen, ook over zeer lange afstand.” Nog steeds in de afdeling veiligheid maken bewakingscamera’s die uitgerust zijn met een systeem van herkenning op basis van artificiële intelligentie een nooit geziene traceerbaarheid van criminaliteit mogelijk.

Op het gebied van de gezondheidszorg zouden patiënten dankzij 5G zo lang mogelijk thuis kunnen blijven, terwijl hun gezondheidsgegevens op afstand worden opgehaald. “Nog sterker: de via internet verbonden ziekenwagens zouden in wisselwerking staan met de verkeerstekens zodat ze automatisch de meest efficiënte route nemen. De uitrol van 5G op nationaal niveau zal nog enkele jaren in beslag nemen, maar heeft al een heleboel mogelijkheden in petto.”

Op zoek naar inspirerende content die uw business vooruit kan helpen? Lees dan het One magazine voor corporate organisaties en het Perspectief magazine voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Als ingenieur elektronica en industriële informatica en houder van een master in de elektronica- en automatisatiewetenschappen begon Arnaud Brehonnet zijn carrière bij Nokia Finland. Hij ging in 2001 bij aan de slag bij Proximus, waar hij de uitrol van de verschillende mobiele netwerken op het Belgisch grondgebied in goede banen leidde. Vandaag werkt hij als Product Manager Mobile Network & Value-Added Services mee aan de uitbreiding van de portfolio.

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts