×
×

4 Tips & tricks om de gezondheid van ondernemers een boost te geven

door JohanLaat u inspireren06/04/2018

4 Tips & tricks om de gezondheid van ondernemers een boost te geven
Ondernemers en zelfstandigen die zich goed voelen, hebben meer energie en betere ideeën. Maar hoe blijf je fit en gezond op het werk, zonder dat je uren kwijt bent in de sportclub? Op World Health Day deelt wellbeing trainer en coach Diederik Joukes zijn beste tips & tricks.

Urenlange vergaderingen, een snelle hap tussendoor en af en toe flink wat stress. Het leven van een ondernemer is hectisch, met weinig tijd of aandacht voor een gezonde levensstijl. Nochtans is onze gezondheid ons kostbaarste bezit. “Wie vitaal en gezond is, heeft meer energie. En dat straal je uit”, zegt Diederik. “Hetzelfde geldt voor je medewerkers. Wanneer er minder collega’s afwezig zijn, zijn er meer hoofden en handen om het werk te doen.”

Deze vier kleine ingrepen kunnen u en uw werknemers doorheen de werkdag inbouwen, in gewone werkkledij.

  1. Neem een micropauze

    Diederik: “Je ademhaling vertelt veel over hoe je je voelt. Als je snel ademt terwijl je gewoon op een stoel zit, weet je dat je stress hebt. Een bekende oefening om even afstand te nemen is de micropauze. Adem tweemaal in en uit en concentreer je volledig op je ademhaling. Je merkt dat je een stuk rustiger wordt. Doe dit zo vaak je het nodig vindt. Je kan het overal toepassen, in de wagen, in een vergadering … want je adem heb je altijd bij. ”

  2. Wissel zitposities af

    “Voortdurend zitten is de ziekte van onze tijd. Dat kan je bewust aanpakken”, zegt Diederik. “Als je lang aan één stuk zit, ga dan regelmatig even staan en loop even rond. Tijdens het zitten kan je best geregeld van zitpositie wisselen. Een goede oefening is om met je linker bil op de rechterrand van de stoel te zitten en je rechterbeen naast de stoel te laten hangen, met de knie naar beneden. De tip van je voet rust op de grond. Na een paar minuten wissel je af en laat je je andere been hangen.”

  3. De klassiekers: goed slapen en drinken

    Natuurlijk blijven deze gouden regels overeind. “Let op je voeding, drink voldoende water en verzorg je slaap. Een goede richtlijn is ongeveer 3% van je lichaamsgewicht aan water te drinken elke dag. Een vast slaapritueel voor je in bed kruipt, verhoogt de kans op een ongestoorde nachtrust. Ontspannende activiteiten zoals ademoefeningen, schermvrije tijd, wat lichte beweegoefeningen bereiden je voor op een verkwikkende nacht.”

  4. De supertip: routines inbouwen

    En hoe hou je dit allemaal vol? Diederik: “Het gaat erom jezelf nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren. En dat is niet evident. Routine inbouwen en nudging zijn alvast 2 nuttige trucjes. Zoals: elke keer dat mijn telefoon rinkelt, sta ik recht. Veel succes!”

Diederik Joukes is licentiaat Lichamelijke Opvoeding (KULeuven) en begon zijn carrière bij het farmaceutische bedrijf Menarini. In 2004 stapte hij over naar Bristol-Myers Squibb waar hij opklom tot Business Unit Director Hematology Benelux. Begin 2017 startte hij zijn eigen onderneming Bounce Higher en ontwikkelde de programma’s Embrace Yourself. Daarmee adviseert en coacht hij bedrijven over gezondheid en wellbeing op het werk.

Meer nieuws over:

  • tips & tricks
  • Gezondheid
  • World Health Day
  • Well-being

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar