Wat is SEO: de betekenis van search engine optimization

Gepubliceerd op 23/06/2021 in Tech, tips & tricks

In een tijdperk waarin het internet een centrale plaats inneemt in ons privé- en beroepsleven, is SEO, de betekenis van ‘Search Engine Optimization’ ongelofelijk belangrijk. Weet je niet wat de betekenis van SEO is en hoe het werkt? Geen probleem, wij zijn er om te helpen.

Wat is SEO: de betekenis van search engine optimization

Iedereen die een website start, heeft baat bij SEO of Search Engine Optimization. Het is essentieel geworden om verkeer te genereren naar een website en dus om de producten en diensten van jouw zaak te promoten. SEO betekent het verwijzen naar jouw website in zoekmachines. Hoe beter een site wordt gerefereerd, hoe hoger hij in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines staat.

Ken je nog niet alle kneepjes van het SEO-vak? Wij zijn hier om te helpen.

Wat is SEO en wat is de betekenis?

De betekenis van SEO is de verwijzing naar een website in zoekmachines zoals Google. Het is een geheel van technieken die worden toegepast om het refereren naar een website te verbeteren. Met andere woorden, SEO maakt het mogelijk om meer zichtbaarheid te geven aan een website zonder geld uit te geven aan gesponsorde berichten op zoekmachines of sociale netwerken.

90% van het verkeer dat op websites wordt gegenereerd, gebeurt via de eerste pagina in de zoekresultaten, waarvan 60% op de eerste drie resultaten. Het is dus van essentieel belang dat jouw website goed scoort in de zoekresultaten om verkeer te genereren en aan zichtbaarheid te winnen. Maar hoe doe je dat nu precies?


Hoe kan ik mijn SEO optimaliseren?

Het optimaliseren van de SEO-score van een website is een werk van lange adem. Verwacht niet na één of twee dagen al ongelooflijke resultaten te zien. Het gaat om resultaten op lange termijn. Er zijn gelukkig verschillende manieren om de SEO van een website te verbeteren. Alles draait om het gebruik van zoekwoorden. Je wil er zoveel mogelijk gebruiken en bij voorkeur trefwoorden waarop vaak wordt gezocht in zoekmachines. Zodra je de juiste sleutelwoorden hebt gevonden, moet je ze nog verstandig gebruiken. Je zet deze keywords bij voorkeur in:

  • De titels en ondertitels van de pagina's
  • De metabeschrijvingen van de pagina's
  • De URL's
  • De inleidingen
  • De bodytekst

Naast trefwoorden moet je ook rekening houden met interne en externe links. Wat zijn de verschillen tussen die twee? Interne links zijn links die jij op je pagina's plaatst en die verwijzen naar andere pagina's van jouw site. Externe links of backlinks zijn dan weer links die op andere sites staan en die naar jouw website verwijzen. Hoe meer kwaliteitssites naar die van jouw zaak linken, hoe beter je SEO-score.

Tot slot is ook de technische kwaliteit van je site belangrijk. Als jouw site niet goed werkt of ze te lang moet laden, zet Google ze lager in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan volgende punten:

  • De look-and-feel van je site.
  • De bounce rate van je site. Dat is het percentage bezoekers dat de site verlaat zonder op andere pagina's te zijn geweest. Hoe lager je bounce rate, hoe beter. Het is dus belangrijk dat je bezoekers zo lang mogelijk op de site blijven dankzij interne links.
  • Het conversiepercentage. Dat is het percentage bezoekers dat een aankoop doet of een bepaalde actie uitvoert als ze je site bezoeken.

Nu ken je de basis van SEO en kan je alvast al deze tips toepassen op je website. Vergeet echter niet dat SEO een langetermijnstrategie is en dat je de resultaten van je inspanningen niet direct zal zien.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?

Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar