13 nuttige websites voor startups die je moet kennen

Gepubliceerd op 28/08/2019 in Tech, tips & tricks

13 nuttige websites voor startups die je moet kennen

Je hebt net je eigen zaak opgericht en kunt wel wat advies gebruiken? Er zijn gelukkig tal van websites die je zullen helpen bij het overwinnen van je eerste obstakels. Gebruik tools om je werk te organiseren, timmer aan je netwerk, bouw een site voor je zaak, en vind de beste manier om je klanten te bereiken. Deze 13 websites zijn voor iedere startup bijzonder nuttig.

1. Crowdfunding

Heel wat ondernemingen verzamelen tegenwoordig hun eerste budget via crowdfunding. Zeker wanneer je iets wil aanbieden wat voor veel klanten van nut zal zijn, loont het de moeite om langs een online platform investeerders te zoeken. Belangrijker nog dan het geld dat je krijgt, is het feit dat je met crowdfunding meteen ook klanten aan je merk weet te binden.

Enkele tools om in België aan crowfunding te doen:


2. WordPress

Je zaak heeft zelf ook een eigen website nodig. Dat is de beste etalage die je kan hebben, aangezien veel bezoekers per toeval op je site zullen stoten. Er bestaan heel wat providers waarmee je al dan niet gratis een website kunt bouwen. Zo kom je met Wix en WordPress al heel ver. Die laatste heeft ook een aantal gratis templates, maar het is aangeraden om toch voor een betalende variant te gaan.

Ken je niet veel van websites bouwen? Geen probleem, want er is ook Bizz Online. Met die formule zal een persoonlijk toegewezen digitaal expert jouw website maken en onderhouden.


3. UNIZO

De website van UNIZO, de organisatie die ondernemers in Vlaanderen verbindt, is uiteraard meer dan een bezoekje waard bij het opstarten van je eigen zaak. Je vindt er heel wat advies, ook over hoe je aan een eigen zaak begint. UNIZO is een handige organisatie die ondernemingen van eigen bodem met raad en daad ondersteunt.


4. Vlaio

Ook de Vlaamse overheid heeft een website met advies voor ondernemers. Vlaio is de naam van het Vlaamse Agentschap Innoveren & Ondernemen. Je vindt er informatie over alle mogelijke obstakels die je kunt tegenkomen. Heb je bijvoorbeeld bepaalde vergunningen of getuigschriften nodig? Kom je in aanmerking voor subsidies? En wat doe je als je zaak niet de vliegende start neemt waarop je had gehoopt?

De website verzamelt ook enkele interessante evenementen waar je aan zou kunnen deelnemen. En je leest er allerlei verhalen van ondernemers die ooit in jouw schoenen stonden en die je misschien kunnen inspireren.


5. 1819.brussels

Voor ondernemers in Brussel is er een gelijkaardige website: 1819.brussels. Dit is onder andere een telefoondienst waarmee je advies kunt vragen, maar met de informatie op de website kom je al heel ver. Handig is bijvoorbeeld een tool om je eigen businessplan op te stellen. Dat is immers een van je belangrijkste taken bij het opstarten van je eigen zaak.

Ook hier lees je allerlei tips die je in de dagelijkse leiding van je onderneming kunnen ondersteunen. Er wordt eveneens een kalender van evenementen bijgehouden, en je kunt er een pak nuttige documenten downloaden. Abonneer je ook zeker op hun tweewekelijkse nieuwsbrief, zodat je niets hoeft te missen.


6. Mailchimp

Van zodra je zaak is opgericht, moet je de naam verspreiden. Via e-mail, sociale media, reclamecampagnes, etc. Gelukkig bestaan er programma’s die je hierbij kunnen helpen. Mailchimp is een bekende, uitgebreide en gebruiksvriendelijke marketingtool. Al kennen de meeste mensen Mailchimp natuurlijk vooral als handige tool om nieuwsbrieven naar klanten te sturen.


7. Slack

Waarschijnlijk heb je bij het opstarten van je zaak maar hooguit enkele collega’s. Dan wil je natuurlijk efficiënt communiceren en het werk organiseren. Slack is een van de bekendste tools die dit mogelijk maakt. Je kunt er enerzijds mee chatten en gesprekken beheren. En anderzijds kan je er ook gemakkelijk documenten mee delen, aangezien Slack via de cloud werkt.

Je kunt ook eenvoudig andere tools in Slack integreren, zoals bijvoorbeeld Google Drive en Dropbox. Je zal merken dat dit de productiviteit van jezelf en van je hele team zal verhogen. Er bestaan overigens nog meer handige tools om het werk te organiseren. Met Evernote en Todoist maak je bijvoorbeeld takenlijstjes. Trello is dan weer erg populair bij ontwikkelaars.


8. Google Ads

Om je eerste klanten aan te trekken, moet je natuurlijk ook een beetje reclame maken. Met Google Ads kan je ervoor zorgen dat de website van jouw zaak hoog in de zoekresultaten verschijnt. Een tuinarchitect in de regio van Mechelen zal bijvoorbeeld op de eerste plaats willen verschijnen wanneer een inwoner van deze stad via Google naar een bedrijf zoekt om z’n tuin te komen aanleggen.

Met doelgerichte advertenties kan je potentiële klanten bereiken die echt van je diensten gebruik willen maken. Het mooie hieraan is dat je zelf bepaalt hoeveel budget je voor dit soort reclame vrijmaakt.

Het enige wat je zeker nodig hebt, is een goede website. Klanten die doorklikken, moeten snel en gemakkelijk hun weg vinden. Met Bizz Online zorgt een digitaal expert overigens niet alleen voor de lancering van je website, je kunt ook beroep doen op Bizz Online Marketing voor een advertentiecampagne op maat je zaak!


9. Shutterstock

Een goede advertentie heeft ook een leuke foto nodig. Shutterstock is een enorme databank waarin je naar de ideale stockfoto kunt zoeken. Neem je tijd en probeer verschillende zoektermen, want de mogelijkheden zijn soms eindeloos. En je wil ook vermijden dat je een foto gebruikt die al in andere reclamecampagnes is verschenen.

Shutterstock is net zoals vele gelijkaardige websites betalend. Er bestaan wel enkele gratis sites met een beperkter aantal foto’s: Pexels.com, Pixabay.com of Unsplash.com zijn er enkele om op te noemen. Controleer altijd of de gewenste foto ook voor commerciële doeleinden mag worden gebruikt.

Nadien kan je de foto’s nog bewerken en naar je hand zetten met tools zoals PicMonkey of Canva. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de beelden het juiste formaat hebben voor het kanaal waarop ze verschijnen.


10. Biteable

De meest doeltreffende manier om te adverteren, is met video’s. Je hebt gelukkig niet veel ervaring met montage nodig om leuke filmpjes te maken. Via Biteable werk je met tal van mooie templates, zodat je snel en eenvoudig beelden kunt opladen. Je vindt er ook heel wat clips van Shutterstock die je mag gebruiken. En nadien helpt deze website je ook bij de verspreiding van je video’s.


11. Hootsuite

Sociale media zijn bijzonder handig om klanten te bereiken, maar ze kunnen ook erg tijdrovend zijn. Zeker als je zaak op de meeste kanalen vertegenwoordigd is. Dankzij platformen zoals Hootsuite kan je berichten snel op verschillende kanalen tegelijk plaatsen of plannen. Je kunt er ook perfect mee volgen hoe goed jouw pagina’s het doen.

Jammer genoeg is dit niet gratis, maar een kleine onderneming zou al voor 25 euro per maand aan de slag moeten kunnen.


12. Prezi

Moet je je zaak bij nieuwe klanten gaan voorstellen? Met Google kan je al simpele presentaties maken, maar via Prezi wordt het nog beter. Je kiest uit tal van mooie templates, waarmee je meteen aan de slag kunt. Het is ook eenvoudig om de slides te personaliseren met bijvoorbeeld het logo van je zaak.


13. Pinterest

We zouden Pinterest niet meteen een professioneel medium noemen, maar toch beginnen steeds meer bedrijven te ontdekken dat ze langs deze weg zaken kunnen doen. Het aantal gebruikers van Pinterest valt in de verste verte niet te vergelijken met dat van Facebook, maar het grote verschil zit in de manier waarop mensen de site gebruiken.

Op Facebook zien mensen per toeval berichten voorbijkomen, maar op Pinterest zijn veel gebruikers actief naar inspiratie aan het zoeken. Wanneer jij een product kunt aanbieden dat hun interesse prikkelt, zullen ze dus veel sneller de stap tot een aankoop zetten. Liefst 93% van alle ‘Pinners’ geeft toe dat ze het platform gebruiken om dingen te kopen. Goed om weten: de meeste gebruikers zijn vrouwen, maar stilaan begint het aandeel mannen ook toe te nemen.


Natuurlijk is dit lijstje niet volledig en zijn er nog tal van websites die je als starter kunt volgen. Maar het loont vooral de moeite om ook aan je eigen website te denken. En dat hoef je heus niet alleen te doen. Met Bizz Online zal een persoonlijk toegewezen digitaal expert je zaak van een site voorzien en deze onderhouden. Hij of zij is ook je vaste aanspreekpunt om op terug te vallen.

Kies nu voor jouw Bizz Online!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

 
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar